Har borrat ett nytt vattenhål (ca 35m) pga att det befintliga (ca 80m) smakar salt. När vi borrade provsmakade vi men kunde inte avgöra hur det eg smakade pga mycket borrslam etc. Nu tänkte jag testa vattnet för salt innan vi gör besväret att gräva och koppla in -- är det inte mycket bättre än det gamla så skiter vi i det helt enkelt. Vi verkar ha huset över gammal Östersjöbotten så på ett visst djup är allt vatten bräckt.

Så frågan: har någon en smart idé på hur vi kan göra detta? Jag kollar på billiga dränkbara pumpar å Jula -- men förstår inte om de kommer kunna pumpa upp vatten från säg ett djup på 25 m genom en avtappningsslang (eller vad det kallas).

Måste jag skaffa en djupbrunnspump? Alla idéer mottages tacksamt!
 
Billigt och enkelt om man bara vill ha upp en väldigt liten mängd från ett bestämt djup är att vikta ned ena ändan av slang och sedan hålla för andra ändan på den och dra upp den. Sedan tappa ur i ett glas. Vill ni dock omsätta lite vatten i brunnen före, så är detta kanske inte det bästa förslaget
 
  • Gilla
redrobot
  • Laddar…
B bomm skrev:
Billigt och enkelt om man bara vill ha upp en väldigt liten mängd från ett bestämt djup är att vikta ned ena ändan av slang och sedan hålla för andra ändan på den och dra upp den. Sedan tappa ur i ett glas. Vill ni dock omsätta lite vatten i brunnen före, så är detta kanske inte det bästa förslaget
Möjligen bör man omsätta vatten för att få ett mer riktigt resultat men jag gillar idén!
 
  • Gilla
Svinpesten
  • Laddar…
Det bästa är att få låna en pump eller hyra. Det är viktigt att få till en bra men också normal omsättning. Annars kan proverna variera.

Om du ska anlita någon att göra jobbet alt. Köpa pump via någon kanske dom kan låna ut en tills du vet.
 
  • Gilla
redrobot
  • Laddar…
M mogge_73 skrev:
Det bästa är att få låna en pump eller hyra. Det är viktigt att få till en bra men också normal omsättning. Annars kan proverna variera.

Om du ska anlita någon att göra jobbet alt. Köpa pump via någon kanske dom kan låna ut en tills du vet.
Får hit en VVS-are så snart det blir plusgrader. De hade en pump att låna ut... var nog enda vägen egentligen, måste omsätta vattnet i hela brunnen för att det ska bli nåt att mäta emot. Tack för svaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.