P patrikd84 skrev:
Tänkte också hoppa på Unify-tåget när tid och lust faller in, hoppas kunna sätta i taket i krypgrunden på vårt L-formade hus (trästomme) för att täcka in huset bättre. Hoppas även signalen kan leta sig ut genom grundmuren (betonghålsten) så att tomten också täcks in.
Blir inte den placeringen märklig? Vet du någon som gjort det med bra resultat?
 
K Kane skrev:
Blir inte den placeringen märklig? Vet du någon som gjort det med bra resultat?
Jo, men smidigt att dra kabel :)

Nej, har ingen jag vet som gjort det men tänker att min nuvarande router står i krypgrunden (samma som TS har) och den tar nästan hela huset.

Skickas signalen ”nedåt, utåt” blir det ju så klart lite feltänk - är det det den gör kanske? Tänkte att den skickar åt alla håll :)
 
De är gjorda för att sitta i tak, "strålning" nedåt/sida, men fungerar bra vertikalt på vägg också. Jag skulle inte rekommendera montering i krypgrundstaket, du kanske kan testa med att lägga den i krypgrunden strålande uppåt?
 
K Kane skrev:
De är gjorda för att sitta i tak, "strålning" nedåt/sida, men fungerar bra vertikalt på vägg också. Jag skulle inte rekommendera montering i krypgrundstaket, du kanske kan testa med att lägga den i krypgrunden strålande uppåt?
Ah ok - ja det lär jag väl få testa i så fall. Kan ju bygga en lite hylla som den kan ligga på och fästa den i taket i så fall :)
Men inte köpt någon ännu, så får se när det blir aktuellt :) Tack för inputen!
 
För den som undrar över ev. sändarstyrka i olika riktningar har de flesta tillverkare diagram (radiaton pattern) för detta. Nedan ett exempel på UniFi AC Pro. Det är egentligen bara ”rakt bakåt” den har försämrad sändarstyrka, så det är inte så himla kinkig med placering. Värre är det med t.ex. golvvärmeplåtar mellan våningar.

UAP-AC-Pro-Overall_-_Summary_Plot5ghz.png
 
  • Gilla
patrikd84
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
För den som undrar över ev. sändarstyrka i olika riktningar har de flesta tillverkare diagram (radiaton pattern) för detta. Nedan ett exempel på UniFi AC Pro. Det är egentligen bara ”rakt bakåt” den har försämrad sändarstyrka, så det är inte så himla kinkig med placering. Värre är det med t.ex. golvvärmeplåtar mellan våningar.

[bild]
Se där! Tack så mycket, känns ju hoppfullt att följa ursprunglig plan då :)

Kanske försöka sätta den under en vägg så blir inte radioskuggan något direkt problem.
 
AndreasL80 AndreasL80 skrev:
Kan bara hålla med om UniFi AC Pro. Satte en på övervåningen och den klarar allt utom källaren där routern får regera.
Varför sätter du inte en till Unifi-AP i källaren om du ändå har ditt trådade nät där nere?
De har ju handoverfunktion så du får samma nät i hela huset.
En AP Lite kostar inte så mycket.

Du vet, en accesspunkt gör ingen Wifi.. ;)
 
Sen bör man även titta på andra aspekter, så som deras inställningsmöjligheter osv.
Unifi har t ex ingen föräldrarkontroll. En sak som är väldigt viktig för mig t ex.
Slår ett slag för TP-links P7. Använder även ditt elnät Utöver wi-fi signalen.
 
P patrikd84 skrev:
Se där! Tack så mycket, känns ju hoppfullt att följa ursprunglig plan då :)
Kanske försöka sätta den under en vägg så blir inte radioskuggan något direkt problem.
Ja, om du inte menar att följa din första tanke att skruva upp den i taket i krypgrunden. Då rakt bakåt är den svaga sidan blir det då tyvärr "uppåt huset".
 
K Kane skrev:
Ja, om du inte menar att följa din första tanke att skruva upp den i taket i krypgrunden. Då rakt bakåt är den svaga sidan blir det då tyvärr "uppåt huset".
Jo, det tänkte jag - är ju inte precis ovanför APn som jag behöver teckningen så kanske räcker. Ska testa först i varje fall, annars får det bli att vända den.
 
G Ganescha skrev:
Sen bör man även titta på andra aspekter, så som deras inställningsmöjligheter osv.
Unifi har t ex ingen föräldrarkontroll. En sak som är väldigt viktig för mig t ex.
Slår ett slag för TP-links P7. Använder även ditt elnät Utöver wi-fi signalen.
UniFi:s AP är rena accesspunkter. Föräldrakontroll ligger i brandväggen, om man inte sköter det via proxy eller DNS-tjänster (som OpenDNS). UniFi har en egen brandvägg (Security Gateway) eller så kör man pfsense eller liknande modern brandvägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.