P
Kör Domoticz
Skulle behöva övervaka inkommande spänningar då elleverantören inte gör detta på just den lilla transformator på stolpen vi (och tre andra grannar) är kopplade mot då denna trafo får för sig att sänka spänningen till ca 100V på en eller flera faser. Dvs vi snackar "livet på landet".

Jag har effektövervakning mha detektion av "blinkande led" av en Arduino och det funkar alldeles utmärkt bra men nu är det just spänningarna som måste övervakas och sen vill jag att det skickas ett mail om någon falerar.

Har hittat nedan mätare men det står inte om den fungerar med Domoticz. Knappt någon annan kontroller verkar fungera emot den så troligtvis fungerar inte heller Domoticz..
https://www.m.nu/sensorer/smart-meter-din-rail-3-phase

Någon som har något tips eller vet om den fungerar? Kan man ta den på öppetköp tro?
 
J
Är den för klen trafon tror du , kan vara så att vid hög belastning så får den fnatt och bottnar , kan även vara matningen till den .
Trafo vet du vad den matas med för spänning 6 eller 10Kv , spänningsfall på huvudlinjen , behövs inte många % för att visa sig på sekundärsidan , kommer säkert in andra med och säger något
 
P TheStills skrev:
Kör Domoticz
Skulle behöva övervaka inkommande spänningar då elleverantören inte gör detta på just den lilla transformator på stolpen vi (och tre andra grannar) är kopplade mot då denna trafo får för sig att sänka spänningen till ca 100V på en eller flera faser. Dvs vi snackar "livet på landet".

Jag har effektövervakning mha detektion av "blinkande led" av en Arduino och det funkar alldeles utmärkt bra men nu är det just spänningarna som måste övervakas och sen vill jag att det skickas ett mail om någon falerar.

Har hittat nedan mätare men det står inte om den fungerar med Domoticz. Knappt någon annan kontroller verkar fungera emot den så troligtvis fungerar inte heller Domoticz..
[länk]

Någon som har något tips eller vet om den fungerar? Kan man ta den på öppetköp tro?
Det du beskriver där är så långt från normalt att prio ett borde vara att reda ut vad som ligger bakom. Är leverantören med på hur illa det är och kollat på det?

Att ordna med övervakning av faserna bör inte vara något att börja med åtminstone. Och är det så illa och du ändå vill testa går det ju att koppla tre reläer till binäringångar för larm som första enkelt steg isf.
 
J
Det finns hos leverantören skrivare som mäter spänningen och lagrar uppmätta värden kan du påvisa att spänningen sjunker så är dom skyldiga att mäta , sen om det inte är något fel så kan det medföra kostnader för dig , hur är det med grannarna , har dom samma problem så gå ihop mot leverantören , Enade ni stå söndrade ni falla . har du kolla så det inte är någon dålig
kontakt/er i din anläggning om det bara är du som har dom problemen . Varmgång ger även sådana fenomen , kan sitta var som helst utifrån och in
 
P
Nu var jag intresserad av hur man skulle kunna mäta spänningarna...
Ha tre reläer kopplade .. Kommer de inte brinna ihop om de ligger aktiva förlänge?
Just den där qubino mätaren hade varit guld.
Ska man behöva bygga en egen?

PS:
Jag har redan pratat med leverantören. Och nej dom mäter inte.. Vi pratar om livet på landet med en trafo uppe i en stolpe....
Är ingen av oss fyra hushåll som drivs av den trafon hemma så kan det ta tid + att det kan vara svårt att förstå att två faser är halva. Mycket kan fungera ändå. Dagens ledlampor lyser som vanligt. Värre med lågenergi
Men lämna detta till någon annan tråd
 

Bästa svaret

Har du en hyggligt ny elmätare? Isåfall kan det vara så att du kan komma åt späningen (och strömmen) per fas via optogränssnittet. Sök på IEC62056 för att få mer info om gränssnittet.

Om det funkar för dig är det ett enkelt och robust sätt att mäta. Annars skulle jag nästan köpa en egen 3-fas-mätare med mbus på och en usb-rs485-pinne till datorn.

Edit: En enkel sökning hittade denna https://www.energibutiken.se/en/ele...d-3-phase-energy-meter-sdm630-modbus-mid.html för 1100 pix med moms och frakt. Det finns säkert billigare mätare också. Ev kanske du kan få en gratis som blivit utbytt pga ålder av din nätägare.
 
Redigerat:
  • Gilla
PappasHammare
  • Laddar…
P TheStills skrev:
Nu var jag intresserad av hur man skulle kunna mäta spänningarna...
Ha tre reläer kopplade .. Kommer de inte brinna ihop om de ligger aktiva förlänge?
Just den där qubino mätaren hade varit guld.
Ska man behöva bygga en egen?

PS:
Jag har redan pratat med leverantören. Och nej dom mäter inte.. Vi pratar om livet på landet med en trafo uppe i en stolpe....
Är ingen av oss fyra hushåll som drivs av den trafon hemma så kan det ta tid + att det kan vara svårt att förstå att två faser är halva. Mycket kan fungera ändå. Dagens ledlampor lyser som vanligt. Värre med lågenergi
Men lämna detta till någon annan tråd
Ja skaffa då något du kan mäta med är väl inget problem med det. Har du kollat på de från Aeon det borde passa mot ditt system. Eller som sagt annars någon enkel med Modbus, problemet då om du inte vill köra 485 trådbundet.

Oberoende ställer jag mig frågande till det du beskriver angående grundproblemet men vill du inte svara så för all del. Såna sättningar och som drabbar flera ska givetvis tas av nätägaren. Tre reläer kunde nog vara en lagom tekniknivå för de fallen också med "halva faser".
 
P
A Anders243 skrev:
Har du en hyggligt ny elmätare? Isåfall kan det vara så att du kan komma åt späningen (och strömmen) per fas via optogränssnittet. Sök på IEC62056 för att få mer info om gränssnittet.

Om det funkar för dig är det ett enkelt och robust sätt att mäta. Annars skulle jag nästan köpa en egen 3-fas-mätare med mbus på och en usb-rs485-pinne till datorn.

Edit: En enkel sökning hittade denna [länk] för 1100 pix med moms och frakt. Det finns säkert billigare mätare också. Ev kanske du kan få en gratis som blivit utbytt pga ålder av din nätägare.
Now we talking.. Det där var det jag letade efter. Jag har en rätt ny mätare i elcentralen men ingen kommunikation till den förutom en S0 utgång med rätt dålig upplösning så jag har idag en Arduino som tittar på blinkande LED som har bättre upplösning
Men den där verkar super.. Ska titta närmare på den
 
P TheStills skrev:
Now we talking.. Det där var det jag letade efter. Jag har en rätt ny mätare i elcentralen men ingen kommunikation till den förutom en S0 utgång med rätt dålig upplösning så jag har idag en Arduino som tittar på blinkande LED som har bättre upplösning
Men den där verkar super.. Ska titta närmare på den
Jag kikade lite noggrannare i manualen till den jag lite snabbt länkat till. Den verkar behöva strömstransformatorer (trorts att energibutiken inte supertydligt skriver så). Det finns liknande till ungefär samma pris som är transformatorlösa, men som då inte klarar så hög maxström. Bara så du inte missar det. :)
 
P
J
Direktmätning exakt på W , trafo kan variera lite med belastningen , s.k felvisning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.