Jag har fått möjlighet att installera el i en liten omodern stuga. Jag behöver högst en handfull belysningspunkter och lika många vägguttag. Stugan ligger vid en strand och att få möjlighet att bygga till de 30 m2 kommer inte att finnas inom överblickbar framtid.
Jag vill använda ett så litet skåp som möjligt men har inte hittat några mindre än GIMOs GU och GU-L, vilka håller måtten ca 35x80, resp 45x70. Finns det mindre skåp att få tag i?
När jag tittar i skåpet i min bostad/villa (byggd 1979), där det används all tänkbar teknik, är det inte fyllt till mer än kanske 1/3, och då har de måtten ca 35x85.
Som sagt, är det någon som vet om det går och i så fall hur man får tag i ett mindre skåp, är jag tacksam för tips.
Diskussion om varför jag vill ha ett mindre skåp och alla fördelar ett större skåp kan ha, lämnar jag gärna därhän, men svar på min fråga tar jag tacksamt emot.
 
Vad är det du är ute efter?
Fasadmätarskåp eller elcentral?
Lägg gärna upp en länk till vad du hittat.
När jag söker på det du skrivit får jag inte upp något relevant.
 
Skåpet dit nätägaren ska dra sin kabel.
 
... och placera sin mätutrustning.
 
De som är 35 breda och runt 80 höga är väl det minsta man kan få in mätaren i, vi har den storleken i stugan och de är ju inte direkt mycket grejer du får in i ett sånt skåp, mätare huvudsäkring och brytare fyller ju nästan hela skåpet.

https://www.elonline.se/product/garo-matarskap-fasad-gu-1-25
 
Ok och det du tittar på i din bostad som innehåller så mycket och inte är fullt, är det elcentralen eller mätarskåpet?
Förmodligen är det centralen efter det di beskriver. Centraler finns div storlekar så det är inga problem.
Mätar skåpet ska ju sitta på fasaden och innehålla mätaren så den kan ju inte vara för liten så att mätaren inte får plats.
 
Har svårt att tänka mig att ditt mätarskåp är fyllt av annan teknik än elmätaren
 
Ja, en bredd på ca 35 cm verkar rimlig, men höjden på ca 80 verkar kunna kapas med i vart fall 1/4. Då jfr jag med vad dom finns i skåpet i min villa - mätare ca 25x25 cm, 3 st huvudproppar o 1 st huvudbrytare där dessa tar upp en yta på ca 7x25 cm.
 
Jag har då aldrig sett något mindre än det Pumpa länkade till. Här finns det också standarder som måste uppfyllas. Skulle du hitta något som skulle kunna fungera som är mindre så skulle jag rekommendera att du hör med din nätägare först. Lycka till!
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Ok och det du tittar på i din bostad som innehåller så mycket och inte är fullt, är det elcentralen eller mätarskåpet?
Förmodligen är det centralen efter det di beskriver. Centraler finns div storlekar så det är inga problem.
Mätar skåpet ska ju sitta på fasaden och innehålla mätaren så den kan ju inte vara för liten så att mätaren inte får plats.
Det jag refererar till ör mötarskåpet som sitter på fasaden.
 
J Johan456 skrev:
Jag har då aldrig sett något mindre än det Pumpa länkade till. Här finns det också standarder som måste uppfyllas. Skulle du hitta något som skulle kunna fungera som är mindre så skulle jag rekommendera att du hör med din nätägare först. Lycka till!
Ja, det kan ju mycket väl vara så och då får jag naturligtvis nöja mig med det. Anledningen till min tråd är ju att jag som okunnig inom området tycker att det är ganska mycket luft i det skåp som sitterpå mitt hus, och därför undrar om det inte finns mindre storlekar än de jag hittade.
Tack för svaret ditt
 
A Aahusen skrev:
Ja, det kan ju mycket väl vara så och då får jag naturligtvis nöja mig med det. Anledningen till min tråd är ju att jag som okunnig inom området tycker att det är ganska mycket luft i det skåp som sitterpå mitt hus, och därför undrar om det inte finns mindre storlekar än de jag hittade.
Tack för svaret ditt
Förstår din tanke. Som yrkesman så letar man sällan efter specialare på denna typ sv produkt, det kan mkt väl finnas.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Har svårt att tänka mig att ditt mätarskåp är fyllt av annan teknik än elmätaren
Nej, det stämmer. Som jag skrev - Mätare, 3 proppar o en brytare
 
Det verkar som att marknaden inte funnit nån business i att göra mindre skåp än den typ som jag sett GIMO har ( GU resp GU-L).
Jag har fått svar på det jag frågade efter - Tack!
 
Sant att äldre skåp var mindre, det blev också väldigt trångt med plats om man skulle ha in exempelvis 2x16mm2 serviskablar.

Du har inte funderat på markskåp?
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.