G Gha skrev:
Skall se till att besiktningsprotokollen/åtgärdsförslag läggs ut under avsnittet besiktningsmännen imorgon så kan du jämföra dem med Pensionärspoolens halva A4.
Så kan du bilda dig en egen uppfattning.
Kanon, äntligen lite fakta.
 
G Gha skrev:
Jämförelsen med stolen är ju alldeles utmärkt. Här har Pensionärspoolen fått helt intakta takbjälkar levererade men lyckas såga sönder samtliga och minska bärkraften avsevärt. Skadat taket som de bygger allvarligt med rasrisk som följd. Omfattande vidare skador?
Kan det bli mycket mer allvarlig oskicklighet?
Tack för hjälpen.
Nej, inte samma sak, taket riskerar redan att rasa in, montering av vinkeljärn kommer inte att öka risken.
Taket har inte heller varken affektionsvärde eller ett historiskt värde som kan försämras som en antik stol.
Dessutom borde jämförelsen vara att stolen ändå måste slängas för att det är så dåligt gjort att den inte går att rädda men att företaget hävdar att dom kan rädda den. Hur kan någon då tycka att det inte är värt ett försök.
 
  • Gilla
Kinta och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
@Gha, snälla snälla, skulle du inte kunna svara på följande fråga? Har ställt den förr men ej fått svar vad jag har sett.

Vad säger din advokat om domen? Vad är hens kommentar till domen? Rimligtvis har hen en uppfattning om domen och diskuterat detta med dig?
 
Gimp Gimp skrev:
Nej, inte samma sak, taket riskerar redan att rasa in, montering av vinkeljärn kommer inte att öka risken.
Taket har inte heller varken affektionsvärde eller ett historiskt värde som kan försämras som en antik stol.
Dessutom borde jämförelsen vara att stolen ändå måste slängas för att det är så dåligt gjort att den inte går att rädda men att företaget hävdar att dom kan rädda den. Hur kan någon då tycka att det inte är värt ett försök.
Gimp Gimp skrev:
Nej, inte samma sak, taket riskerar redan att rasa in, montering av vinkeljärn kommer inte att öka risken.
Taket har inte heller varken affektionsvärde eller ett historiskt värde som kan försämras som en antik stol.
Dessutom borde jämförelsen vara att stolen ändå måste slängas för att det är så dåligt gjort att den inte går att rädda men att företaget hävdar att dom kan rädda den. Hur kan någon då tycka att det inte är värt ett försök.
Då fortsätter vi med SOU 1979:36 s 472.
Särskilda skäl föreligger t.ex. om näringsidkaren har visat en sådan oskicklighet vid tjänstens utförande att resultatet har kommit att medföra risk för liv och hälsa.
Till bevis det söndersågade takbjälklaget samt besiktningsmannens utlåtande:
"Allvarliga försvagningar i takbjälkar, vilket kan leda till rasrisk med personskador och t.o.m. dödsfall som följd.
Taket har kanske 25% bärkraft vid maximal snöbelastning."

Denna tingsrätt tyckte att den lagstadgade skyldigheten att utföra reklamation/begäran om avhjälpande trots allt visade på att stallägaren hade förtroende för byggarens kompetens, varför det särskilda skälet allvarlig oskicklighet för att neka ett avhjälpande inte gällde.

Rättstillämpning emot lagen?
 
G Gha skrev:
Då fortsätter vi med SOU 1979:36 s 472.
Särskilda skäl föreligger t.ex. om näringsidkaren har visat en sådan oskicklighet vid tjänstens utförande att resultatet har kommit att medföra risk för liv och hälsa.
Till bevis det söndersågade takbjälklaget samt besiktningsmannens utlåtande:
"Allvarliga försvagningar i takbjälkar, vilket kan leda till rasrisk med personskador och t.o.m. dödsfall som följd.
Taket har kanske 25% bärkraft vid maximal snöbelastning."

Denna tingsrätt tyckte att den lagstadgade skyldigheten att utföra reklamation/begäran om avhjälpande trots allt visade på att stallägaren hade förtroende för byggarens kompetens, varför det särskilda skälet allvarlig oskicklighet för att neka ett avhjälpande inte gällde.

Rättstillämpning emot lagen?
Höll inte taket i flera år innan det upptäcktes att det kunde rasa, kan man verkligen då klassa detta som risk för liv och hälsa?
Har näringsidkaren visat denna oskicklighet eller dennes anställda? Eller är dom enligt lagen likställda? Se mitt tidigare inlägg ang "en av 1100st anställda", betyder det per automatik att hela företaget faller under "allvarlig oskicklighet"
Du tror att taket har 25% bärighet, se tidigare inlägg av någon där det faktiskt framgår att det inte är så stor påverkan. Återigen har vi inte fått svar på spännvidder och urkapningar, dvs svårt att bedöma. Har rätten tagit del av dessa eller bygger hela fallet bara på sakkunnigs klyschor?
Jag håller kvar vid min teori om att näringsidkaren inte faller under allvarlig oskicklighet pga sin åtgärdsplan, sen att hans tidigare anställda gör det tycker jag inte hör till saken. Sen att rätten har vinklat det mot att du först hade förtroende genom krav på avhjälpande verkar lite konstigt när det enligt mitt sätt att se på det finns en tydligare motivering.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Mikael_L
B brfbo skrev:
Men det finns utrymme i lagen för att låta konsumenten neka företaget att åtgärda fel!
men frågan är fortfarande, vilka fel/hur stora fel som krävs för att konsumenten ska få neka företaget att åtgärda.
Storleken på fel tror jag (i princip) inte spelar någon roll.
De särskilda omständigheterna tror jag mer beror på vilket trångmål köparen sitter i, och vilken större skada avhjälpandeåtgärden kan medföra och så.
Vare sig felet som firman har begått är jättestort, eller jättelitet så har firman nog i första hand rätt att avhjälpa.
Och nog tror jag företag ibland har begått enormt stora fel (p.g.a någon vansinnig miss, kanske byggt något helt fel, fel material eller på fel plats osv, typ så precis allt behövt göras om), och företaget har gjort om allt helt utan att knota.


I just denna dom kan vi också se att rätten verkligen har beaktat att erbjudande om avhjälpande har erbjudits:
Ur domen:
"Oavsett om reklamation har skett i tid eller inte, har Eriksson Bemanning utan uppskov erbjudit sig att avhjälpa samtliga de fel som Åsa Nilsson har gjort gällande"

Och att domstolen kommit fram till denna slutsats utifrån vittnesmålen tror jag har en stor betydelse för domen sen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
G Gha skrev:
Att reklamera och hemställa om avhjälpande är man skyldig att göra /.../
Nej, i situationen måste man reklamera, men det finns ingen skyldighet att begära avhjälpande. Tvärt om finns möjligheten att motsätta sig entreprenörens primära rätt att försöka avhjäpa.

Det är förstås inte konstigt att som lekman göra fel i en sådan situation, men med lite lugnt tänkande kan det inte vara svårt att förstå skillnaden.

Jämförelsen med en antik möbel tycker jag var bra. Den är ju inte värdefull för sin funktion, utan sin estetik. Ett stalltak är det väl normalt tvärt om med, där är funktionen vida överlägsen formen, i alla fall i de delar som ändå byggs in bakom ett innertak. Därför är det rimligt att hindra vidare restaurationsförsök på en antik möbel för att den kan förstöras mer, medan motsvarande inte gäller för stalltaket.

Jag kom att tänka på den här tavelrestaurationen från för några år sen. Där vill jag minnas att restauratören ville få fortsätta då hon inte var färdig...
Jämförelse av en ursprunglig freskomålning och en misslyckad restaurering med förvanskning av ansiktsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tompaah7503 och 4 till
  • Laddar…
G Gha skrev:
Då fortsätter vi med SOU 1979:36 s 472.
Särskilda skäl föreligger t.ex. om näringsidkaren har visat en sådan oskicklighet vid tjänstens utförande att resultatet har kommit att medföra risk för liv och hälsa.
Nu har TS hakat upp sig igen. T.o.m. exempel nämndes ju ovan för att för TS förklara vad som behövs för att uppfylla detta evinnerliga upprepande om "oskicklighet". Istället så citerar TS var man hittar ordalydelsen. Igen. Här kan vi hålla på i all oändlighet, och det är nog vad TS vill också. TS har helt enkelt fått några att "prata" med. När hon vill och kan styra det dit hon vill också.

Efter att ha googlat runt lite på nätet samt nu även läst i tråden hur TS hela tiden rundar alla konkreta och relevanta frågor som skulle kunna föra saker framåt, så tycker jag inte synd om TS längre.
Inte heller tror jag TS är så okunnig som hon vill göra gällande, när man börjar fundera på var TS är i livet. Möjligen naiv om Internets spridning och lagring men knappast om hus, gårdar och företagande.
I början kändes det som en stackars hästtjej som förlorat en smärre förmögenhet mot stora stygga företaget och rätten. Jag är numera dock inte lika säker på att styrkeförhållandet riktigt är på det sättet.

Däremot är forumet som sagt utmärkt om man har behov av att argumentera och ropa ut sina åsikter. Nästan ingen behöver ju dessutom hålla med, de som inte gör det bevisar ju bara för TS hur mycket korkat folk det finns som man kan få säga sin åsikt till. Endast ett fåtal gånger har vi lyckats övertyga TS att hon gått för långt, t ex med den arrangerade bilden på vinkelbeslaget, som faktiskt visade att hon och hennes besiktningsmän missuppfattat åtgärdsförslaget. Men då genom att smussla undan den, inte ett ord till svar.
 
Redigerat:
  • Gilla
jeppe42 och 5 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
@Gha, snälla snälla, skulle du inte kunna svara på följande fråga? Har ställt den förr men ej fått svar vad jag har sett.
Vad säger din advokat om domen? Vad är hens kommentar till domen? Rimligtvis har hen en uppfattning om domen och diskuterat detta med dig?
Glöm det. Det kommer inte att komma något svar från TS om vad advokaten tycker/tyckt om detta case uppenbarligen. Det har efterfrågats sedan länge i tråden.
Konspirationsteori; är TS = advokaten?
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 3 till
  • Laddar…
A
Advokaten är väl den som lyckats bäst med detta målet. Om nu Gha känt sig så utsatt har advokaten lyckats mycket väl med att mjölka denna kassako...
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Bara jag som börjar tro att Ts själv sågat i takbjälkarna för att ”på ett säkert sätt” slippa och betala den 3ggr så högre offerten.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Bara jag som tänker att det finns en kreditfaktura vi inte fått se och att den första är utan tilläggsarbetena och den andra med? ;)
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 1 till
  • Laddar…
G Gha skrev:
Då fortsätter vi med SOU 1979:36 s 472.
Särskilda skäl föreligger t.ex. om näringsidkaren har visat en sådan oskicklighet vid tjänstens utförande att resultatet har kommit att medföra risk för liv och hälsa.
Till bevis det söndersågade takbjälklaget samt besiktningsmannens utlåtande:
"Allvarliga försvagningar i takbjälkar, vilket kan leda till rasrisk med personskador och t.o.m. dödsfall som följd.
Taket har kanske 25% bärkraft vid maximal snöbelastning."

Denna tingsrätt tyckte att den lagstadgade skyldigheten att utföra reklamation/begäran om avhjälpande trots allt visade på att stallägaren hade förtroende för byggarens kompetens, varför det särskilda skälet allvarlig oskicklighet för att neka ett avhjälpande inte gällde.

Rättstillämpning emot lagen?
"Taket har kanske 25% bärkraft vid maximal snöbelastning". 25% av vadå? Om taket från (innan ursågning) klarar av 6 gånger den vikt som behövs, så föreligger det inget fel här. Jag har inte sett någon uträkning som visar varken det ena eller andra. Så att bara skriva ett procenttal betyder ingenting.

Du kan inte sätta en liknelse mellan stolen och dina takbjälkar, stols exemplet syftar likt exemplet Nötegårdsgubben tar upp på att varan är unik och inte kan ersättas, dina bjälkar är bara att beställa nya från närmsta bygghandel.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
K Kinta skrev:
"Taket har kanske 25% bärkraft vid maximal snöbelastning". 25% av vadå? Om taket från (innan ursågning) klarar av 6 gånger den vikt som behövs, så föreligger det inget fel här. Jag har inte sett någon uträkning som visar varken det ena eller andra. Så att bara skriva ett procenttal betyder ingenting.

Du kan inte sätta en liknelse mellan stolen och dina takbjälkar, stols exemplet syftar likt exemplet Nötegårdsgubben tar upp på att varan är unik och inte kan ersättas, dina bjälkar är bara att beställa nya från närmsta bygghandel.
Taket har alltså 25% av den kapacitet som krävs, inte så svårt att förstå..
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Taket har alltså 25% av den kapacitet som krävs, inte så svårt att förstå..
Haha, ja jag förstår att det är det som menas, men då det inte finns någon fakta bakom det påståendet så blir det väldigt missvisande. Det skulle även kunna vara så att besiktningsmannen sagt att - det är bara 25% styrka kvar i dom balkarna.
Det kanske är det som behövs? vad vet jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.