Har en kökspanna som snarast borde ha en acktank. Problemet är utrymmet.
jag har gott om utrymme en våning ned och ca 3 m i sidled. Totalt ca 6m mellan pannan och en plats för tanken. Risk för problem ? om man placerar tanken våningen under 6 m från själva pannan ? TAcksam för synpunkter och ev tankar på problem som kan uppstå.

Steffe
 
Syrran har en kökspanna o tankarna i källaren utan att det är några problem..

Termoventiler säger max 6 meter mellan tank o panna till deras laddomat 21..
 
droopy skrev:
Har en kökspanna som snarast borde ha en acktank. Problemet är utrymmet.
jag har gott om utrymme en våning ned och ca 3 m i sidled. Totalt ca 6m mellan pannan och en plats för tanken. Risk för problem ? om man placerar tanken våningen under 6 m från själva pannan ? TAcksam för synpunkter och ev tankar på problem som kan uppstå.

Steffe

Misstänker att det blir ingen självcirculation i så fall. Då kan du köra med Laddomat 10 istället (om den orkar 6m) men måste nog har någon annan säkerhet om det skulle blir strömavbrott. Sen är det säkert även smart att bygga i en värmebroms i framledningen ifrån värmepannan. Annars kommer du att värma pannan ifrån akk-tanken hela tiden eftersom värmen stiger uppåt.

Mvh, Nisse
 
>Misstänker att det blir ingen självcirculation i så fall. Då kan du köra med Laddomat >10 istället (om den orkar 6m) men måste nog har någon annan säkerhet om det >skulle blir strömavbrott. Sen är det säkert även smart att bygga i en värmebroms i >framledningen ifrån värmepannan. Annars kommer du att värma pannan ifrån akk-Ztanken hela tiden eftersom värmen stiger uppåt.


Tack för svaren.

Låter vettigt tänkt. Som alterna tiv har jag möjligheten att "gena" i krypgrunden till den del av källaren som är tänkt till acktankarna. Då blir isoleringen iofs viktigare men avståndet går att få ner till 4.5 - 5 m i total ledningslängd. Kanske är det ett bättre alternativ. Har källare under halva huset och krypgrund i övrigt. Men känns även det lite riskabelt att förlägga matarledningarna i kallt utrymme. Finns ju radiatorkretsar som ligger helt i krypgrunder och anbart har koppel ledningarna uppstickande över golv. Är det ett vettigt alternativ till att gå "innomhus" och ta några meter extra ledning eller är "den kortaste vägen" genom kallt utrymme att föredra då lednings längden blir väl under 6m ?

Steffe

 
Jag hade ungefär samma problem med längden till acktanken. Min rörmokare pratade med Thermoventiler som istället för Laddomat rekommenderade en Thermomatic K just pga längden/dimensionen på laddrören. Någon bra motivering till detta vet jag inte men det kanske någon annan kunnig kan svara på.
 
Vi har gjort en anläggning med en äldre kökspanna, tanken en våning ned och 3-4m i sidled. Termovar laddpaket (motsvarar laddomat 21) och 28 mm kopparrör. Fungerar med lägsta hastighet på pumpen.

Synpunkter:

En kökspanna är inte en modern vedpanna ;) Det tar tid att ladda tanken.

Pga självcirkulation kommer pannan att värmas av tanken även om du har 15 m rör. Men har man ett tätt spjäll så att man inte kyler pannan och skickar ut det i skorstenen behöver det inte vara något problem.
 
Matss skrev:
Pga självcirkulation kommer pannan att värmas av tanken även om du har 15 m rör. Men har man ett tätt spjäll så att man inte kyler pannan och skickar ut det i skorstenen behöver det inte vara något problem.

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut hos min syster el vad det är för laddutrustning (den sitter bakom en lucka på väggen i v-rumet bakom köket) men igår då jag va ner i källaren låg tanken på 65° men kökspannan va 22°..
Så är det på vintern då dom eldar oxå, Pannan är varm då man eldar men efter några timmar så är den sval igen o låter man bli att elda o kör med elpatronerna så är den kall..
 
Laddomat 21 har en backventil som ska minska risken för att laddningen går på fel håll.
 
Pga självcirkulation kommer pannan att värmas av tanken även om du har 15 m rör. Men har man ett tätt spjäll så att man inte kyler pannan och skickar ut det i skorstenen behöver det inte vara något problem.
Du kan undvika det genom att bygga i en värmebroms, eller? :-/
 
Att placera tanken nedan pannan är väl aldrig någonsin en bra ide?

Det var gjort så här förut. Funkade säkert bra, ända tills att pumpen dog och det uppmärksammades med en förstörd panna. Vet inte varför man gjorde så, men det var nog av utrymmesskäl man placerade tanken i matkällaren. Sedan fick man en snilleblixt, byggde ett litet prydligt torn med plats för 6-7 personer som utgör en slags tredje våning, fick en typ av kojplatser under och sedan plats för en 3m hög acktank (2m3) under och allt snurrar på med självcirkulation utan risk för sönderkokad panna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.