Hej

Huset är byggt 1924 och enligt besiktningsprotokollet finns ingen ventillation på ovanvåningen. Alla rum på ovanvåningen är byggda som i en "kub" under taket. Detta skapar mindre gångar av råvind på båda sidor.

Min egen tanke vara att ta upp ett hål i fasaden, dra spirorör på råvinden med avstickare in i rum och klädkammare. Detta för att få in ny frisk luft till dessa utrymme. Men jag vet inte om jag tänker rätt eller om jag missar något? Jag gjorde en lite skiss för att ni skall se min plan. Röret (från husgaveln) som leder till ventilerna 1,2,3 och 4 är ca 12 meter långt. Röret (från råvind) som leder till ventilerna 5 och 6 är ca 1,5 meter långt.
 
  • Skiss över ovanvåningen i ett hus med ventilationssystem markerat med röda linjer och numrerade ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska det bli någon rejäl ventilation lär du behöva mekanisk ventilation, alltså någon fläkt som suger/blåser.

Hus från 1924 är inte byggda med dagens täta byggteknik så kanske behöver du inte göra något.
 
Det är väl i första hand sovrummen som ska ha tilluft, och så frånluft i badrummet, eventuellt med en fläkt.
 
Om jag inte minns fel så ska det inte vara tilluft i klädkammare utan frånluft, likaså frånluft i badrum/toa och tilluft i sovrum.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ska det bli någon rejäl ventilation lär du behöva mekanisk ventilation, alltså någon fläkt som suger/blåser.

Hus från 1924 är inte byggda med dagens täta byggteknik så kanske behöver du inte göra något.
Vitittar på FTX system men med en helrenovering kan budgeten sätta käppar i hjulen för det.

C crappyusrname skrev:
Om jag inte minns fel så ska det inte vara tilluft i klädkammare utan frånluft, likaså frånluft i badrum/toa och tilluft i sovrum.
Ok, då borde jag kanske köra tilluft till sovrummen enligt min ritning och frånluft med fläkt i klädkammare?
 
Jag hade satt uteluftsintagen vid fönstren på ett eller annat vis, jag antar att du har radiatorer här? Så som du ritat ut det kommer det att dra kallt vid donen och utan att radiatorn får en effektknuff och hjälper omblandningen av luften i rummet.
Och som andra redan sagt håll dig med tilluft i sovrummen och möjligtvis frånluft i klädkamrarna, vore det nybyggt skulle det sannolikt krävas.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Risken med ditt förslag är att du får ojämn tilluft då luft går lättaste vägen. För att få något jämnare tilluft åtminstone där du har de långa röret behöver du mekanisk ventilation. Men tilluften går nog ändå till rummet längst bort då luften går lättaste vägen. Möjligen att du stryper den tilluften något för att tvinga resterande tilluft till de andra öppningarna. Det är givetvis bättre med mindre mängd tilluft än ingen alls. För att få tilluft något jämn beroende på väder så behövs det ett undertryck med en fläkt.
 
D jonas_t skrev:
Jag hade satt uteluftsintagen vid fönstren på ett eller annat vis, jag antar att du har radiatorer här? Så som du ritat ut det kommer det att dra kallt vid donen och utan att radiatorn får en effektknuff och hjälper omblandningen av luften i rummet.
Och som andra redan sagt håll dig med tilluft i sovrummen och möjligtvis frånluft i klädkamrarna, vore det nybyggt skulle det sannolikt krävas.
S slurppe99 skrev:
Risken med ditt förslag är att du får ojämn tilluft då luft går lättaste vägen. För att få något jämnare tilluft åtminstone där du har de långa röret behöver du mekanisk ventilation. Men tilluften går nog ändå till rummet längst bort då luften går lättaste vägen. Möjligen att du stryper den tilluften något för att tvinga resterande tilluft till de andra öppningarna. Det är givetvis bättre med mindre mängd tilluft än ingen alls. För att få tilluft något jämn beroende på väder så behövs det ett undertryck med en fläkt.
Efter det ni sagt och det jag läst har jag tänkt om lite. På denna bild har jag ändrat till frånluft ut från klädkammarna, någon typ av fläkt.
Radiatorerna är inte vid fönstren utan vid mittväggen som på bilden. Så jag flyttade nummer 1 närmare fönstret.

En fläkt någonstans mellan 1 och 4 borde väl fungera?
 
  • Planritning över en övervåning med markerade positioner för radiatorer och fläktsystem för frånluft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Generellt sätter man radiatorer där det är som kallast, d v s mot yttervägg framför fönstren. Där motverkar de kallraset från fönster och yttervägg, ökar systemets effektivitet, minskar potentiellt behov av storlek på radiator och värmer rummet snabbare med ökad konvektionseffekt. Finns det möjlighet att sätta uteluften lågt bakom radiatorn är detta bäst, då tvingas den kalla luften in i radiatorn.
Se principen i denna länk: https://www.google.com/search?q=til...oECA4QAQ&biw=360&bih=512#imgrc=ThdXmcYAomR86M

Jag tycker det är viktigare att uteluften hamnar vid fönstren än att ha frånluft i klädkamrarna. Jag hade personligen övervägt att se klädkamrarna som oventilerade garderober, jag nämnde att frånluft krävs här i en nybyggnation här mer för att du ritat in tilluft.

Edit: såg att du skissat upp någon lösning med fläkt på tilluften. Tänk på att den blir helt obehandlad, det kommer att upplevas som dragigt, det kan bli ljud och du behöver kondensisolera kanalen.
En bättre lösning är uteluft bakom radiatorerna och frånluft via fläkt i hygienutrymmen om du endast ska ha frånluftsventilation.
 
Redigerat:
D jonas_t skrev:
Generellt sätter man radiatorer där det är som kallast, d v s mot yttervägg framför fönstren. Där motverkar de kallraset från fönster och yttervägg, ökar systemets effektivitet, minskar potentiellt behov av storlek på radiator och värmer rummet snabbare med ökad konvektionseffekt. Finns det möjlighet att sätta uteluften lågt bakom radiatorn är detta bäst, då tvingas den kalla luften in i radiatorn.
Se principen i denna länk: [länk]

Jag tycker det är viktigare att uteluften hamnar vid fönstren än att ha frånluft i klädkamrarna. Jag hade personligen övervägt att se klädkamrarna som oventilerade garderober, jag nämnde att frånluft krävs här i en nybyggnation här mer för att du ritat in tilluft.

Edit: såg att du skissat upp någon lösning med fläkt på tilluften. Tänk på att den blir helt obehandlad, det kommer att upplevas som dragigt, det kan bli ljud och du behöver kondensisolera kanalen.
En bättre lösning är uteluft bakom radiatorerna och frånluft via fläkt i hygienutrymmen om du endast ska ha frånluftsventilation.
Tack för ditt utförliga svar och jag förstår nu hur du menar. Problemet är ju att i detta gamla hus går alla värmeledningar i rör inne i mittväggen och alla element är placerade där. så det blir svårt med tilluft bakom de.

En annan tanke som slog mig var att råvinden har yxhuggit spåntak (http://3.bp.blogspot.com/_MBJjz28LMoc/Shux9K6FA_I/AAAAAAAAAfw/ZC6w6PTTdfo/s1600/2.jpg) Kanske räcker med ventil med luft därifrån? Där måste ju komma in frisk luft genom innertaket?
 
Frånluft har man i kök och badrum.
 
Jag gick all in och installerade FTX, värmebatteri och kylbatteri. Vi har sänkt våra uppvärmningskostnader med drygt 14 000 kr per år.
Den combon är grym. Varm luft på vintern och kall på sommarn. Vårt hus är 263 kvm.
 
D Daniel Dawd skrev:
Jag gick all in och installerade FTX, värmebatteri och kylbatteri. Vi har sänkt våra uppvärmningskostnader med drygt 14 000 kr per år.
Den combon är grym. Varm luft på vintern och kall på sommarn. Vårt hus är 263 kvm.
Kan du berätta lite vad ni körde på för aggregat och vad kostnaden landade på? Jag har tänkt på FTX system i huset men inte kommit så långt i planeringen...
 
S SnickeNicke skrev:
Kan du berätta lite vad ni körde på för aggregat och vad kostnaden landade på? Jag har tänkt på FTX system i huset men inte kommit så långt i planeringen...
Jag har arbetat med ventilation tidigare så jag installerade alla dragningar själv ihop med en polare som jag bjöd på bärs.
Köpte in Heru 160 s ec. Allt som allt landade det på 90 000 kr. Kan tillägga att jag installerat Armaflex på hela tilluften och att jag har 1.8 meter ljuddämpare direkt från aggregat på tilluften för att jag ska slippa göra ljuddämparböjar precis vid varje don. Samt att det ändå är tystare hos mig än hos polaren som har en ljuddämparböj vid varje don
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.