Hej!

Vi har svartlim på ett golv. Vi ska måla spärrfärg och lägga skiva och nytt golv. Jag funderar på hur man ska fästa skivorna. Vågar man skruva elle spika? Man drar inte fram asbesten då?
 
Nej, man drar inte fram asbesten.
 
Du behöver inte måla med nån spärrfärg heller..........
 
Om man skruvar kanske kan komma fram lite lite asbest och om du spika kommer där nog inget.
 
Fast man ska ju skruva ett golv uppepå. Menar du att det ska komma upp asbest genom spånskivorna(?) via skruvhålen där de sitter en skruv?
 
Kallar man sig "asbesträdd" så gäller det att elda på skräcken för asbest.
 
Svartlim är ganska hårt och binder fibrerna bra, så jag personligen skulle vara mycket mer orolig för ftalater från gamla plastmattor, formaldehyd från spånskivor, etc. Rädslan för asbest är oproportionerlig...
 
Jag skriker inte om att TS ska spärra av området, ha luftrenare, p3 filter mm. Mängden asbest som kommer up när man skruvar är på gränsen till noll.
E etompau skrev:
Kallar man sig "asbesträdd" så gäller det att elda på skräcken för asbest.
Jag kallar mig asbesträdd eftersom jag har träffa på större mängeder asbest och att jag har haft ångest i många dagar. Det betyder inte att jag är en "ett asbesfiber dödar" person.
useless useless skrev:
Menar du att det ska komma upp asbest genom spånskivorna(?) via skruvhålen där de sitter en skruv?
Inte när där redan är en skruv. När man skruvar i skruven. Jag nämde "lite lite" i mitt inlägg, jag kanske skulle ha skrivit "extremt lite så det är på gränsen till omätbart".
useless useless skrev:
Rädslan för asbest är oproportionerlig...
Vill du se något överdrivet?
 
Asbesträdd Asbesträdd skrev:
Vill du se något överdrivet?
Nej, jag vill se något balanserat som har med asbest att göra.
 
S
Asbesträdd Asbesträdd skrev:
Jag skriker inte om att TS ska spärra av området, ha luftrenare, p3 filter mm. Mängden asbest som kommer up när man skruvar är på gränsen till noll.

Jag kallar mig asbesträdd eftersom jag har träffa på större mängeder asbest och att jag har haft ångest i många dagar. Det betyder inte att jag är en "ett asbesfiber dödar" person.

Inte när där redan är en skruv. När man skruvar i skruven. Jag nämde "lite lite" i mitt inlägg, jag kanske skulle ha skrivit "extremt lite så det är på gränsen till omätbart".

Vill du se något överdrivet? [media]
Han hade ju inte tejpat overallens ärmar på handskarna så han måste ju ha blivit asbestexponerad. :crysmile:;)
 
useless useless skrev:
Nej, jag vill se något balanserat som har med asbest att göra.
Menar du att du vill ha ett exempel som i TS situation eller bara ett exempel?
 
Jag vill mest slippa alla som ropar vargen kommer varje gång någon nämner ordet asbest. Asbest bundet i byggnadsmaterial är helt ofarligt så länge man inte krossar, slipar, borrar, etc så att det bildas större mängder damm.
Tyvärr verkar många tro att man kan dö av en eternitskiva på fasaden och tyvärr finns det många på forum som detta som eldar på rädslorna.
 
Själv gillar jag inte när vissa säger att man måste arbeta med asbest i evigheter för att bli sjuk. Jag gillar heller inte när vissa säger att "ett fiber dödar" etc.
Edit:
useless useless skrev:
tyvärr finns det många på forum som detta som eldar på rädslorna.
Tycker du att jag är en av dom?
 
useless useless skrev:
Fast man ska ju skruva ett golv uppepå. Menar du att det ska komma upp asbest genom spånskivorna(?) via skruvhålen där de sitter en skruv?
Det är skivorna som ska skruvas först. Inte golvet uppepå.
 
S Stefan1972 skrev:
Du behöver inte måla med nån spärrfärg heller..........
Det har vi redan gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.