Hej,
vi har köpt hus som vi flyttar in till i maj-månad.
Har redan nu börjat intressera mig lite för det här med "smart home" och har kikat runt lite på Wish och alla de olika hemsidorna.

Funnit en elektronisk pryl som gör det möjligt att kunna omvandla sin befintliga belysning till att kunna styra det via WIFI.
Till detta skall man då installera deras Wifi-strömbrytare istället för de vanliga.
Länk:
https://www.wish.com/feed/tabbed_fe...b97f4cf916126c3b1e?&source=tabbed_feed_latest

Undrar därför hur pass säkert detta är och kan de vara farligt att installera det på befintliga elen hemma?
Mest rädd för att saker kan börja brinna upp och massa...
 
Ingen kan med säkerhet säga att det är en bra eller dålig pryl du länkar till.
Min erfarenhet från beställningar på Ebay är att det inte är kvalitetsgrejor som kineser och andra levererar.

Vill du göra ditt smarta hem på ett bra sätt så köp brytare från välkända fabrikat och stoppa sedan lämpliga mottagare bakom denna.
Mottagarna bör också vara av kända fabrikat. Då har du gjort vad du kan för att få till en bra och säker installation.
 
Ska man bygga 'smart home' på riktigt behöver man någon form av centralenhet där man kan skapa olika scenarios och styra flera prylar synkroniserat. Köper man blandade no-name-prylar från kina med okända specifikationer som kan ändras när som helst så blir det förmodligen inte särskilt enkelt att koppla in dom i den valda centralenheten. Läs på lite mer om vilka system som finns, hur olika controllers fungerar, vilka produkter ni behöver och vad som är kompatibelt med respektive system.

Den andra aspekten är säkerheten. 99% av alla mobilladdare som brinner är piratkopior som folk har köpt billigt...
 
engs
Min grundregel är att aldrig köpa saker som drivs av nätspänning på liknande ställen.
Batteridrivna saker eller sådant på sekundärsidan är ok. Men transformatorn ska vara köpt här.
 
Redigerat:
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Hörs nästan på namnet. Wish - för bra för att vara sant. ;)
Hur många blir nöjda med sina köp av datorer för 300 kr osv?
 
Skulle föreslå att du istället kikar på t.ex. Philips HUE och IKEA trådfri. Det är säkert och väl beprövat och du kan göra allt du önskar och har även röststyrning från din smartphone.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Skulle föreslå att du istället kikar på t.ex. Philips HUE och IKEA trådfri. Det är säkert och väl beprövat och du kan göra allt du önskar och har även röststyrning från din smartphone.
Framförallt lätt att integrera med google home om man vill.
 
Redigerat:
Elsäkerhet har nämnts men tänk även framtidssäkerhet. Prylarna du installerar i ditt hem vill du ska fungera i tiotals år, gå att komplettera, modifiera och reparera/ersätta. För mig betyder det att jag skulle satsa på etablerade fabrikat med någon form av accepterad standard. Det ger inga garantier inför framtiden men bör i varje fall öka chanser till en "hållbar" installation.
 
T Tamango skrev:
Hej,
vi har köpt hus som vi flyttar in till i maj-månad.
Har redan nu börjat intressera mig lite för det här med "smart home" och har kikat runt lite på Wish och alla de olika hemsidorna.

Funnit en elektronisk pryl som gör det möjligt att kunna omvandla sin befintliga belysning till att kunna styra det via WIFI.
Till detta skall man då installera deras Wifi-strömbrytare istället för de vanliga.
Länk:
[länk]

Undrar därför hur pass säkert detta är och kan de vara farligt att installera det på befintliga elen hemma?
Mest rädd för att saker kan börja brinna upp och massa...
Har några vänner som köpt in wifigrejor o styra 240 volts uttag, det har sett på hemsida o köpt in på en chansning , och sedan i verkligheten kunnat dubbelkolla att allt varit välgjort.

Och det de hittade var något de verklighen fick leta efter, inkl koll på tillverkarens egna sida.

Jag kan också en del om starkström, läst mer än jag borde, men skulle aldrig komma på tanken o köpa något gjort för starkström - riskerna är för stora och köpa produkt ifrån seriös leverantör här kostar så lite om man har koll. Även om en av bra märke i svensk butik ofta förstås är tillverkad i Kina.....

(Däremot undviker jag en o annan postorderleverantör i Sverige , kolla på elsäkerhetsverket hemsida om återkallelser o test vilka företag som ofta dyker upp, vissa av dem verkar chansa att leverantörens datablad stämmer och direkt lägga upp den för försäljning , om de ens kollar det)

Vad jag hört så är ju en del rent livsfarligt , dödligt farligt , även om ännu inget hänt i Sverige
 
Redigerat:
Importerar man själv så tänk på att det blir du själv som ansvarar för att grejerna uppfyller gällande standard.
 
Man köper såklart bara CE-märkta saker... :lying:
 
Jag förstår ju poängen men jag tror många inte tänker på detta just på elprodukter.
 
useless useless skrev:
Man köper såklart bara CE-märkta saker... :lying:
:D Ja om det hade varit någon garanti i verkliga livet. Konstigt att något i elsammanhang så viktigt får man fuska med utan att bli rejält straffad i Kina o antagligen en del andra länder också.
 
useless useless skrev:
Ska man bygga 'smart home' på riktigt behöver man någon form av centralenhet där man kan skapa olika scenarios och styra flera prylar synkroniserat. Köper man blandade no-name-prylar från kina med okända specifikationer som kan ändras när som helst så blir det förmodligen inte särskilt enkelt att koppla in dom i den valda centralenheten. Läs på lite mer om vilka system som finns, hur olika controllers fungerar, vilka produkter ni behöver och vad som är kompatibelt med respektive system.

Den andra aspekten är säkerheten. 99% av alla mobilladdare som brinner är piratkopior som folk har köpt billigt...
Nope. Ingen central enhet då om denna blir kass så står man där. Jag har grejer från sonoff och broadlink och allting styrs från en telefon, platta eller dator. Med denna decentraliserade lösning får jag ljusautomation och fjärrstyrning (både taklampor och bordslampor, brandlarm, inbrottslarm och temperatur- och luftfuktighetsövervakning. Lägg på ett par billiga wifi-kameror så har du full koll på och fjärrstyrning av huset. Lägg på lite enkel processprogrammering i IFTTT så har du larm i mobilen i form av sms om något händer oavsett om det är temperatur, luftfuktighet, vattenläcka (doppsensor), inbrott eller brand.
 
IFFTTT verkar intressant, men var hittar man listan över kompatibla enheter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.