K Kane skrev:
Inte på min tyska bil från München i alla fall.
Du kanske blir snart av med den då kan du köpa en riktig bil.
Jag blev tvungen att köpa en nyare bil (2012) där det står många sidor om låsning, autolåsning och mer i instruktionen. Tiden då man kunde ha bilen med nyckeln i över natt på uppfarten är förbi. Då skulle bilen låsa om sig själv av rädsla och man kommer aldrig mer in för nyckeln sitter ju inne.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Du kanske blir snart av med den då kan du köpa en riktig bil.
En till?
 
  • Gilla
Pia56 och 1 till
  • Laddar…
Fast bilen ska ju inte låsa in nyckeln. Den känner ju att den är kvar inne i bilen och går då inte låsa utifrån. Men en tidigare bil jag hade fick fnatt när det var fuktigt ute och låste sig själv hela tiden, med eller utan nyckel i bilen. Till slut lämnade jag in den på verkstan för felsökning med tydliga instruktion att INTE lämna nyckeln i bilen för då blir den inlåst. Efter en timme ringde teknikern och frågade lite skamset om jag hade en reservnyckel. Han hade stängt dörren när han gick och fikade - med nyckeln kvar i bilen.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
harry73
T TheSwoopis skrev:
Om du förvarar nyckeln i en plåtask som även är inredd med två lager aluminiumfolie så fungerar det, har själv testat, blir som en Faraday bur.
Hur fungerar det med en Faraday bur? Jag har för mig att den skyddar mot strålning utifrån. Ska den också hindra att strålning inifrån kommer ut ska den jordas. Men upplys mig gärna om jag har fel.
 
Den skyddar lika mycket åt båda hållen. Det är så en mikrovågsugn är konstruerad.
 
  • Gilla
TheSwoopis
  • Laddar…
harry73
När ska man då jorda en Faradaybur?
 
Som man gjorde på 70-talet när folk åkte runt med gummiflärpar monterade under bilen och släpade mot marken, skulle även hjälpa de som blev åksjuka :crysmile::dizzy:
 
A AndersS skrev:
Eller så kollar man att backspeglarna är infällda om man har den funktionen.
Jag avaktiverar alltid den funktionen, jag tror väl att skiten ska gå sönder efter ett tag eller nått
 
harry73 harry73 skrev:
När ska man då jorda en Faradaybur?
För att skydda mot höga spänningar/åska kanske?
 
  • Gilla
TheSwoopis
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Jag avaktiverar alltid den funktionen, jag tror väl att skiten ska gå sönder efter ett tag eller nått
Den var bra ;) Var som när vi tog hand om inbytesbilar på 70-talet på en bilfirma och vissa var nästan eller helt färdiga för skroten så kunde man slita av överdragsklädseln där originalklädsel var som ny bara lite dammig.:crysmile:
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Den var bra ;) Var som när vi tog hand om inbytesbilar på 70-talet på en bilfirma och vissa var nästan eller helt färdiga för skroten så kunde man slita av överdragsklädseln där originalklädsel var som ny bara lite dammig.:crysmile:
överdragsklädslar tog jag alltid bort, de va ju aldrig lika trevliga som "originalet" och bilen va för mig, inte för nästa ägare!

Används överdragsklädslar idag för att skydda originalklädseln eller för att dölja den trasiga originalklädseln?
 
Tokslut Tokslut skrev:
Är man inte döv så hör man tydligt när ens bil låser dörrarna
Det gäller bara amerikanska bilar. Du vet de där som är gjorda av gjutjärn och delarna inte riktigt passar ihop på. ;)

På en tysk eller japansk bil hör du inte om bilen låser om sig om det om det inte är i övrigt tyst.
 
V Ville_Vessla skrev:
Är nog störd över att nuvarande bilen låser sig automatiskt trots att jag öppnat nån dörr. En bil ska aldrig ta beslut om detta själv.
https://caristaapp.com

Bra app med vilken man kan (beroende på bilmodell) göra en massa olika inställningar för hur bilen ska fungera. Jag är sjukt nöjd.
 
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
På min svenska (kinesiska) bil är det ett ljudligt och distinkt klonk när man låser. :)
 
M Myckling skrev:
På min svenska (kinesiska) bil
Det är väl en före detta Ford va? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.