Vi bor vid trafikerad väg och har full insyn. Jag vill ha något slags insynsskydd vid kortändan av gräsmattan (där gruset börjar). Eftersom det inte finns någon jordmån funderar jag på att själv konstruera en större "kruka"/planteringslåda, sätta den vid gräsmattans "öppning" och plantera ex bukettapel eller kornallkornell.

Men är osäker på om det blir snyggt. Det behöver inte vara 100 % insynsskyddat och vi vill inte ha häck/plantering längs hela gräsmattans "öppning".

Vad hade ni gjort? Kanske ett staket med öppning och spaljé i stället?
 
  • Gräsmatta som slutar vid grus, med full insyn från väg, bredvid en träspaljé och häck som inte täcker helt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Kruka/planteringslåda har nackdelarna att det blir svårare för buskarna att klara en kall vinter och en torr sommar. Går det inte att fixa bättre jord där?
Det har ju gått till häcken som är bredvid.
 
Det går inte fixa bättre jord och frågan handlar enbart om estetiken, inte huruvida växter i kruka kommer klara sig eller ej. Men jag har nog lyckats komma på en riktigt bra lösning, tack ändå.
 
BirgitS
Jag tycker det skulle se konstigt ut med stora planteringslådor med stora buskar där. Kanske bättre med en spaljé i lådan och klätterväxter och då blir det ju lite insynsskydd vintertid också.

Det är ju trevligt om du delar med dig av din lösning för någon annan kan ju ha nytta av den.
 
När mitt hus var inflyttningsfärdigt hade jag full insyn från gatorna (hörntomt) och det var inte trevligt med mina stora glaspartier.

Jag köpte extra stora, kraftiga plastbaljor avsedda för cementblandning på byggvaruhuset. Dessa är gjorda av någon typ av gummi/plast och mycket tåligare än de man köper i trädgårdsmästerierna och skyddar också från vinterkyla. Borrade ett antal hål i botten. Planterade stora buskar (i mitt fall bambus). Placerades strategiskt framför vardagsrumsfönstret. Tillfälligt hindrade detta insynen fram till dess häckar och andra planteringar växte till sig. Efter ett antal år planterades buskarna på sina permanenta platser och då var de väldigt stora och fina.

Med detta vill jag bara säga till TS att en tillfällig lösning kan vara god om det är knivigt att lösa problemet på direkten.
 
  • Gilla
Vicke1 och 2 till
  • Laddar…
V Vicke1 skrev:
Vi bor vid trafikerad väg och har full insyn. Jag vill ha något slags insynsskydd vid kortändan av gräsmattan (där gruset börjar). Eftersom det inte finns någon jordmån funderar jag på att själv konstruera en större "kruka"/planteringslåda, sätta den vid gräsmattans "öppning" och plantera ex bukettapel eller kornallkornell.

Men är osäker på om det blir snyggt. Det behöver inte vara 100 % insynsskyddat och vi vill inte ha häck/plantering längs hela gräsmattans "öppning".

Vad hade ni gjort? Kanske ett staket med öppning och spaljé i stället?
Jag har gjort ett flertal kassar till häckplantor med gott resultat!
Vi brukar bygga i tryckimpregnerat 45x45 och isolera med frigolit skivor. Sen Platonmatta i botten och på sidorna. Vi brukar borra några hål i botten också om det blir för mycket vatten,
Till stora häckplantor brukar vi ha 60cm jord. Man kan även lägga med en så kallad bevattnings slang så behöver men inte stå o spola vatten senare..
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Jag hade luckrat upp jorden under så gått det går och sedan placerat en odlingslåda med ett snyggt planteringsstöd för en klättrare att klänga på, varför inte liknande som staketet som syns på bilden men med glesare ribbor? Jag planterade odlingslådor med rosor, vindruvor och clematis i för ganska många år sedan och under lådorna var det mest sandjord, det växte jättebra! Det var visserligen runt en pergola men jag ska se om jag hittar bilder. Vindruvor eller någon slags prydnadsvinranka tror jag skulle bli jättebra, de har rötter som tar sig ner i jorden under och tål torka bra, rötterna letar sig neråt.
 
  • Gilla
Vicke1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.