Bästa svaret

J JanWic skrev:
För er som är intresserade av den ursprungliga frågan kommer jag med lite labb-resultat.



Test 1: nyckel helt innesluten i ett varv alu-folie
Resultat: ingen kontakt med bilen

Test 2: nyckel inrullad i alu-folie men med öppna ändar (tänk toa-rulle)
Resultat: ingen kontakt med bilen, hur rullen än vänds

Test 3: nyckel i plåtasken, nyckeln först innesluten i alu-folie
Resultat: ingen kontakt med bilen

Test 4: nyckel i plåtasken, plåtasken först täckt i nederdelen och sedan överdelen i alu-folie
Resultat: går utmärkt att öppna bilen

Jag konsulterade en professor på Chalmers i ärendet (lika bra att slå på stort, tänkte jag). Enligt honom skall inte spela någon roll vilken metall man döljer nycklarna i, så länge det är en god ledare. Att burken inte funkade överraskade honom mycket. Han trodde inte att jag verkligen hade en burk i metall, så jag erbjöd mig att demonstrera min metallburk på hans bil med villkoret att jag skulle få bilen om det stämde, men det ställde han inte upp på. Hans gissning var att burken läcker tillräckligt med strålning för att öppna bilen om det ens är en bråkdel av en millimeters glipa mellan lock och botten. Det får jag inte ihop nu så här efteråt, våglängden är väl ljushastigheten delat med frekvensen och är det säg 700 MHz blir våglängden 40cm. Svårt att få den att läcka ut i en millimeterglipa, tänker jag. Men så är jag ju inte professor förstås.
Vad var det för burk, att den är i metall är ingen garanti för att lock och burk har elektrisk kontakt.
Tex ger anodisering av aluminium ger ett isolerande skikt, burkar som är livsmedelsgodkända är ofta lackade.
 
M Myckling skrev:
Fast bilen ska ju inte låsa in nyckeln. Den känner ju att den är kvar inne i bilen och går då inte låsa utifrån. Men en tidigare bil jag hade fick fnatt när det var fuktigt ute och låste sig själv hela tiden, med eller utan nyckel i bilen. Till slut lämnade jag in den på verkstan för felsökning med tydliga instruktion att INTE lämna nyckeln i bilen för då blir den inlåst. Efter en timme ringde teknikern och frågade lite skamset om jag hade en reservnyckel. Han hade stängt dörren när han gick och fikade - med nyckeln kvar i bilen.
Audi A6 99-04?
Dom hade problem med fukt och flussrester som byggde upp dendriter på mönsterkortet, jag fick skära av banor och löda dit lösa kablar på min, innan jag lessnade låste den till och med när man var ute och åkte, med påföljd att larmet gick och den tutade och blinkade hela tiden, väldigt underhållande.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Nej, det var en V70. Och även den låste sig när man var ute och körde. Tack och lov larmade den inte. :D
 
Om vi bortser från den nyckellösa som tydligen ska vara nån bekvämlighetsgrej som vissa betalar extra för, varför finns ens funktionen att bilen någonsin kan låsa sig själv. Exempelvis låste en kollegas sambo upp bilen, av nån anledning stoppade hon bilnyckeln sen i handväskan inklusive husnyckeln, slängde in den i passagerarsätet, stoppade 1-åriga barnet i baksätet och stängde dörren för att gå till förardörren. Därefter låste sig bilen och lösningen blev att krossa förarrutan efter ett paniksamtal till kollegan som hade den andra nyckeln 5 mil bort. Hur kan det ens tillåtas med sådana säkerhetsmissar. Den bilen var en Passat men både min Avensis och Legacy beter sig likadant och jag hatar verkligen den funktionen.
 
Självlåsning är faktiskt väldigt störande. Ibland längtar jag tillbaka till prylar som bara gör det man ber den.

Fast tycker det är rätt bekvämt med keyless också men på gränsen om bekvämligheten är värt osäkerheten. Min bil låser inte sig själv så glömmer låsa den ibland :p
 
Min Saab, som förvisso är 16år gammal, låser ej sig själv igen om man öppnat en dörr efter man låste upp.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Saab har väl aldrig gått att låsa? ;)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jodå, bara man hade en glasspinne ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Om man låser upp utan att öppna en dör låser min dörren efter någon minut. (2006 Lexus)
 
Verkar som min Avensis kräver att man stoppar nyckeln i tändninglåset. Den låser även om en dörr är öppen.
 
richardtenggren
Jag skulle säga att din Avensis har problem med någon mikrobrytare i låskistan, var vanligt problem på Audi och VW på tidigt 00-tal. Enklast brukar vara att byta låskistan om man inte gillar att löda.

Alla bilar jag har ägt har låst sig igen efter en viss tid om ingen öppnat någon dörr.
 
V Ville_Vessla skrev:
Om vi bortser från den nyckellösa som tydligen ska vara nån bekvämlighetsgrej som vissa betalar extra för, varför finns ens funktionen att bilen någonsin kan låsa sig själv.
det är till för att förhindra bilkapningar eller stöld ur bil vid tex rödljus , kommer från början från syd o nordamerika är visst ganska vanligt förekommande där
t
 
V Ville_Vessla skrev:
Om vi bortser från den nyckellösa som tydligen ska vara nån bekvämlighetsgrej som vissa betalar extra för, varför finns ens funktionen att bilen någonsin kan låsa sig själv. Exempelvis låste en kollegas sambo upp bilen, av nån anledning stoppade hon bilnyckeln sen i handväskan inklusive husnyckeln, slängde in den i passagerarsätet, stoppade 1-åriga barnet i baksätet och stängde dörren för att gå till förardörren. Därefter låste sig bilen och lösningen blev att krossa förarrutan efter ett paniksamtal till kollegan som hade den andra nyckeln 5 mil bort. Hur kan det ens tillåtas med sådana säkerhetsmissar. Den bilen var en Passat men både min Avensis och Legacy beter sig likadant och jag hatar verkligen den funktionen.
Är säkerligen valbart i någon meny om funktionen ska vara aktiv eller ej, har alltid varit så i våra Volvo-bilar.
 
Jag hörde av en bilförsäljare att vissa bilars keyless system stängde av signalsändningen från nyckeln om den hade varit stilla ett antal minuter. Detta för att inte möjliggöra "förlängning" av nyckelsignalen från en nyckel som låg stilla innanför ytterdörren..... Där skulle man inte behöva linda in nyckeln i aluminiumfolie....
Gissa vilket märke bilförsäljaren sålde samt skulle ha denna lösning?
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Det hjälper en del, men inte i fallet då du är på stormarknaden och nån smyger upp bakom dig med sin förlängare i hösta hugg...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.