BirgitS
På nedre plan verkar det vara många kvm till höger om köket som inte används samtidigt som det ser lite trångt ut kring matplats och soffgrupp. På övre planet är badrummet väldigt stort men trots det så är duschen väldigt inklämd i ett hörn. Vad är de två stora vita fyrkanterna i badrummet?

Det ser ut att vara väldigt ont om förvaring. Var förvarar man alla vinterkläder på sommaren osv.?
 
Byurn Byurn skrev:
Gör man det? Väggarna blir oftast tjockare, så det blir en del golvyta som försvinner.
Nja. Jag har faktiskt väldigt enkla skjutdörrar - totalt är väggen inte mer än 9,5 cm och jag har inga dörrkarmar. Det är riktigt det som TS skriver att det blir lyhört - för min del gör det inget eftersom mitt hus främst är ritat för mig. Men jag erkänner att det är ett - - - liv när alla 5 barnbarnen (6 - 10 år) är på besök!
 
lärjungen
BirgitS BirgitS skrev:
På nedre plan verkar det vara många kvm till höger om köket som inte används samtidigt som det ser lite trångt ut kring matplats och soffgrupp. På övre planet är badrummet väldigt stort men trots det så är duschen väldigt inklämd i ett hörn. Vad är de två stora vita fyrkanterna i badrummet?

Det ser ut att vara väldigt ont om förvaring. Var förvarar man alla vinterkläder på sommaren osv.?
Tack för sympunkter. Angående platsen till höger om köket upplever jag att den hänger ihop med vardagsrumsdelen. Tänker du att den L-formade köksbänken skulle flyttas uppåt och kortas?

Jo, jag håller med om att badrummet ser stort och lite tomt ut. Anledningen är att eftersom det är snedtak som tar en del takhöjd så har jag satt väggen rätt långt till höger för att duschutrymmet inte skall hamna där taket börjar luta, men skall se om jag tagit i lite för mycket. De två fyrkanterna är tvättmaskin och torktumlare, och till vänster om dem en bänk.

Bra tanke med förvaring. Ett utrymme jag tänkt nyttja är farstukvisten. Den är öppen upp i taket och där kommer det finnas utrymme för förvaring. Men ett mer tillgängligt förvaringsutrymme vore absolut på sin plats. Skall titta på det. Jättebra.
 
BirgitS
lärjungen apelton skrev:
Angående platsen till höger om köket upplever jag att den hänger ihop med vardagsrumsdelen. Tänker du att den L-formade köksbänken skulle flyttas uppåt och kortas?
Okej, den där fåtöljen ser rätt ensam ut och man lär ju inte kunna sitta där och samtala med de som sitter i soffan.
Det är en möjlighet, en annan är att placera matbordet där den ensamma fåtöljen är. Just när man sitter vid ett matbord ser man ju inte mer för att fönstren börjar på låg höjd. Jag tror att man då får mer utrymme kring bordet och det går lätt att förlänga bordet om man är ändå fler. Fundera också på placeringen av soffan, det är kanske trevligare om man ser utåt i stället för att se in i huset, t.ex. på ett kök som inte är så välstädat efter middagen.

Går det bra att få en tung tvättmaskin upp- och nerför trappan?
Du måste också tänka på att avloppsröret måste kunna komma ner från badrummet där uppe till grunden på något bra sätt.

Finns det särskilda tillgänglighetsregler som du behöver ta hänsyn till?
I Sverige är jag inte säker på att badrummet på nedre plan uppfyller tillgänglighetsreglerna.

Kanske går att få till en klädkammare på övre plan i närheten av trappan, särskilt om bad- och/eller sovrummet blir lite mindre.
 
En tvättmaskin väger inte så mycket numera. Jag tycker det verkar vettigt att ha denna i övervåningen där de flesta sovrum finns. Hänger man ut tvätten på sommaren på Island?
Tänk också på att ha plats för smutstvätt i anslutning till tvätt/tork.
 
  • Gilla
perblo
  • Laddar…
BirgitS
yonna yonna skrev:
En tvättmaskin väger inte så mycket numera.
Det beror ju på hur trappan ser ut också för 60-100 kg är ju inget man bär hur som helst, t.ex. i en spiraltrappa. Men visst kan det vara skönt att ha tvättmaskinen nära sovrummen.
 
lärjungen
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, den där fåtöljen ser rätt ensam ut och man lär ju inte kunna sitta där och samtala med de som sitter i soffan.
Det är en möjlighet, en annan är att placera matbordet där den ensamma fåtöljen är. Just när man sitter vid ett matbord ser man ju inte mer för att fönstren börjar på låg höjd. Jag tror att man då får mer utrymme kring bordet och det går lätt att förlänga bordet om man är ändå fler. Fundera också på placeringen av soffan, det är kanske trevligare om man ser utåt i stället för att se in i huset, t.ex. på ett kök som inte är så välstädat efter middagen.
Jo jag förstår vad du menar. Möbleringen jag gjort i planlösningen är egentligen lite missvisande. Var mest för att testa mig fram lite. Det kommer förmodligen inte vara en fåtölj där, utan mer som en lekyta för barnen med romerska ringar och kanske lite annat. Är ute efter att skapa stora tomma ytor i vardagsrummet så att barnen kan köra runt med sina sparkbilar samt bygga bilbanor och lego och allt vad det må vara.

Men dina tips är absolut värda att ta i beaktning vad beträffar möblering. Kände mig också osäker på hörnsoffans placering. Vet ej ens om vi skall ha en hörnsoffa eller hur stor den skall vara. Är absolut ett alternativ att ha matbordet där fåtöljen står.

BirgitS BirgitS skrev:
Går det bra att få en tung tvättmaskin upp- och nerför trappan? Du måste också tänka på att avloppsröret måste kunna komma ner från badrummet där uppe till grunden på något bra sätt.
I värsta fall kan vi nog få upp tvättmaskinen på balkongen på övervåningen med hjälp av svärfars traktor. Men tror det kommer gå via trappan också. Men bra saker att ha i åtanke helt klart.

Rören till avloppet tänkte jag att man kanske kan dra inuti väggen där köket står. Alltså den vägg som enligt denna planlösning löper mitt i huset på bottenplan. Då slipper man bygga en låda runt rören som sticker ut någon annanstans.

BirgitS BirgitS skrev:
Finns det särskilda tillgänglighetsregler som du behöver ta hänsyn till?
I Sverige är jag inte säker på att badrummet på nedre plan uppfyller tillgänglighetsreglerna.
Det där var en bra fråga. Hade ingen tanke på det. Har alltid trott att dessa regler gäller offentliga byggnader, typ bibliotek, butiker och andra inrättningar. Visste inte att det även gäller privata bostadshus (har aldrig byggt nytt privat så har aldrig behövt sätta mig in i regler av detta slag). Vet ej hur det är med sådana regler på Island. Men är det liknande som i Sverige måste badrummet vara minst 170x190 cm och ha svängrum för rullstol och tillräckligt bred dörr (80). Isåfall innebär det att jag bara behöver flytta den ena väggen 8 cm mot trappan så är rummet 170 brett (och 200cm i andra ledden).

Kan för övrigt tycka att regler av detta slag är förargliga. Har jag förstått rätt att det är ett krav, eller är det mer en påbjudan? På Boverket uppfattar jag det som ett krav. Jag förstår tanken, men det innebär också att en person som troligen aldrig kommer att få besök av någon som är rullstolsbunden, ändå måste planera sin bottenvåning till förmån för denna osannolika gäst. Men det är nog en helt annan diskussion och säkert är det många som inte håller med mig ;)

BirgitS BirgitS skrev:
Kanske går att få till en klädkammare på övre plan i närheten av trappan, särskilt om bad- och/eller sovrummet blir lite mindre.
Ja, det är absolut en möjlighet. Skall se över storleken på badrummet. Det går nog att mosa ihop det lite.

Tack för alla synpunkter (y)
 
lärjungen
yonna yonna skrev:
En tvättmaskin väger inte så mycket numera. Jag tycker det verkar vettigt att ha denna i övervåningen där de flesta sovrum finns. Hänger man ut tvätten på sommaren på Island?
Tänk också på att ha plats för smutstvätt i anslutning till tvätt/tork.
Det förekommer att man hänger den utomhus. Vädret kan dock vara väldigt nyckfullt så det är inte lika vanligt som i Sverige ;) Men det finns en balkong på övervåningen och där kan man kanske ha lite torksträck.
 
Redigerat:
BirgitS
lärjungen apelton skrev:
Kan för övrigt tycka att regler av detta slag är förargliga. Har jag förstått rätt att det är ett krav, eller är det mer en påbjudan? På Boverket uppfattar jag det som ett krav. Jag förstår tanken, men det innebär också att en person som troligen aldrig kommer att få besök av någon som är rullstolsbunden, ändå måste planera sin bottenvåning till förmån för denna osannolika gäst. Men det är nog en helt annan diskussion och säkert är det många som inte håller med mig ;)
Ja, det är en annan diskussion som förekommer i många trådar redan, men det är ju inte bara frågan om att få en rullstolsburen gäst utan om att någon i familjen kan råka ut för en olycka som medför att man inte kan gå under några månader eller permanent.

lärjungen apelton skrev:
Men är det liknande som i Sverige måste badrummet vara minst 170x190 cm och ha svängrum för rullstol och tillräckligt bred dörr (80). Isåfall innebär det att jag bara behöver flytta den ena väggen 8 cm mot trappan så är rummet 170 brett (och 200cm i andra ledden).
Dörrar på bottenplan ska vara minst modul 9, dvs hålet i väggen innan karmarna monteras ska vara minst 90 cm. Badrummet måste också vara planerat på ett sånt sätt att det går att komma fram till handfatet med en rullstol och det ska finnas utrymme för en medhjälpare bredvid toaletten, vilket innebär 100 (?) cm fritt på ena sidan av toaletten räknat från dess mitt.
Se http://infobank.nacka.se/Handlingar...er_for_tillganglighet_vid_nya_byggprojekt.pdf
 
Reglerna är inte helt tvingande egentligen, men i praktiken får man i Sverige inte bygglov om man inte uppfyller kraven.
 
Innan ni börjar med byggarbetena skulle jag se över två saker:
- Slipa takstolar etc som blivit påväxta. Det är ganska snabbt gjort. En ansluten dammsugare med HEPA-filter rekommenderas.
- Fundera lite kring hur man bäst säkerställer att grundläggningen förblir skadefri. Den ser lite vågad ut i det klimat jag förmodar råder på Island.

Lycka till med bygget!
 
Hejsan, vilket väderstreck ligger huset i?

mvh,
Ola
 
lärjungen
dadid dadid skrev:
Innan ni börjar med byggarbetena skulle jag se över två saker:
- Slipa takstolar etc som blivit påväxta. Det är ganska snabbt gjort. En ansluten dammsugare med HEPA-filter rekommenderas.
- Fundera lite kring hur man bäst säkerställer att grundläggningen förblir skadefri. Den ser lite vågad ut i det klimat jag förmodar råder på Island.

Lycka till med bygget!
Tack för råd. När du säger slipa takstolarna, av vilken anledning föreslår du det? Är det för att minska risken för ytterligare påväxt på vinden? Jag tänker att ångspärren hindrar de sporer som redan finns att vandra in i inomhusluften.

Angående grunden är det gjutet långa fåror under plintarna, ned till ca 1 meters djup eller mer. Ovanpå dessa fåror är alltså sedan plintarna gjutna med armering i. Det mesta har gjorts av lokala firmor och jag hoppas de vet vad som krävs här på ön för att det skall hålla :)
 
Redigerat:
S
1000kr/timme för arkitekt.
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Det finns flera bra skäl att ta bort det svarta.
- Vissa är överkänsliga och riskerar att må dåligt i huset. Detta vore trist att upptäcka när virket inte längre är åtkomligt.
- Över tid kan lukt uppträda. Framförallt i de delar av konstruktionen som befinner sig långt ut i konstruktionen, dvs som är kalla och ev ventilerade med uteluft via luftspalten i taket. Man skulle kunna tänka sig att den invändiga plastfolien utgör en bra spärr mot denna lukt, men erfarenhet ger vid handen att plastfolien inte alls är tät mot lukter.
- I de yttre delarna som hänvisas till ovan kan påväxten utgöra grogrund för fortsatt tillväxt. I varma delar (under förutsättning att byggnaden inte kallställs) lär ingen tillväxt ske, men även avdödade sporer kan påverka överkänsliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.