Jag skall bygga till en ny källardel och skall ha en ny trappa ner. Jag hade tänkt köpa en färdiggjuten trappa och bara "ställa" den på plats.

Någon som vet om jag bara kan så att säga slänga trappan mot backen (=lera) eller måste jag mura upp ett fundament som den kan vila mot?
 
Jag förutsätter att det är en utvändig trappa du menar ??? I så fall är det väl lämpligt med en gjuten platta utanför källar entren, hur tänker du göra på sidorna av trappan, mura med Leca, eller slänta av? När jag gjöt min trappa, fyllde jag upp med drängrus och avslutade med ett lager xps isolering som jag hade som underlag till gjutningen. Sista trappsteget står på en gjuten platta.. ;)
 
Japp det är en utvändig trappa jag menar.
Jag ska gjuta en bottenplatta som blir det nya källargolvet. Nedersta trappsteget ställer jag mot formen så att det "gjuts fast" när plattan gjuts. Men sedan vet jag inte. Antingen murar jag väl upp ett "extrarum" som blir det utrymme där trappan står eller så vilar trappan bara mot marken.

På sidorna (när man går ner i trappan) vill jag ha putsat murverk (mura med Leca eller dylikt). Schwingen: Din trappa vilar alltså bara mot "marken"? Du har inget stöd på något av de översta trappstegen?
 
Min trappa går längs källarväggen, på andra sidan har jag en Leca mur. Trappstegen är 'dubbade' med armeringsjärn i både Leca muren och källarväggen. Men själva trappan vilar väl egentligen mot den packade singelbädden. Jag gjöt trappan förra sommaren och det har inte rört sig något ännu i alla fall, så den lösningen ser ut att fungera. Jag gjöt fast en gjutjärns spygatt i plattan med lagom fall, den mynnar ut i dräneringen under plattan, och är tänkt att ta han om regn/smält vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.