jarlh jarlh skrev:
Vilka av prylarna får man koppla in utan behörighet?
Att byta en strömbrytare är något som en privatperson själv får göra. Så utifrån det skulle jag säga att enheterna för dosmontage kan man själv installera.
DIN-enheten är en annan femma. Det är en fast installation i ex. en elcentral och ska utföras av auktoriserat företag/person.
 
E eran skrev:
Ingen som jag som sliter med openhab?
Är homeassistant att föredra?
Provade med OpenHAB ett tag men fick aldrig något att funka könde jag, konceptet med Things, Items osv förstod jag aldrig... kör Home Assistant nu, mycket bättre, tillsammans med Node-red kan man göra rätt fräcka saker. Försök med en 433Mhz->MQTT lösning som heter RF Link, men är inte riktigt ”framme”. Planen är nog att bygga sensorer själv (mest för att det är roligt), får se hur det blir...
 
L LiteSkruvad skrev:
Kan rekommendera Home Assistant. Särskilt Hass.io-installationen på en Raspberry Pi 3B eller 3B+. En billig och smidig grund i vad som kan bli i stort sett hur avancerat man vill.

Givetvis behövs även controllers för att kommunicera med vissa prylar men att samla allt i HA är guld. Styra lampor, strömbrytare, Chromecasts, Sonos, larm, lås, dammsugare, uppvärmning, ventilation etc. utifrån tid, larmstatus, närvaro, temp, fukt eller något annat och få sakerna att ”prata” över gränserna är som sagt grunden i ett smart hem.

HA kräver lite logisk förståelse men det finns gott om forum och hjälpsamma användare runt om, både i Sverige och utomlands.
Om man använder Tellstick Znet och Net idag, kan man via den styra allt i den från Home Assistant? Men att skicka anrop till Tellstick API går väl via Internet ändå eller? Gör man scener i Home Assistant? Ersätter kanske IFTTT då eller?

Tycker nog att både Telldus och IFTTT funkar lite skakigt mellan varven. Känns knappt som något att bygga larm kring, brand eller inbrott, vill ju ha något stabilt och får kanske förlita sig på en lokal lösning med UPS kraft och mobiluppkoppling då?!
 
MeanMike MeanMike skrev:
Vad som är bara roligt eller nytta kan jag däremot inte på rak arm säga. Men kul är det :rofl:
Finns ju en hel del argument för hemautomation...som inte riktigt håller för en granskning :D ...men roligt räcker bra.
 
  • Gilla
MeanMike
  • Laddar…
Animus Home provat! OFF! fick det inte att funka med mina Wi-fi brytare, fattar inte grejen med den, för att kunna köra tex Ikeas trådfri, måste man logga in på denna via Animus appen, så Animus styr Ikeas hub, lättare då att använda Ikeas app direkt..tex
 
S StyvBoard skrev:
Om man använder Tellstick Znet och Net idag, kan man via den styra allt i den från Home Assistant? Men att skicka anrop till Tellstick API går väl via Internet ändå eller? Gör man scener i Home Assistant? Ersätter kanske IFTTT då eller?

Tycker nog att både Telldus och IFTTT funkar lite skakigt mellan varven. Känns knappt som något att bygga larm kring, brand eller inbrott, vill ju ha något stabilt och får kanske förlita sig på en lokal lösning med UPS kraft och mobiluppkoppling då?!
Det finns stöd för Telldus/Tellstick i Home Assistant, ja. Huruvida den setupen kräver internetuppkoppling eller om det kan köras lokalt också låter jag vara osagt men jag vill tro det senare. Telldus/Tellstick brukar diskuteras ganska frekvent i svenska grupper som rör HA och hemautomation på Facebook.

Det finns många exempel på användare som kör HA som grund för just sina egna larmlösningar. Tror dock inte de blandar in IFTTT där.

Ja, du kan göra scener i HA, eller scripts som sätter olika statusar och startar kedjereaktioner osv. HA är väldigt flexibelt. Många tycker det är svårt men när man väl kommit över första tröskeln vill man hädanefter bara köpa prylar som man vet det finns stöd för i HA :D.. vilket iofs är ganska många.
 
  • Gilla
StyvBoard
  • Laddar…
L LiteSkruvad skrev:
Kan rekommendera Home Assistant. Särskilt Hass.io-installationen på en Raspberry Pi 3B eller 3B+. En billig och smidig grund i vad som kan bli i stort sett hur avancerat man vill.

Givetvis behövs även controllers för att kommunicera med vissa prylar men att samla allt i HA är guld. Styra lampor, strömbrytare, Chromecasts, Sonos, larm, lås, dammsugare, uppvärmning, ventilation etc. utifrån tid, larmstatus, närvaro, temp, fukt eller något annat och få sakerna att ”prata” över gränserna är som sagt grunden i ett smart hem.

HA kräver lite logisk förståelse men det finns gott om forum och hjälpsamma användare runt om, både i Sverige och utomlands.
Går det att styra shellys eller Plejd på något vis via det här?
 
Shellys ska gå bra i alla fall vet jag.
 
D Dan M skrev:
Jag har precis börjat bygga smart och kör precis som Thomas med Home Assistant, i mitt fall på en Raspberry PI. Benchmarkade ett antal system och föll för Home Assistant. Funkar bra och har en ganska låg tröskel för att komma igång, tycker jag.

Har nu kopplat mot Google Home och kör Ikeas Trådfri lampor och Yale Doorman. Precis beställt "startkit" Telldus Net för att återanvända alla "gamla" 433 MHz-brytare, får se hur det går.

Home Assistant är jag kanska impad av såhär långt!
Vad gör du för något med din Yale Doorman? *nyfiken*
 
C crazytok skrev:
Går det att styra shellys eller Plejd på något vis via det här?
Som sagt, Shelly ska fungera att styra i HA.

Plejd fungerar för tillfället inte eftersom deras gateway inte finns tillgänglig. Så snart den kommer så lär någon se till så att den fungerar med HA med tanke på hur vanligt Plejd är på sina håll. Men just nu är det ett ganska så stängt system på så sätt.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ikea trådfri ska ju funka rakt av med Google Home. Har bara testat stödet för Apple home och det funkade väldigt bra i allafall. Ikea släpper också väggpluggar snart.
Har nån testat? Jag har en ytterlampa som jag inte kommer åt att sätta en nexa bakom brytaren för där går bara en tändtråd. (kräver nolla) tänkte sätta en IKEA Bulb där. Är den styrbar direkt av Google home eller måsta jag ha gatwayen också?
 
Du måste ha gatewayen.
 
Nja då vete fasen det får inte bli skatbo kring routern........trodde jag kunde styra den direkt ......
Har ju telldusen, Doorman, telefonen, o då ikea också........phust


Tack för svaret (y)
 
MeanMike MeanMike skrev:
Nja då vete fasen det får inte bli skatbo kring routern........trodde jag kunde styra den direkt ......
Har ju telldusen, Doorman, telefonen, o då ikea också........phust


Tack för svaret (y)
Det finns ju "Shelly-lampor" också? Dom borde ju gå att styra direkt?
 
Shelly lampor? såg jag inte på Kjell.com, Var hittar man dom?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.