S sjosteeen skrev:
Tack för hjälpen!

Har tänkt på all feedback man fått och vi har kommit fram med en ny planlösning som vi tycker själva är mycket bättre men vill gärna ha feedback om hur man kan göra även den bättre.

Har även ritat in hur vår tomt ser ut (cirka) och lagt in huset där. Entrén måste ligga där den gör eftersom nedfarten till garaget går på baksidan huset.

Vi har alltså redan ett hus på tomten i dagsläget men det är i ganska dåligt skick (det är en utbyggd och extra isolerad sommarstuga i grunden)och det kommer nästan bli samma pris att renovera det samt bygga ut för kommande behov med barnrum som att bygga nytt. Och eftersom vi gillar läget och har precis byggt ett stort garage så river vi hellre det gamla huset och bygger ett nytt än att vi skall sälja och leta efter nytt hus/tomt.

Återkom gärna med idéer samt om ni har några frågor.
Otroligt mycket mer genomtänkt. Entrén är nu liksom en entré i huset, förra varianten var den mer eller mindre skild från resten. Siktlinjen till motstående fönster =) Sånt ger plus!
Fundera lite till på lösningarna runt de små sovrummen längst upp, många vinklar och hörn, det kan vara praktiskt att bli av med några av dom. Morgonsol in i badrummet är mycket trevligt, så badkaret kommer kännas riktigt njutbart på mornarna, jag har en liknande lösning och badar varje morgon =)
Köp markiser åt barnen, sovrum med fönster med kvällssol kan bli varma
Den nuvarande garderobslösningen i stora sovrummet är klart bättre än den förra
Jag tror ni kommer vilja ha en lite bredare altan, en meter till och ni kan ha ett lika dant bord även för middag på altanen, den har ju ett fint läge för kvällssol (om inte det finns något som skymmer då) kan vara kul att ta till vara på
Oanvänd yta strax innanför dörren till tvättstugan
Jag gissar att huset i nuvarande utförande kommer se otroligt underligt ut från vägen. Entrén sitter på en helt fönsterlös vägg, det går säkert att fixa ändå, men överväg att placera fönster på den väggen med. Visst, det behövs inte för rummen i huset, men man ska även tänka på värdet vid en framtida försäljning och då vinner man nog på det där första intrycket.
 
BirgitS
Om tvättrummet ska användas som vardagsingång behöver det finnas ordentligt med plats för ytterkläder och skor (overaller och galonisar tar mycket plats).

Uppfyller badrummet tillgänglighetskraven?
Det ser lite trångt ut mellan handfat och toalett och få plats med en rullstolscirkel. Kolla också att minst ett sovrum uppfyller kraven också.

Skafferidörren ser ut att öppnas åt fel håll för det måste vara vanligast att matvarorna ska till diskhon än direkt till ugnen.

Är det nödvändigt med både en köksö och en kökshalvö?
Köksön har så lite bänkyta att det kan bli svårt att få plats med de ingredienser som är på väg ner i en panna/kastrull och sånt som är färdigt. Om det är tänkt att gäster ska sitta vid kökshalvön så blir det rätt långt bort till den som står vid hällen och därmed svårt att prata så det blir rätt sannolikt att de står vid köksön i stället, alternativt bara pratar med varandra.

Det ser ut som att solen kommer att lysa på teven mellan ca 6 och 9, fundera på att byta plats på matbord och soffgrupp.
 
Klart mycket bättre! Om ingången vid tvättstugan är groventre så särskilj gärna groventre från tvättstuga så gott det går.

Själv tycker jag det är hemskt med en "finentre" och en vardagsentre. Det blir helt onaturligt för gäster att komma i en special och man förtjänar en fin entre till vardags så man känner sig välkommen i sitt eget hem. Bättre att ha en ordentlig huvudentré med rejäl förvaring.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D Djurmo skrev:
Otroligt mycket mer genomtänkt. Entrén är nu liksom en entré i huset, förra varianten var den mer eller mindre skild från resten. Siktlinjen till motstående fönster =) Sånt ger plus!
Fundera lite till på lösningarna runt de små sovrummen längst upp, många vinklar och hörn, det kan vara praktiskt att bli av med några av dom. Morgonsol in i badrummet är mycket trevligt, så badkaret kommer kännas riktigt njutbart på mornarna, jag har en liknande lösning och badar varje morgon =)
Köp markiser åt barnen, sovrum med fönster med kvällssol kan bli varma
Den nuvarande garderobslösningen i stora sovrummet är klart bättre än den förra
Jag tror ni kommer vilja ha en lite bredare altan, en meter till och ni kan ha ett lika dant bord även för middag på altanen, den har ju ett fint läge för kvällssol (om inte det finns något som skymmer då) kan vara kul att ta till vara på
Oanvänd yta strax innanför dörren till tvättstugan
Jag gissar att huset i nuvarande utförande kommer se otroligt underligt ut från vägen. Entrén sitter på en helt fönsterlös vägg, det går säkert att fixa ändå, men överväg att placera fönster på den väggen med. Visst, det behövs inte för rummen i huset, men man ska även tänka på värdet vid en framtida försäljning och då vinner man nog på det där första intrycket.
Ja, detta känns mycket bättre! Det är därför det är så skönt med alla tips man får!
Anledningen att det är så mycket vinklar är för att ta vara på platsen så gott som möjligt. det går säkert att få till på bättre sätt!
Om du kollar på tomt ritningen som jag skickade med så har vi redan en altan i dagsläget som är ca 140kvm, där har vi matbord under tak som vi nyttjar på sommaren :) (vi har sol från 09.00-21.30 ca)
Du har helt rätt! har lagt in 2st fönster på den sidan, tyckte själv att det såg väldigt knepigt ut när jag ritade upp husets alla sidor!

BirgitS BirgitS skrev:
Om tvättrummet ska användas som vardagsingång behöver det finnas ordentligt med plats för ytterkläder och skor (overaller och galonisar tar mycket plats).

Uppfyller badrummet tillgänglighetskraven?
Det ser lite trångt ut mellan handfat och toalett och få plats med en rullstolscirkel. Kolla också att minst ett sovrum uppfyller kraven också.

Skafferidörren ser ut att öppnas åt fel håll för det måste vara vanligast att matvarorna ska till diskhon än direkt till ugnen.

Är det nödvändigt med både en köksö och en kökshalvö?
Köksön har så lite bänkyta att det kan bli svårt att få plats med de ingredienser som är på väg ner i en panna/kastrull och sånt som är färdigt. Om det är tänkt att gäster ska sitta vid kökshalvön så blir det rätt långt bort till den som står vid hällen och därmed svårt att prata så det blir rätt sannolikt att de står vid köksön i stället, alternativt bara pratar med varandra.

Det ser ut som att solen kommer att lysa på teven mellan ca 6 och 9, fundera på att byta plats på matbord och soffgrupp.
Hej!
Tanken med grov ingången är att den skall användas när man är smutsig eller liknande för att slippa dra in skiten i huset. Vi kommer att använda huvudentrén i de flesta fall.
Det med skafferiet har du rätt i, det kan lätt ändras.
Anledningen till att köket är gigantiskt är för att köket samlas gärna mycket folk i och man spenderar stor del av livet där, köks ön är 1.80*1,20 så tror att man lätt får plats att hacka grönsaker medans den andre står och steker.
Vi flyttade tv platsen och matplatsen precis innan jag ja ut detta pga att då känns köket som en del istället för att köket och matplatsen ligger diagonalt från varandra. Det är inte hugget i sten att det skall ligga där.

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Klart mycket bättre! Om ingången vid tvättstugan är groventre så särskilj gärna groventre från tvättstuga så gott det går.

Själv tycker jag det är hemskt med en "finentre" och en vardagsentre. Det blir helt onaturligt för gäster att komma i en special och man förtjänar en fin entre till vardags så man känner sig välkommen i sitt eget hem. Bättre att ha en ordentlig huvudentré med rejäl förvaring.
Så tänker väl vi också lite, till största del så kommer huvud entrén användas men vi bor på landet och det kan va skönt att få in smutsiga barn på ett annat ställe så kan man kasta kläderna direkt i tvättmaskinen!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Sätt en vattenslang utanför tvättstugan så kan man spola av dom samtidigt
 
  • Gilla
sjosteeen
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Sätt en vattenslang utanför tvättstugan så kan man spola av dom samtidigt
Absolut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.