Det verkar ju som att biltillverkare löser ickeproblem med att införa nya. Min gamla Xantia krävde en 4-siffrig kod för att starta bilen så inte ens om du hade nyckeln kunde du starta bilen.
 
Förardörren måste öppnas, då låser den inte bilen, men många låser upp, öppnar tex vänster bakdörr, lägger in nyckeln och nåt mer, smäller igen dörren, sen låser den efter några sekunder.
 
På min bil spelar det ingen roll vilken dörr som öppnas. Öppnar man någon dörr (eller bakluckan) inom 30 sekunder eller något liknande så förblir bilen olåst. Annars låser den dörrarna igen.
 
Har inte provat på den vi har, bilen på jobbet så är det endast förardörren som avaktiverar autolåset ( Toyota Landcruiser)
 
Bor man som BMW/Lexus ägare vid E18 eller i någon av våra 3 största städer är risken övhängande att man över tid blir av med bilen eller ratt och navigator mm. Folie funkar som sagt mot att bilen reläöppnas via keyless systemet. Annars är ju rattkrycka ganska lowtech med vilket förhindrar att de krossar rutan och klättrar in och knycker ratten.
 
C
Marvil Marvil skrev:
Bor man som BMW/Lexus ägare vid E18
Utmärker sig E18 på något sätt? Klåfingriga norrmän i farten månne?
 
C cpalm skrev:
Utmärker sig E18 på något sätt? Klåfingriga norrmän i farten månne?
Nja, kan inte säga att norrmän inte förmögenhetsutjämnar med bilkomponenter i Sverige men utan att överdriva skulle jag tro att merparten av dessa hamnar i Litauen.
 
M
useless useless skrev:
"Nyckellösa system kommunicerar vanligtvis med bilen via lågfrekventa radiosignaler eller signaler i ultrahöga frekvenser, och det är en ständig kamp för att ligga steget före tjuvarna. Boschs system Perfectly Keyless använder istället en virtuell nyckel i mobilen, och upplåsningen sker via blåtand."

Vad är det som är revolutionerande? Att man använder ett annat frekvensband för radiosignalerna?
För blåtand är ju ett väldigt stabilt protokoll :D :crysmile:

https://www.google.se/amp/s/thehackernews.com/2018/07/bluetooth-hack-vulnerability.html?amp=1
 
Det är väl så här med automatlåsning baserat på de Volvo och Audi jag haft:

- Om man låser upp bilen men inte öppnar en dörr eller baklucka på typ 90 sekunder så låser bilen igen. Det innebär INTE att nyckeln blir inlåst. Detta gäller generellt oavsett keyless eller inte.

- Man kan aktivera att bilen låser automatiskt när man kör iväg, detta för att förhindra "carjacking" dvs att någon rycker upp dörren vid tex rödljus. Detta är valbart via meny i bilinställningar. Också oavsett om man har keyless eller inte.

- Keyless. Man har nyckeln i fickan och bilen låser automatisk upp om man tar i handtaget. Går att låsa och låsa upp via fjärrnyckel eller knapp på utsidan dörren. Det går däremot inte att låsa utifrån om nyckeln ligger kvar i bilen.
 
Hej,

Ett vanligt nyckelskåp i metall löser väl problemet? Då är det ju dessutom låsbart.

Mvh
 
Nej, blir samma problem som med en kakburk.

Om du nu inte har "fingerlister" på ditt nyckelskåp.
 
Redigerat:
J
13th Marine 13th Marine skrev:
Tänk på att glipan är längs med hela burkens sida och att det kan stråla ut där.

Du skulle behöva något som gav kontakt med korta mellanrum.
[bild]
Har för mig ifrån Telekomlektionerna på gymnasiet att 1/multiplar av våglängden också fungerar som antenn, alltså lambda halva, lambda fjärdedel etc fungerar. Likt grundton/överton. Kanske också är en del av förklaringen. Om jag inte minns fel är det därför en bilradioantenn kunde vara 0.8 m (lambda/4) i st f 3,2 m som är en våglängd.
 
Redigerat:
Kvartsvågsantenn är väl fortfarande hyfsat okej.
Blåtand ligger på 2.4GHz vilket gör att våglängden och därmed antennen 20ggr mindre (4cm)

Var ett tag sedan jag räknade på att skärma lådor, men jag vill minnas att när man kom under 1/10 av våglängden man ville stoppa så fick man ett tillräckligt bra resultat.

Så beroende på vilken frekvens nyckeln pratar på så är det olika svårt att skärma den.
 
  • Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Vad var det för burk, att den är i metall är ingen garanti för att lock och burk har elektrisk kontakt.
Tex ger anodisering av aluminium ger ett isolerande skikt, burkar som är livsmedelsgodkända är ofta lackade.
Aha, Gimp, såklart det skulle kunna vara lack som hindrar funktionen. Åter till labbet:


Bilnyckel och sladd i en öppen metallburk för att förhindra signalräckviddsförlängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med sladden funkade burken lite bättre (det är plåtrent under skruvarna), men inte perfekt. Det var då själva tusan. Nu då:

Grön metallburk bunden med gummiband för att förbättra galvanisk förbindelse, testad som skydd mot biltjuvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Ja, nu fungerade det - nästan. Om man har burken alldeles vid bildörren, och provar lite olika vinklar, så går det till sist att få upp dörren lik förbannat. Även om tråden ökar den galvaniska förbindelsen är det säkert så att den också kan fungera som en antenn.

Vad har vi lärt oss av detta, då? Jo, en metallburk kan faktiskt fungera som skydd mot förslagna biltjuvar med räckviddsförlängare, om följande är uppfyllt:
  • locket ligger an bra mot underdelen, så att det är galvanisk förbindelse mellan lock och underdel hela vägen runt
  • detta förutsätter att burken inte har någon oxid eller skyddslack
  • att man verkligen har lagt samtliga nycklar i en sådan burk när väl skurkarna kommer på besök

PROBLEMET ÄR LÖST!
 
Redigerat:
  • Gilla
Gimp och 1 till
  • Laddar…
EMC-säkra apparatkabinet har ofta en borstlist eller fingerlist i dörren och då runtom. Det räcker alltså inte att bara dra en jordlits mellan skåp och dörr, eller mellan burk och lock. Jag skulle satsas på en rostfri behållare med skruvlock.
 
  • Gilla
JanWic
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.