lärjungen
Denna tråd kommer väl egentligen beröra flera områden (bla juridik), men mest möglet, så därför tror jag den passar bäst här.

Ja, som titeln säger har vi ett problem. Jag arbetar för min svärfar med ett husprojekt där en annan familjemedlem skall bo. Nämnas bör att detta sker på Island, inte i Sverige. Jag är anställd för att arbeta med husets insida. Stommen på huset restes av en lokal firma, men det har slarvats en del från början. Stommen skulle ha fått en skyddande plåtfasad redan i höstas i samband med att den restes (samma företag skulle ha fixat det), men detta har av olika anledningar försenats och än idag står den halvnaken och utsatt för väder och vind (den är klädd med plywood med silikon i springorna, något man använder här istället för vindpapp pga hårt väder och jordbävningar etc). Viktigt att känna till i sammanhanget är att på Island regnar det sällan vertikalt utan nästan alltid horisontellt. Tror aldrig jag varit med om att regnet faller rakt ned här. Därmed kommer vattnet in genom väggarna som inte är helt täta pga att plåtfasaden saknas. Har aldrig upplevt liknande problem i Sverige med nybyggen eftersom regnet oftast kommer från ovan där (bor i inlandet), men här kommer vattnet verkligen in överallt.

Hursomhelst: hösten på Island var extremt blöt och i synnerhet garaget med gästlägenhet (som för övrigt sitter ihop med huvudbyggnaden) som fick tak väldigt sent har blivit hårdast angripen av mögel. En del brädor och reglar är helt svartflammiga. Till saken hör att en av personerna som skall bo i huset är mycket känslig för mögelsporer, och denne har uttryckt stor förtvivlan över situationen. Nu finns tak överallt och byggfläktar som sakta men säkert torkar utrymmena, men en del skada är ju redan skedd i och med mögelpåväxten. Och så länge plåtväggarna saknas kryper ny fukt in om det regnar

Jag personligen skulle nog inte varit så orolig för själva möglet. Jag tycker visserligen att det är helt oacceptabelt att det kommit in vatten i flera månader i huset och jag tycker man på skarpen skulle krävt byggföretaget att åtgärda, men jag vill samtidigt inte lägga mig i för mycket eftersom jag inte känner till alla detaljer (allt är en lång historia som jag inte vill gå in på och som tråden inte skall handla om). Samtidigt vet jag att hela huset kommer att torka med tiden vilket stoppar vidare mögelpåväxt, och när vi isolerat kommer en byggplast att stänga in de uttorkade sporer som redan existerar. Problemet är att personen som skall bo där inte litar på att det blir tätt nog.

Så min fråga är egentligen: vad vet ni på forumet om mögel? Tar jag för lätt på det? När det väl torkat ut, hur mycket påverkar det hälsan? Måste möglet helt bort för att vara helt ofarligt? Finns det mögelbekämpningsmedel som dödar möglet så att det försvinner helt? Har ni andra tips och råd? Gärna länkar till experter som uttalar sig. Jag vidhåller att jag tror att när vi klär in huset i plast på insidan kommer sporerna inte in i huset, och har också sagt det till denna person, men det fick inte riktigt genomslag. Jag förstår att personen ifråga är besviken på att en del reglar och råspont har mögelpåväxt fast huset är nytt, och jag är förbannad på byggföretaget som låtit det ske, men nu är vi i detta läge.
 
ganska vanligt och den lilla påväxt som blir pga klimatet vid byggtillfället dör av sig själv när det torkar sen. Det är inget man behöver utrota heller eftersom mögelsporer finns omkring oss i luften hela tiden och bara väntar på rätt förutsättningar för att gro nånstans.
Man ser samma fenomen på brädgårdar också ibland att översta lagret i en trave virke är svartprickigt men det är samma där, helt ofarligt och spelar ingen som helst roll.
Med dagensmögel och hälsodebatt idag så har det såklart blivit väldigt förstorat och folks ska sanera och utrota och inte sprida smittan vidare men riktigt så fungerar det inte. Inte så länge det torkar och förutsättningarna för att växa vidare försvinner.
 
lärjungen
S Stefan1972 skrev:
ganska vanligt och den lilla påväxt som blir pga klimatet vid byggtillfället dör av sig själv när det torkar sen. Det är inget man behöver utrota heller eftersom mögelsporer finns omkring oss i luften hela tiden och bara väntar på rätt förutsättningar för att gro nånstans.
Man ser samma fenomen på brädgårdar också ibland att översta lagret i en trave virke är svartprickigt men det är samma där, helt ofarligt och spelar ingen som helst roll.
Med dagensmögel och hälsodebatt idag så har det såklart blivit väldigt förstorat och folks ska sanera och utrota och inte sprida smittan vidare men riktigt så fungerar det inte. Inte så länge det torkar och förutsättningarna för att växa vidare försvinner.
Det är lite så jag också resonerar, även om det är ganska mycket mer mögel här än vad jag sett på andra nybyggen. Problemet i detta fall är att personen som skall bo i huset inte låter det argumentet duga. Skulle behöva rejält auktoritära källor för att övertyga om detta. Expertutlåtanden av något slag. Några tips? Det är ju som du säger med mögeldebatten, googlar man kommer man till mögelbekämpningstillverkare som vill sälja sina produkter.
 
Min gissning: oavsett om det är farligt eller inte kommer personen ifråga att må dåligt i huset i och med vetskapen om möglet och tidigare problem med känslighet mot mögel. Ingen rolig situation för er med andra ord...
 
lärjungen
BiFuel BiFuel skrev:
Min gissning: oavsett om det är farligt eller inte kommer personen ifråga att må dåligt i huset i och med vetskapen om möglet och tidigare problem med känslighet mot mögel. Ingen rolig situation för er med andra ord...
Precis. Det finns en psykologisk effekt i det hela. Och byggaren har varit medveten om detta med mögelkänsligheten, vilket gör mig extra irriterad på att man inte gjorde mer för att skydda konstruktionen.
 
lärjungen
Jag kan passa på att posta en bild på den värsta påväxten. Hittade även början till svamp i ett hörn som jag bifogar (den har blivit större sen jag hittade den första gången). Har ni andra stött på liknande i nybyggen? Kanske är vanligare än jag tror. Har inte hunnit vara med på så många nybyggen än under mina rätt få år i branschen. Har mest varit med på renoveringar av befintliga äldre hus. Men de nybyggen jag varit med på har aldrig haft någon påväxt att tala om.

Edit: Första bilden är råspont i taket på garaget. Andra bilden ett hörn i garaget. Man kan se hur fuktig plywooden är i bakgrunden på bild 2.
 
  • Råspont i tak med mörka fläckar och tecken på mögel och påväxt i ett garagehörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägghörn med tydliga tecken på fuktskada och en vit mögelkoloni på träytan, belyst av en stark ljuskälla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är klart att det ser vansinnigt tråkigt ut men som sagt, när det torkar så dör det ut och även om man vill tro att det sprids så blir det ju ändå mindre än vad som finns i luften helt naturligt. De som är känsliga och reagerar på sånt här reagerar ju oftast på ganska höga nivåer där det ändå är ett livskraftigt angrepp, Annars skulle man ju behöva andningsmask för jämnan.
Skulle man analysera allt virke så är det nog mögelsporer på allt. Även fint virke helt normalt, det har bara inte förökat sig så det syns än. Och sådana sporer på allt virke sammantaget blir ju ändå mycket mycket mer än nåt begränsat som det här.
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
lärjungen
S Stefan1972 skrev:
Det är klart att det ser vansinnigt tråkigt ut men som sagt, när det torkar så dör det ut och även om man vill tro att det sprids så blir det ju ändå mindre än vad som finns i luften helt naturligt. De som är känsliga och reagerar på sånt här reagerar ju oftast på ganska höga nivåer där det ändå är ett livskraftigt angrepp, Annars skulle man ju behöva andningsmask för jämnan.
Skulle man analysera allt virke så är det nog mögelsporer på allt. Även fint virke helt normalt, det har bara inte förökat sig så det syns än. Och sådana sporer på allt virke sammantaget blir ju ändå mycket mycket mer än nåt begränsat som det här.
Tack. Låter väldigt vettigt och jag är helt på din linje. Den största utmaningen blir nog som sagt att övertala den framtida husägaren om detta. Fick förövrigt veta att väggplåtarna kommit idag och skall sättas upp under de närmaste dagarna. Då blir det i alla fall inte mer vatten i huset.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
apotekarnes
Det går ju att göra en behandling mot möglet om man vill. Finns på diverse färg- och byggaffärer. T.ex. https://www.bauhaus.se/mogel-fri-ja...MIpt7flZrh3wIVA6MYCh2j4ACIEAQYAiABEgIPG_D_BwE

Annars funkar tydligen vanligt handdiskmedel lika bra har jag hört. När byggde hade vi snöstormar som drog in stora mängder blötsnö i konstruktionen. Vinden blev sen full av svartmögel. Jag skrubbade bort det värsta vatten+diskmedel mest för att det skulle bli mindre deprimerande att krypa inne på vinden.
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Kommer inte ångspärren effektivt stoppa all mögel att nå in till boytan?
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
lärjungen
apotekarnes apotekarnes skrev:
Det går ju att göra en behandling mot möglet om man vill. Finns på diverse färg- och byggaffärer. T.ex. [länk]

Annars funkar tydligen vanligt handdiskmedel lika bra har jag hört. När byggde hade vi snöstormar som drog in stora mängder blötsnö i konstruktionen. Vinden blev sen full av svartmögel. Jag skrubbade bort det värsta vatten+diskmedel mest för att det skulle bli mindre deprimerande att krypa inne på vinden.
Jo jag jar föreslagit att man kan tvätta bort det värsta, men det har inte heller riktigt gått hem. Tack för tipset med diskmedel. Funderar på att gå över och testa att tvätta bort och se om det funkar.
 
  • Gilla
arthurk
  • Laddar…
lärjungen
Huddingebo Huddingebo skrev:
Kommer inte ångspärren effektivt stoppa all mögel att nå in till boytan?
Precis vad jag är inne på (nämnde det även i mitt första inlägg). Är ganska övertygad om att ångspärren stoppar alla dessa sporer från att komma in i inomhusluften eftersom den ju är lufttät. Och jag har påpekat detta för dem som skall bo i huset. Problemet är att personen som är mögelkänslig inte litar på att en ångspärr faktiskt är tillräckligt tät.
 
Redigerat:
lärjungen
apotekarnes apotekarnes skrev:
Annars funkar tydligen vanligt handdiskmedel lika bra har jag hört. När byggde hade vi snöstormar som drog in stora mängder blötsnö i konstruktionen. Vinden blev sen full av svartmögel. Jag skrubbade bort det värsta vatten+diskmedel mest för att det skulle bli mindre deprimerande att krypa inne på vinden.
Följdfråga: hur svårt var det att svabba bort möglet? Fick man skrubba länge? Var det lika mycket påväxt som på bilden jag postat ovan?
 
Vet ju inte exakt hur stor yta det är som är drabbad men skrubbning och kanske gå över de drabbade områdena med en slipmaskin och helt enkelt slipa bort möglet (om inte det går att skrubba bort helt)? Kanske värt att ta in en väggslipmaskin/giraff om man vill snabba på jobbet lite. Sen lite bilder på nyslipat fräscht virke borde ge en bra psykologisk effekt på framtida boende. Jag hade personligen inte varit orolig för framtida problem men det hade såklart känts rätt trist att bygga in en massa gammalt mögel i nya fina huset.
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
lärjungen
S Snappahaneklanen skrev:
Vet ju inte exakt hur stor yta det är som är drabbad men skrubbning och kanske gå över de drabbade områdena med en slipmaskin och helt enkelt slipa bort möglet (om inte det går att skrubba bort helt)? Kanske värt att ta in en väggslipmaskin/giraff om man vill snabba på jobbet lite. Sen lite bilder på nyslipat fräscht virke borde ge en bra psykologisk effekt på framtida boende. Jag hade personligen inte varit orolig för framtida problem men det hade såklart känts rätt trist att bygga in en massa gammalt mögel i nya fina huset.
Ja slipning har jag också föreslagit. Det om något borde ju göra susen. Skall ta upp det igen för jag fick inte nån tydlig respons på det förslaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.