electroluxaren skrev:
Du skulle ge f-n i pallen...
Eller farmor...
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Haha detta var ju några år sedan, men ja, jag löste det. Hittade till slut delen som lossnat och den var i en enda del. Limmade fast den men minns inte med vad. Hade maskinen i ytterligare några månader innan jag köpte nytt (vilket redan fanns i planeringen, det gjordes alltså inte av att lagningen inte fungerade).
 
Jag ryggade upp ytan runt hålet med lite smärgelduk och kletade sedan på stålepoxy från Biltema. Än så länge håller det tätt, tre veckor senare. Jag håller tummarna för att det kommer att fortsätta så :)
 
Okej, ännu en tråduppväckning!

Har donat med vår uppemot tjugo år gamla Electro-Helius TF1337 var lagret havererade. Tack och lov är detta en såpass gammal maskin (innan slit-och-släng-eran med svetsade yttertrummor i plast osv) så lagret var hyfsat enkelt att byta.

Nu visar det sig dock att när trumman (som tyvärr hann gå på spräckt lager en tid) lyckades riva upp en slags pop-nit med gummibussning som olyckligtvis är rakt inget den yttre trumman, som här är i plåt. Så, nu har jag ett ca hål (ca 4 mm i diameter) var vatten läcker rakt ner under maskinen så fort trumman fylls med vatten.

Nu till frågan, vad tätar jag lämpligast med? Nytt "beslag" kommer inte på fråga så det är någon form av epoxy eller spackel jag tänker jag. Har kikat på denna Loctite-produkt:

http://www.loctite-consumer.se/se/produkter/repair-putty.html

Det står att den ej är lämplig för reparation av rör under tryck, men om än hålet är "klockan 6" i trumman så lär det väl inte bildas något tryck att tala om? Finner tyvärr inte heller någon information om vilka temperaturer knådepoxyn står pall för.

Alternativt tänker jag mig denna produkt:

https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/bilspackel/kemisk-metall-2000019604

Frågan är hur den är i formen. Funkar ju inte om den är väldigt rinnig. Hålet är ju inte särskilt stort men vill ändå kunna knåda en liten plopp.

Idéer? Allt är av intresse!
 
tex finns ju 4,8mm popnitar + en bit gummi i mellan
ev silikon tryck in så där blir en klump på insidan och en på utsidan

t
 
Gew Gew skrev:
Okej, ännu en tråduppväckning!

Har donat med vår uppemot tjugo år gamla Electro-Helius TF1337 var lagret havererade. Tack och lov är detta en såpass gammal maskin (innan slit-och-släng-eran med svetsade yttertrummor i plast osv) så lagret var hyfsat enkelt att byta.

Nu visar det sig dock att när trumman (som tyvärr hann gå på spräckt lager en tid) lyckades riva upp en slags pop-nit med gummibussning som olyckligtvis är rakt inget den yttre trumman, som här är i plåt. Så, nu har jag ett ca hål (ca 4 mm i diameter) var vatten läcker rakt ner under maskinen så fort trumman fylls med vatten.

Nu till frågan, vad tätar jag lämpligast med? Nytt "beslag" kommer inte på fråga så det är någon form av epoxy eller spackel jag tänker jag. Har kikat på denna Loctite-produkt:

[länk]

Det står att den ej är lämplig för reparation av rör under tryck, men om än hålet är "klockan 6" i trumman så lär det väl inte bildas något tryck att tala om? Finner tyvärr inte heller någon information om vilka temperaturer knådepoxyn står pall för.

Alternativt tänker jag mig denna produkt:

[länk]

Frågan är hur den är i formen. Funkar ju inte om den är väldigt rinnig. Hålet är ju inte särskilt stort men vill ändå kunna knåda en liten plopp.

Idéer? Allt är av intresse!

Det finns popnitar i rostfritt som är gas/vatten täta.
 
Ett lätt trådlyft igen.

Biltemas stål-epoxy höll rätt så precis i två år. Jag skulle tro att vibrationerna fick det hela att släppa med ett nytt vattenläckage som följd.
 
Det är väl nu du ska använda fiberfix eller flextape?

Eh, ja fiberfix enligt denna video, då tydligen typ 1-2 lager flextape inte är lika bra som 20 lager fiberfix!?!?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.