Hur väljer ni vad ni ska göra för middag på vardagarna?

  • Jag trollar ihop något

    78 Röster 43,1%
  • Veckoplanerar

    74 Röster 40,9%
  • Storkok / egna matlådor

    24 Röster 13,3%
  • Får inspiration i butiken

    26 Röster 14,4%
  • Från FB grupp

    0 Röster 0,0%
  • Snabba och enkla halvfabrikat

    18 Röster 9,9%
  • Matkasse

    16 Röster 8,8%
  • Annat

    16 Röster 8,8%
  • Antal röster
    181
Chaly
Besvärligast är de dagar då barnen har någon träning på eftermiddagen. Ofta har man kanske totalt 40 minuter hemma innan man ska iväg igen. Då blir det rester, mackor eller något snabbt prefab, typ risgrynsgröt.
 
En burk med små lappar med ca 80 rätter som vi brukar äta till vardags. Där drar vi 4 rätter varje vecka (fredagar är alltid tacos) och stoppar i en annan burk. När burken är tom börjar vi om igen! Då får man rätt bra med variation på maten!
Har man ont om tid någon kväll så får man slänga ihop något som går snabbt.
 
  • Gilla
elpaco och 3 till
  • Laddar…
I ett normalt hushåll finns det ca 100 olika råvaror/halvfabrikat samt några exotiska grejer högst upp i speceriskåpet som man aldrig använder. Även om man ÄR matlagningsintresserad så slutar det med att det är samma grundråvaror som varieras på olika sätt.

Att bestämma menyn för en vecka kan vara att skaffa hem kött/fisk/färs/chark/fågel/ägg/vegowhatever till 7 dagar. Se till att det finns olika slags kolhydrater. Potatis, ris, pasta, mjöl, bulgur. Rimliga mängder av lite olika grönsaker och frukt. Sedan går det att laga vad som helst vilken dag som helst.

Maten blir inte mer varierad ur näringssynpunkt för att samma ingridienser finns i massor av olika recept. 10 rätter och frukt och grönt varje dag blir så varierat kroppen behöver. Det som blir psykiskt nedbrytande är att inte kunna förmå sig att laga något annat än det som man själv vet blir gott och som man vet att man gillat. Favoriträtter är det riktiga problemet...

De där rätterna man inte tidigare gillat blir inte godare för att man ledsnat på sin egen smakpalett. Ens preferenser blir snävare och snävare till en gräns när man undrar vad som pågår. Att tröttna på gott vin gör inte spolarvätska drickbar.

Mvh Findus
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
I icho skrev:
En burk med små lappar med ca 80 rätter som vi brukar äta till vardags. Där drar vi 4 rätter varje vecka (fredagar är alltid tacos) och stoppar i en annan burk. När burken är tom börjar vi om igen! Då får man rätt bra med variation på maten!
Har man ont om tid någon kväll så får man slänga ihop något som går snabbt.
80 rätter. Jag är imponerad.(y)
 
Saknar svarsalternativet "äter inte middag"...
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
80 rätter. Jag är imponerad.(y)
80 är väl ingenting. Även om vi skulle begränsa oss till enbart den närmaste pizzerian får jag det till att de erbjuder 92 olika rätter. :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
vcx och 3 till
  • Laddar…
Vi har haft lite olika modeller, men en som fungerar bra är att kategorisera dagarna, typ: måndag = fisk, tisdag = husman, onsdag = pasta, torsdag = soppa, fredag = hämtmat. Vi måste ju fortfarande komma på något att laga, men det blir betydligt enklare om urvalet är begränsat på grund av dagens tema :giggle:.
 
  • Gilla
KSoderman och 1 till
  • Laddar…
M Malin165 skrev:
Vi har haft lite olika modeller, men en som fungerar bra är att kategorisera dagarna, typ: måndag = fisk.
Men vad händer om man blir sugen på pasta en måndag då??? :thinking::surprised:
 
  • Gilla
Malin165
  • Laddar…
Är vi bokstavstrogna blir det till att laga pasta med lax. Men är vi flexibla kan det kanske gå med korv och makaroner också.
 
Stort tack för många intressanta lösningar!
Jag tänkte skriva ihop ett blogginlägg som listar olika sätt som man kan göra så har ni några fler smarta lösningar hur man löser middagarna på vardagarna så skriv det här :)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Rullande 4 veckorsschema där rätter byts ut då och då, moddas efter inspiration mm. Lördagar hålls öppna så att inspiration, ork och lust får avgöra just den dagen.

Maträtterna planeras så att de tidsmässigt för tillagning passar in i aktiviteterna den kvällen. Är det aktivitet för grabben blir det en ganska lättlagad snabb rätt. Ingen aktivitet och kanske en dag då jag jobbar hemifrån blir det något mer avancerat.
 
  • Gilla
KSoderman
  • Laddar…
Jag har en powerpoint där jag har ca 50 rätter (med ingredienser och tillagningsbeskrivning) som jag lagat och "approvat" som riktigt jävla goda. Sen så kör vi veckolista. Ett enkelt sätt är då att slå tärning och så blir första en 2a så tar man det receptet. Sen så slår man igen. Säg att det blir en 5a. Så går man fem steg framåt till rätt 7. Tar det receptet. Och sen så fortsätter jag. Är jag lite wild n crazy så börjar jag istället på rätt 25 och gör samma procedur. Detta för att slippa att de första rätterna är de mest frekventa. Sen när jag har 7 recept så kollar jag upp vad som behövs inköpas och storhandlar. Sen vet jag att det iaf finns mtrl hemma för att producera dessa 7. Sen är det bara att välja vilken av dessa 7 man är mest sugen på när man börjar tillaga...

Hatar matkassar eftersom jag tycker att hälften av recepten är usla. Då är det bättre att inhandla 7 rätter som man vet är goda.

Något som fungerar för både vuxna och 3 barn alltid är "dragonkyckling". Liknande detta recept https://mittkok.expressen.se/recept/dragonkyckling-med-ris/
fast jag har såklart tweekat det lite enligt min egen smak.
En annan som alltid fungerar med alla inblandade är "pappsens fiskgratäng". Fungerar bra med torskrygg som någon annan nämnde tidigare i tråden. Receptet är likt detta på denna bild:
Recept på fiskgratäng med ingredienser och tillagningsinstruktioner, med riven morot och potatis i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men jag gör inte alls steg 6.

Lagar alltid allting med vispgrädde också. Inte riktigt lika calorifattigt men bra mättnadskänsla och smakerna blir mer magiska.

Hoppas ingen blev ledsen över att jag skrev upp recept. Det var bara förslag till barnfamiljer...
 
  • Gilla
possum77 och 3 till
  • Laddar…
M Malin165 skrev:
Vi har haft lite olika modeller, men en som fungerar bra är att kategorisera dagarna, typ: måndag = fisk, tisdag = husman, onsdag = pasta, torsdag = soppa, fredag = hämtmat. Vi måste ju fortfarande komma på något att laga, men det blir betydligt enklare om urvalet är begränsat på grund av dagens tema :giggle:.
så gör vi med kollar bara förskolan först så vi inte kombinerar soppa med soppa. Korv med korv däremot struntar vi i ;)
 
  • Gilla
KSoderman
  • Laddar…
Vi är 2 vuxna och 4 barn
Barnen är otroligt kinkiga på maten och om det serveras tex makaroner och köttbullar är det två som bara äter köttbullar, en som äter allt och en som bara äter makaroner med ketchup.
Jag skulle gärna se fler rätter på bordet än korv, köttbullar, korv, blodpudding, korv, fiskpinnar, korv, pannkakor men när man ber barnen skriva ner sina ätbara måltider är det ovanstående jag får....
3 av barnen äter inte ris eller kokt potatis och helst inte annan pasta än spaghetti och snabbmakaroner.
Potatismos funkar ibland....

Så glöm Linas matkasse och allt sånt färdigt för kidsen har sett reklamen och tycker att maten verkar konstig
Quinoa vet de inte ens vad det är!
Couscous är äckligt och Bulgur likaså.

Någon som har passande matförslag till en enkelspårig familj?

När barnen frågar vad det blir till middag brukar jag föreslå luftsoppa med förhoppningsklimp!
 
  • Gilla
  • Haha
Freddedan och 4 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi har aldrig serverat fiskpinnar, köpta köttbullar eller falukorv till våra fem barn.

Nya recept, alltifrån svensk, italiensk, fransk, grekisk mat, turkisk. Våra barn åt tidigt allt som serverades. Krävs inte mycket för att variera maten på kort tid.

Dock, när tonåringarna hade LAN-träff under tex påskhelgen, så fick de laga sin egen mat (typ kl 04.09) och då blev det fiskpinnar, köttbullar, falukorv med pasta .
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.