Jag har googlat mig blå men hittar inget om montagehöjd för kopplingsdosa. Det finns rekommendationer om visst avstånd från taket men jag vill veta vad den LÄGSTA montagehöjden får vara. Om det nu finns någon lägsta höjd? Är det ok att sätta dosan 20 mm ovanför golvet?
 
Det är ok men då måste den förses med skruvfastsatt täcklock. Normalt monteras kopplingsdosor typiskt 2100-2200mm över färdigt golv.
 
  • Gilla
Starfighter
  • Laddar…
tommib
En mer relevant fråga är kanske varför? Varför vill du göra detta?

Man kan sy vidare från apparatdosor också...
 
tommib tommib skrev:
En mer relevant fråga är kanske varför? Varför vill du göra detta?

Man kan sy vidare från apparatdosor också...
Man får ju förutsätta att han har sina skäl. Jag har flera gånger satt kopplingsdosor vid marken av olika anledningar :)
 
tommib
Jag tycker ändå att frågan är relevant. Det kan vara så att man har låst sig vid en lösning som inte alls är optimal. Genom att veta mer om förutsättningarna kan man ge bättre råd. Givetvis kan det finnas situationer där den enda lösningen är att sätta en kopplingsdosa vid golvet men det borde gå att lösa på annat sätt också i de flesta fall.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Absolut!
 
Japp jag har mina skäl men bra att frågan ställs! Tar gärna emot fler förslag men då behöver ni veta mina förutsättningar:

Källare med betongväggar och urgrävt golv för att kunna lägga isolering och gjuta in golvvärme. Matningen kommer från angränsande rum under tänkt golvnivå. Det finns ett hål i betongväggen där jag inte vill ha en vanlig dosa. Vill slippa utanpåliggande kablar så mycket som möjligt och ska gjuta in elrören i golvet. Sen hugger jag en ränna upp till varje uttag.
 
tommib
Var ska du sätta termostaten? Den lär du behöva ändå och den monteras bäst på ca 140-160 cm höjd.

Du kan gå med matningen till ett av vägguttagen som du ska ha och sedan sy vidare som sagt. Jag hade inte satt en kopplingsdosa där.
 
Termostaten kommer genom väggen från angränsande rum.

Gillar inte heller min lösning... Funderar lite till!
 
tommib
Kan du inte sätta kopplingsdosan i nästa rum då, på normal höjd?
 
Kanske det ja... Tackar!
Får se i helgen vad jag bestämmer mig för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.