Läst runt på kakel i gamla timmerhus och man blir ju inte mkt klokare. En farhåga är att man inte ser om tätskiktet spricker bakom kaklet pga rörelser... så innan ja ger mig på att förstå om kaklet i sig håller vill jag förstå tätskiktet till 110%

Läste att stress tester görs där tätskiktet ska tåla 30% töjning. Detta säger mig dock inte så mycket. Fattar ju att om man har 1 meter folie så ska man kunna sträcka den till 1.3meter. Om vi däremot har 1mm relativ rörelse mellan två väggar i ett hörn så är det ju högst oklart hur stor del av folien som utsätts för töjning.

Om det bara är 1mm folie som ska ta upp denna rörelse så snackar vi ju 100% töj så denna siffra säger ju ingenting om den inte sätts i sitt sammanhang.

Någon som vet?
 
För att förtydliga frågan lite... Om man limmar ett tätskikt enligt alternativ 1 eller 2 så kommer ju 1mm rörelse töja på olika sätt. Hur flexibel nu limmet som sätter folien är är ju en annan fråga... Kanske borde testa att limma upp ett tätskikt på ett provhörn och dra isär och se vad som händer :)

Två diagram som illustrerar olika sätt att limma tätskikt/folie vid en hörnkonstruktion.
 
Rickard.
Reserverar mitt svar som hemmafixare så du bör vänta till någon med mer merit bakom orden. Men tänker du inte detta bakvänt? Målet borde vara att bygga en konstruktion som inte tillåter rörelser i våtrummet? Rörelserna kan få ske i resten av huset

Exakt hur du gör det vet jag inte men gips är otroligt vridstyvt ordentligt skruvat.
 
Man rekommenderar ju hellre plastmatta än tätskikt plus klinker i sådana hus. Tätskiktet är inte problemet, utan att det blir rörelser som får klinkern att spricka eller släppa. Ju mindre storlek på plattorna desto större chans att det ändå går bra. Gips under är en förutsättning, men viss rörelse kan ändå finnas i hörnen som du ju själv är inne på.
 
jag är helt medveten om att man ska bygga en konstruktion som inte rör sig men det är en helt annan sak....Jag är även medveten om att det rekommenderas plastmatta... Men det finns trots allt många som har kaklade badrum i gamla hus utan problem, min syster tex så om man bara förstår problematiken så kan man ju säkert göra så gått det går.

Frågan jag hade va vad folien tål eftersom det är typ omöjligt att ha 0% rörelse, speciellt i ett gammalt timmerhus tydligen. 30% flex är ju som sagt en siffra taget ur sitt sammanhang.

Att kakel släpper på en vägg är trist såklart men det upptäcker man..Detta känns dock skummt eftersom väggen i sig är en stor kaka av gips som kanske rör sig men inte böjer sig. Risken borde alltså ligga i hörn och där har man mjukfog så då återstår i så fall folien som den svaga punkten i konstruktionen.
 
S
Om du reglar upp ett rum innanför timmerväggen borde du få ett fristående badrum som inte rör sig efter befintligt hus.
 
Tänkt på det oxå men menar du att man typ "ställer en låda" på golvbjälklaget? Då får ju all vikt tas upp av detta.. Kanske är ok vad vet jag men annars fördelas vikten betydligt mer om reglar upp mot timret.

Frågan kvarstår dock hur mycket folien tål :) Finns diverse hittepålösningar när man googlar runt men ja vill veta vilka rörelser vi snackar. Jag har tex tapeter som inte har spruckit. Dom tål väll knappast några sörre rörelser heller?
 
Nu har jag frågat en tillverkare av tätskikt och han sa att folien upplimmad tål rörelser på 0.75mm :surprised:

Vem kan garantera detta i något hus? mycket snack om golvbjälklag som inte får svikt,vilket är enkelt att specificera såklart men hur konstruerar man ett hörn som är helt fritt från rörelser eller vägg/golvmöte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.