Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är väl en före detta Ford va? ;)
Hysch!!!!!
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
[länk]

Bra app med vilken man kan (beroende på bilmodell) göra en massa olika inställningar för hur bilen ska fungera. Jag är sjukt nöjd.
Innan alla Volvo-ägare hetsar upp sig i onödan kan jag tyvärr meddela att ingen av de Volvo-modeller jag testat på tillåter några ändringar i funktioner.
 
Nej jag såg att det var rött kryss på de intressanta funktionerna. Synd, annars hade det blivit ett köp.
 
Verkar endast vara via BT?, antar att den är ok till en äldre bil som saknar dessa funktioner.
Till tex Volvo finns ju Volvo On Call som fungerar via 4G.
 
T TheSwoopis skrev:
Verkar endast vara via BT?
Man ansluter till en ODB2-adapter. Jag hade en ELM327 som funkade out of the box.

Enligt hjälpen är det Wifi för iOS eller Wifi/BT för Android.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Innan alla Volvo-ägare hetsar upp sig i onödan kan jag tyvärr meddela att ingen av de Volvo-modeller jag testat på tillåter några ändringar i funktioner.
Inte till Mazda CX-5 heller, men det var en intressant app! (y)
 
Ingen fara om man åker Kia eller Mazda mfl, är väl mest dyrare bilar som stjäls, ingen större risk/chans, eller hur man ser det..
 
För er som är intresserade av den ursprungliga frågan kommer jag med lite labb-resultat.

T TheSwoopis skrev:
Om du förvarar nyckeln i en plåtask som även är inredd med två lager aluminiumfolie så fungerar det, har själv testat, blir som en Faraday bur.
Test 1: nyckel helt innesluten i ett varv alu-folie
Resultat: ingen kontakt med bilen

Test 2: nyckel inrullad i alu-folie men med öppna ändar (tänk toa-rulle)
Resultat: ingen kontakt med bilen, hur rullen än vänds

Test 3: nyckel i plåtasken, nyckeln först innesluten i alu-folie
Resultat: ingen kontakt med bilen

Test 4: nyckel i plåtasken, plåtasken först täckt i nederdelen och sedan överdelen i alu-folie
Resultat: går utmärkt att öppna bilen

Jag konsulterade en professor på Chalmers i ärendet (lika bra att slå på stort, tänkte jag). Enligt honom skall inte spela någon roll vilken metall man döljer nycklarna i, så länge det är en god ledare. Att burken inte funkade överraskade honom mycket. Han trodde inte att jag verkligen hade en burk i metall, så jag erbjöd mig att demonstrera min metallburk på hans bil med villkoret att jag skulle få bilen om det stämde, men det ställde han inte upp på. Hans gissning var att burken läcker tillräckligt med strålning för att öppna bilen om det ens är en bråkdel av en millimeters glipa mellan lock och botten. Det får jag inte ihop nu så här efteråt, våglängden är väl ljushastigheten delat med frekvensen och är det säg 700 MHz blir våglängden 40cm. Svårt att få den att läcka ut i en millimeterglipa, tänker jag. Men så är jag ju inte professor förstås.
 
  • Gilla
snickie och 5 till
  • Laddar…
En glipa i en metallburk blir en slitsantenn. Visserligen lite kort, men funkar tydligen ändå.
 
Tänk på att glipan är längs med hela burkens sida och att det kan stråla ut där.

Du skulle behöva något som gav kontakt med korta mellanrum.
Olika typer av kompressbara tätningar avsedda för små glipor arrangerade på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Har någon provat att lägga bilnyckeln i en skål med vatten?
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Då vet man ju inte av vilken anledning det inte funkar, dämpar vattnet eller har nyckeln gett upp i blötan?
Vattnet borde dämpa tillräckligt.
 
Det kommer fungera i vilket fall.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Då vet man ju inte av vilken anledning det inte funkar, dämpar vattnet eller har nyckeln gett upp i blötan?
Vattnet borde dämpa tillräckligt.
eller tom. fungera bättre i vatten.

Ett gammalt trick är ju att använda huvudet som förstärkare när fjärrnyckeln inte räcker fram till bilen vid låsning/öppning
 
V Ville_Vessla skrev:
Har aldrig kört en bil med dylik anordning men man måste väl kunna stänga av funktionen och endast köra manuellt? Om inte är ska det ju vara rejält prisavdrag.
Är nog störd över att nuvarande bilen låser sig automatiskt trots att jag öppnat nån dörr. En bil ska aldrig ta beslut om detta själv.
Massa funktioner går att stänga av, oftast handlar det dock om att en dörr inte registrerar att den har öppnats, kolla om alla dörrar triggar innerbelysningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.