Någon som vet hur man bygger en en trävägg som skall putsas?
Om man börjar inne 13mm gips, 11mm OSB, 45x45, plastfolie, 45x145, 45x45 och sen??
Jag skall ha 50mm cellplast och EF puts (tunn puts) lägst ut.
Ideer på väggens uppbyggnad mottages med tacksamhet. :)
 
M
väggarna brukar vara cc 60 utvändigt vanligtvis. Sen kan du isolera med antingen stenull eller friggo, smaksak
 
Frigolit och tunnputs tarvar luftspalt. Annars blir det en enstegstätad fasad.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
M
M MagHam skrev:
Frigolit och tunnputs tarvar luftspalt. Annars blir det en enstegstätad fasad.
Tarvar?
 
L
Tarvar = behöver
 
  • Gilla
muraren2
  • Laddar…
M
M MagHam skrev:
Frigolit och tunnputs tarvar luftspalt. Annars blir det en enstegstätad fasad.
Vart vill du ha luftspalten? Mellan friggo och utomhusgipsen? Om så är fallet så har jag aldrig vart med om det
 
Rickard.
Har sett detta en gång på ett nybygge och då satte dom speciella stålprofiler utanpå vindpappen, eller om det var tejpad utegips... Minns inte men sen en gipsskiva med glasfiberväv på för att fästa putset på.

Enstegstätade fasader är lätta att googla fram varför man bör undvika dom.
 
Redigerat:
M
Rickard. Rickard.ag skrev:
Har sett detta en gång på ett nybygge och då satte dom speciella stålprofiler utanpå vindpappen, eller om det var tejpad utegips... Minns inte men sen en gipsskiva med glasfiberväv på för att fästa putset på.
Det systemet heter ventec och är en produkt som sto scandinavia tagit fram, och helt riktigt det är ett ventilerat fasadsystem som man putsar tunnt på, och blir väldigt bra om man tänker på släpljus
 
M Zolt skrev:
Vart vill du ha luftspalten? Mellan friggo och utomhusgipsen? Om så är fallet så har jag aldrig vart med om det
Innanför frigoliten. Den får inte stänga inne fukt eller agera ångspärr på fel "sida".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.