Nu blir det att krypa till korset och fråga expertisen här.

På kontoret har vi två stycken Electrolux ESL67070R. Och jag kan inte påstå att jag varit helt överens med dem fram till dags dato men när de fungerar så går de ju himla tyst och fint. Men från tid till annan vill de gärna skicka upp felkod 20 eller 40. Lite som det behagat ungefär. Men det har bara varit att slå av och slå på så har de fortsatt i programmet. Lite irriterande men det har ju gått att leva med, även om jag har haft på listan att ta tag i dem under 2 års tid. Problemet har bara varit att varje gång jag tagit fram verktygslådan så har de fungerat helt klanderfritt. Båda två. Och det är ju inte en gång vi pratar om... men varje gång har de skärpt till sig och diskat sååå fint.

Tills nu.

Nu har den ena fått för sig att felkod 30 är ju faktiskt ett kort den inte spelat ut tidigare. Så nu är det 30 som gäller. Och vad jag kan förstå så är det tömning/vatten/översvämning som den varnar för.
Så då skred jag till verket och rev fram den.

Och det var ju inte så konstigt att den varnade med tanke på att det stod bra med vatten i uppsamlingsbotten (eller vad man ska kalla den). Där sitter det ju en liten flottörbrytare som gjorde sitt jobb. Bra! Torkade upp och testkörde den. En bit in i programmet så blev det full med vatten där igen. "Ok", tänkte jag, "den läcker någonstans". Men jag kunde inte förstå var eller när i programmet den gjorde det. Så det var bara att ta en ficklampa och en kudde och lägga sig på golvet och övervaka en hel tvättsession. Och eftersom jag konstaterat att den inte läckte på kortprogrammen så var det ju bara att spendera ett par timmar med att ligga på pass på köksgolvet.
Den har naturligtvis inte läckt någon mer gång. Det är snustorrt.

Men den fastnar på (en del) tömningar. Den tömmer ur vattnet så fint men får antagligen för sig att det finns vatten kvar. För varannan gång (ungefär) så fortsätter pumpen att gå utan att det kommer något mer vatten. Ibland räcker det att stänga av den på knappen och ibland måste man rycka sladden för att få tyst på den. Men ibland kan det även räcka med att bara tilta den lite, lite, framåt för att den ska tystna.
Det är inte stopp i slangen, utan det rinner så fint och maskinen är ren och fin invändigt. Men något är det ändå som jäklas. Och jag har ju funderingar på att skicka den till Diskmaskinshimlen och åka och handla en ny. Men samtidigt som det här började så skärpte den andra maskinen till sig och fungerar helt felfritt. De kan ju om de vill. Om det sedan beror på ren tillfällighet eller om de planerat det här tillsammans ska jag låta vara osagt!

Alla tips och råd mottages löjligt tacksamt.
 
  • Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Brunnen/sumpen är konstruerad på ett sådant sätt att luftspärren lätt sätter igen.
Lösning är att koppla på en slang till brunnen där pressostatslangen går in, och spola
med varmt vatten. Lättast är att koppla på slangen till vattenkranen.

8rZRSwV.jpg
 
  • Gilla
rock_fc och 2 till
  • Laddar…
Jag kan bara buga och bocka djupt och imponeras av tipset. I går släpade jag ut diskmaskinen till soprummet, där det finns varmvatten i slang och golvbrunn, och spolade baklänges enligt instruktion. Visst kom det upp en massa gojs! Och sedan har jag kört 3 diskprogram och den fungerar perfekt!

Tack!
 
(y)
 
Du ska inte meka med maskinerna!? Är det för att all garanti passerat som du nu försöker laga den själv undrar man ju.

Man kan pröva att ringa producentens service och få info även om tiden passerat för garantin.


Guzzi Guzzi skrev:
Nu blir det att krypa till korset och fråga expertisen här.

På kontoret har vi två stycken Electrolux ESL67070R. Och jag kan inte påstå att jag varit helt överens med dem fram till dags dato men när de fungerar så går de ju himla tyst och fint. Men från tid till annan vill de gärna skicka upp felkod 20 eller 40. Lite som det behagat ungefär. Men det har bara varit att slå av och slå på så har de fortsatt i programmet. Lite irriterande men det har ju gått att leva med, även om jag har haft på listan att ta tag i dem under 2 års tid. Problemet har bara varit att varje gång jag tagit fram verktygslådan så har de fungerat helt klanderfritt. Båda två. Och det är ju inte en gång vi pratar om... men varje gång har de skärpt till sig och diskat sååå fint.

Tills nu.

Nu har den ena fått för sig att felkod 30 är ju faktiskt ett kort den inte spelat ut tidigare. Så nu är det 30 som gäller. Och vad jag kan förstå så är det tömning/vatten/översvämning som den varnar för.
Så då skred jag till verket och rev fram den.

Och det var ju inte så konstigt att den varnade med tanke på att det stod bra med vatten i uppsamlingsbotten (eller vad man ska kalla den). Där sitter det ju en liten flottörbrytare som gjorde sitt jobb. Bra! Torkade upp och testkörde den. En bit in i programmet så blev det full med vatten där igen. "Ok", tänkte jag, "den läcker någonstans". Men jag kunde inte förstå var eller när i programmet den gjorde det. Så det var bara att ta en ficklampa och en kudde och lägga sig på golvet och övervaka en hel tvättsession. Och eftersom jag konstaterat att den inte läckte på kortprogrammen så var det ju bara att spendera ett par timmar med att ligga på pass på köksgolvet.
Den har naturligtvis inte läckt någon mer gång. Det är snustorrt.

Men den fastnar på (en del) tömningar. Den tömmer ur vattnet så fint men får antagligen för sig att det finns vatten kvar. För varannan gång (ungefär) så fortsätter pumpen att gå utan att det kommer något mer vatten. Ibland räcker det att stänga av den på knappen och ibland måste man rycka sladden för att få tyst på den. Men ibland kan det även räcka med att bara tilta den lite, lite, framåt för att den ska tystna.
Det är inte stopp i slangen, utan det rinner så fint och maskinen är ren och fin invändigt. Men något är det ändå som jäklas. Och jag har ju funderingar på att skicka den till Diskmaskinshimlen och åka och handla en ny. Men samtidigt som det här började så skärpte den andra maskinen till sig och fungerar helt felfritt. De kan ju om de vill. Om det sedan beror på ren tillfällighet eller om de planerat det här tillsammans ska jag låta vara osagt!

Alla tips och råd mottages löjligt tacksamt.
 
G Granne421 skrev:
Du ska inte meka med maskinerna!?
???
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
A
G Granne421 skrev:
Du ska inte meka med maskinerna!? Är det för att all garanti passerat som du nu försöker laga den själv undrar man ju.

Man kan pröva att ringa producentens service och få info även om tiden passerat för garantin.
imponerande att se detta efter 3 år
 
electroluxaren skrev:
imponerande att se detta efter 3 år
Ja, jag hajade onekligen till jag också. Men jag kan ju passa på att återkoppla nu då, eftersom Grannen inte var snabb nog att stoppa mig då det gällde.

Det var ju det där problemet med att ena maskinen verkade läcka vatten också. Ibland. Och den blev jag lite knäpp på. Slutade med att jag demonterade uppsamlingskärlet och ställde maskinen på två stolar i köket, drog igång ett program och lade mig på rygg under maskinen och väntade på att det skulle börja droppa. Visade sig att det var tätningsringen i brunnen/sumpen som inte klämde åt och tätade riktigt. Så jag fick fila ner klackarna som skruvarna satt i så att det gick att dra in dem lite längre = ringen klämde åt lite bättre.
Sedan dess kör jag med jämna mellanrum reningstabletter för att hålla kröken ren och maskinerna har fungerat.
 
Och nu har vi januari 2019 och båda maskinerna går perfekt. Jag ska visst meka med dem.
 
  • Gilla
JohanHedlund och 2 till
  • Laddar…
Z zica skrev:
Brunnen/sumpen är konstruerad på ett sådant sätt att luftspärren lätt sätter igen.
Lösning är att koppla på en slang till brunnen där pressostatslangen går in, och spola
med varmt vatten. Lättast är att koppla på slangen till vattenkranen.

[bild]
Kan du förklara vad bilden föreställer? Från vilken sida av diskmaskinen är bilden tagen?
 
Guzzi Guzzi skrev:
Och nu har vi januari 2019 och båda maskinerna går perfekt. Jag ska visst meka med dem.
Tjena!
Kan du förklara hur du löste problemet? Har exakt samma.
 
Nu behöver jag färska upp minnet. Det är ju ändå 4 år sedan.

I dag, nu när jag vet vad problemet är, så skulle jag ta den direkt till soprummet (med varmvattenslang och golvbrunn) och lägga den på rygg och skruva bort fronten som sitter närmast golvet. Då borde man kunna plocka bort botten (stor vit uppsamlingsplast som jag vill minnas det) för att kunna se och komma åt grejerna.
Om du tänker att du har den liggande på det viset så har du ett utlopp i botten på tråget. I själva utloppet är det en kraftig böj och det är i den som det samlas smuts och avlagringar. Där måste det sitta en slang ansluten. Jag vill minnas det som att jag följde den slangen (misstänker att man måste plocka sidorna på maskinen också) och tog loss den i andra änden, kopplade på varmvattenslangen och spolade baklänges.

Ledsen att jag inte kan ge mer detaljerade instruktioner men operationen är ganska enkel när man vet vad man ska leta efter. Men se till att du är utomhus eller i badrummet när du gör den här. Även om du tycker att maskinen verkar tom på vatten så kommer du snart upptäcka motsatsen när du börjar luta på den.
 
  • Gilla
PysslarenHbg
  • Laddar…
A
J Jmartinssonz skrev:
Kan du förklara vad bilden föreställer? Från vilken sida av diskmaskinen är bilden tagen?
Den bilden är tagen framifrån
 
Guzzi Guzzi skrev:
Jag kan bara buga och bocka djupt och imponeras av tipset. I går släpade jag ut diskmaskinen till soprummet, där det finns varmvatten i slang och golvbrunn, och spolade baklänges enligt instruktion. Visst kom det upp en massa gojs! Och sedan har jag kört 3 diskprogram och den fungerar perfekt!

Tack!
Hej!

jag verkar stå inför massa problem som dig.
Hur kommer man åt luftspärren?

tack på förhand!
 
F fredrik_pe skrev:
Hur kommer man åt luftspärren?
Nu hänger jag inte riktigt med vad du syftar på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.