har du köpt dryga kubiken ved för 2300:-

det är ocker...

1 m3 bra ved ligger väl kring 500:-
 
  • Gilla
Lillahusetpåprärien och 3 till
  • Laddar…
C camaro1969 skrev:
har du köpt dryga kubiken ved för 2300:-

det är ocker...

1 m3 bra ved ligger väl kring 500:-
Jag köper vanligtvis en kubik björk för drygt 600 inklusive frakt hem till vedbon. Då är det dessutom lite högre priser här än tio mil ut på landet.
 
Det ser ut som att veden har legat oskyddad från regn/fukt på mark. Vilket också är lite konstigt med tanke på det varma vädret vi har haft under 2018. Jag klöv upp flera kubik i april som torkat på pall i säck (1 kubik per pall) och den var snustorr redan 6-7 veckor senare. Jag skulle gissa att det är ved från sommar/tidig höst (därav hög fukthalt) som kanske tom legat oskyddat på mark eller täkt med presenning som inte släppt ut fukten under hösten. Pga mängden vätska i veden så hinner det inte torka upp och möglet växer snabbt.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Ööööö det där ÄR björk!!! Att ved kan ha lite svamp och kännas lite fuktigt gör ju inget. Jag är både uppväxt med vedeldning och har eldat med ved under större delen av mitt vuxna liv (Inte nu sedan i somras då jag byggt nytt och lyckligtvis kör Luft/vatten) :)

Men är veden för torr så får du ju typ inget energivärde i den blir för dåligt samt att du kommer baktända pannan hela tiden.
Dock ska du inte ha över 18% fukt i den helst men går ju också om du eldat ett tag och har riktigt fart i pannan.
Att det finns lite mögelsporrer/svamp gör ju inget bara den inte är för fuktigt.


Släng in det under skydd bara, kan hända att det bara kommit ut någon dag vid lassning och transport om de nu har företag så då torkar den ur fort. Inget att lipa för :)
 
Det där såg för bedrövligt ut. Björk får snabbt lite mögel i ändarna, det kan vara svårt att undvika, men inte så där mycket. Det där måste legat ute i hög i flera år, det är i princip ruttet. Jag säljer själv en del ved och det där skulle jag inte ens försöka sälja, jag skulle kasta upp det i en hög och elda upp på en gång. Med så där mycket mögel och förruttnelse torkar inte ens veden, svampen drar till sig fukt från luften kontinuerligt. Dessutom kommer sporer avges, tar du in det där kan du åka på allergier.
 
  • Gilla
RIOBLAST och 2 till
  • Laddar…
Angående den torra sommaren 2018 - jag hade en hög med 3-4 kubik kluven gran som låg ute. Det översta lagret torkade förstås snabbt i solen men en halvmeter ner var det fuktigt och möglade i alla fall. Även om det inte regnar fanns det en del fukt i luften, åtminstone här i västsverige, och den sökte sig in i vedhögen. Det var till och med så det rann vatten i stuprören en del morgnar, från fuktig luft som kondenserats på hustaket.
 
  • Gilla
RIOBLAST
  • Laddar…
Kalle B Kalle B skrev:
Det där såg för bedrövligt ut. Björk får snabbt lite mögel i ändarna, det kan vara svårt att undvika, men inte så där mycket. Det där måste legat ute i hög i flera år, det är i princip ruttet. Jag säljer själv en del ved och det där skulle jag inte ens försöka sälja, jag skulle kasta upp det i en hög och elda upp på en gång. Med så där mycket mögel och förruttnelse torkar inte ens veden, svampen drar till sig fukt från luften kontinuerligt. Dessutom kommer sporer avges, tar du in det där kan du åka på allergier.
"ruttet" var väl att ta i?
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Den ved som syns på bilderna är rutten "frönt" otjänlig att elda med. lämna tillbaka skräpet och se till att få alla pengarna tillbaka.
Jag har eldat med ved i 25 år och ALDRIG sett så dålig ved, förvisso sågar och klyver jag min ved själv därför vet jag hur det skall se ut.
 
  • Gilla
Reqans och 1 till
  • Laddar…
L Lillahusetpåprärien skrev:
Var köper du ved nu då? Tips?
Jag skickar PM.
 
  • Gilla
Lillahusetpåprärien
  • Laddar…
B
Björk ruttnar ganska snabbt till skillnad från andra träd. Jag fick tag på liknande björkved från en granne som fällde en björk och sedan lät den ligga okluven utomhus utan väderskydd i 4 år, så den blev ju förstörd i princip. Är björken mjuk (prova med kniv? då är den gammal och har tappat mycket av värmevärdet. Är den fortfarande hård, så är det troligtvis mest ett estetiskt problem. Jag brukar inte vilja elda möglig ved i köket, men till vedpannan bryr jag mig inte om nån bit emellanåt är lite möglig.

Den där veden är troligtvis ett par år minst, tror inte 1 år räcker och sommaren var varm. I princip allt såg ut som björk, barken ser ut så där i botten av björken. Däremot såg det ut som att vissa av de klenare bitarna som var barkfria var tall eller torrgran, måste se mer av barken. Tall möglar inte alls på samma sätt, luktar annorlunda, och den väger betydligt mindre och kådan är rätt uppenbar oftast också.

Björk möglar gärna, om man inte klyver den under våren och är duktig att förhindra att det regnar på den och håller den borta från markfukt, men för att det ska bli sådär skitdåligt med mycket mögel överallt så måste man i princip låta den ligga oskyddat direkt på mark, och troligtvis har de klyvt den under fel tid på året.

Mina föräldrar säljer ved, sådan där ved brukar de sälja för typ 350-400kr/m3, med tanke på skicket + nån peng för leveransen (typ 700kr/h för leveranstiden). Totalpriset beror ju lite på om man köper 1 m3 eller 30 också, eftersom transportkostnaden blir typ samma men du får en ungefär prisbild i alla fall. Uppsalaområdet.

Säljer de ved som de vet inte är schysst så berättar de för kunden innan, de brukar även skicka bilder till kunden så kundens förväntan stämmer överens med leveransen. De vill ju sälja ved varje år till samma kunder helst, det finns ingen mening att lura kunderna en gång, det blir inga bra förtjänst i längden...

Det är lätt att mäta fukten i en träbit. Väg upp en bit som inte är för grov, lägg den i ugnen i typ 3h på 125°C och väg den igen, så kan du räkna ut ganska exakt hur många % fukt det är trät.

Däremot så finns det ju ingen klar standard för torr ved, vissa kanske anser att 40% fukt är torrt, andra 18%. Så det kanske inte ger så mycket att ta reda på fukthalten.
 
  • Gilla
Reqans och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Du kan ju köpa en billig fuktmätare så kan du klyva några vedträn och mäta hur fuktig den är.
Jag har flera billiga fuktmätare, mäter man på fyra ställen på samma vedträ får man fyra olika värden, även om man väljer en nyklyvd yta.

Nä, jag kör vidare på att slå träna mot varann och avgöra på "klangen", man får ingen siffra men man får ändå veta om det är torrt :)

..Även jag har f.ö ovanligt möglig ved detta året, den har legat in till husväggen under taköverhänget i två år.. mestadels björk.
 
  • Gilla
Reqans och 2 till
  • Laddar…
S stjärnan skrev:
Jag skickar PM.
Jag handlar stock utav folk som jobbar i skogen. Det allra bästa för trygg ved , och även för att få ut det bästa ur veden och satsat kapital. Jag bor i skåne, har där några kontakter som lämnar tips om stock och transport hem. Sedan sågar och klyver jag mitt för ekonomiskt leverne. Hör med markägare om eventuella tips om ved.
 
  • Gilla
Reqans och 1 till
  • Laddar…
N
L Lillahusetpåprärien skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]


Absolut - men kanske är det som många skrivit här, att det faktiskt är björk... Ska kolla igen imorgon. Är det så så får jag ta tillbaka den delen av mitt inlägg! Däremot vidhåller jag att det var skitved jag fick, inte torr fin ved som utlovat - tung, möglig och svåreldad. Och att bemötandet jag fått av säljaren är så dåligt att jag inte skulle rekommendera honom oavsett. Det hade räckt med att leverera det som jag beställt, så hade jag varit nöjd! Eller om jag nu klagat - bara levererat ny ved. Så svårt är det inte att få nöjda kunder... Har nu köpt ”pyntved” på macken och späntat upp för att ha som tändved, när det blivit riktigt varmt så brinner ju det mesta.
Håller med dig - det där ser ut som "skitved" som legat ute länge. Inte kul att få sådant när man köper ved.
 
  • Gilla
Reqans och 1 till
  • Laddar…
E ekorren skrev:
Jag handlar stock utav folk som jobbar i skogen. Det allra bästa för trygg ved , och även för att få ut det bästa ur veden och satsat kapital. Jag bor i skåne, har där några kontakter som lämnar tips om stock och transport hem. Sedan sågar och klyver jag mitt för ekonomiskt leverne. Hör med markägare om eventuella tips om ved.
Har redan fått ok från markägare bredvid min tomt att ta ved mot att jag röjer i skogen - winwin! Skogen blir finare och jag får ved
 
  • Gilla
Reqans och 5 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Håller med dig - det där ser ut som "skitved" som legat ute länge. Inte kul att få sådant när man köper ved.
Nä. Vet man att den ved man köper ser ut sådär, då är det väl ok (pris därefter). Men att få den veden när man beställt torr ved för att elda inomhus i köket, och i kombination med att säljaren är så absolut icke-serviceminded, det var nog det som gjorde mig mest förbannad.

Fast lite roligt ändå att så många engagerat sig både i trädslagsfrågan och tipsat om vedhantering etc, så nåt gott kom kanske ut av det hela

Och så hoppas jag att ingen handlar mer av den sär Gråbo-gubben...
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.