M
krypgr-direktel-ftx skrev:
Jag hittade precis några intressanta FTX-aggregat från "Enervent" med integrerad LLVP i ventsystemet.

Om detta inte skulle fungera, varför finns det då färdiga produkter på marknaden?
[länk]
Det där är intressant! :) Ett modernt hus har ju bra isolering så det behövs inte så stor värmekälla. Jag undrar hur kylningen klarar att kyla huset - misstänker att kylningen kommer behövs mest då solinsläpp, tv, och annat ger rätt mycket värme.
 
Vi har endast golvvärme i hallen och tvättstugan samt två badrum då det är klinker i dessa utrymmen. För övrigt finns vattenbatteriet som tillsatts för att ge några grader extra på tilluften. Detta är den enda värme som finns i vårat hus. En LLvp gör det varma vattnet tillsammans med en vattenmantlad kamin. Detta fungerar bra trots kalla vinterdagar. Systemet är inte intrimmat än som det skulle kunna vara för att få bästa värmefördelningen men det funkar bra idagsläget. ;)
 
Du gissar ganska rätt.
De har ett par olika styrningar man kan välja på men där skiljer det inte så mycket så 16-20000 + frakt och moms
EDX system (FTX + LLVP) går på 45000 + moms och frakt, men då ingår inte installation.
 
Jag förstår inte hur jag kunde tappa tråden!
Jag ber om ursäkt!

Vi flyttade in i huset i december 2013, dvs precis 5 år sedan.

Jag satte in ett vattenbatteri på tilluften, men kopplade aldrig in det.
Det har fungerat otroligt bra men de kallaste dagarna på året (-10C och neråt) märkar man att inblåsningstemperaturen sjunker. Jag brukar då sänka luftflödena och kan på så vis minska effekten av kallras vid tilluften. Det har ändå gnagt lite i mig under dessa år, jag borde koppla in det där vattenbatteriet.

Så googlade jag för att hitta lite inspiration för inkoppling, hittar en tråde jag börjar läsa i. Det känns bekant, MIN egen tråd :) .
Jag har nu en ide om hur denna inkoppling ska göras och jag återkommer med bilder och resultat så fort som möjligt.

Tills dess tackar jag för alla fantastiska svar i tråden.

Mvh Jörgen
 
Nu är inkopplingem av vattnet klar. Jag hade förberett avstick efter primärshunten från ackumulatortanken. Har kopplat på mig med vanlig 15mm pex. VVS-installation med ackumulatortank, pex-rör, styrdon och ventil med manometrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Styrventil samt returventil köpte jag från uponor. Osäker på hur den kommer reglera, eftersom jag inte räknat på flöde och storlek på ventil. Gjorde en chansning och tänker att jag kan strypa den lite på returen om det behövs. På tillopsventilen ska jag sätta ett vanligt styrdon för golvvärme. Regleringen sker med en rumstermostat för golvvärme där jag sätter en extern tempgivare i tilluftkanalen efter vattenbatteriet. Nyinstallerade koppar- och pex-rör med styr- och returventiler för vattenkoppling vid en ackumulatortank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
DrGreenbaum och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag kopplat in styrdonet och dragit en kabel till golvvärmecentralen. Anslutit den externa givaren till den trådlösa rumstermostaten. Synkat. Någonting är dock inte riktigt 100 så att säga. Blåser in 32 grader och den kallar på mer värme... jaja, det får väl vara nog för ikväll. Jag återkommer.

Mvh Jörgen Styrdon kopplat till golvvärmecentral, kabeldragning och trådlös rumstermostat med display som visar temperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Flippe
  • Laddar…
Hur stort är vatten batteriet? Vatten temperatur?
 
M M.sandström skrev:
Hur stort är vatten batteriet? Vatten temperatur?
Det heter 160-3-2.5.

Framledningatemperatur ca 45 °C.
 
Nu reglerar den. Digital termostat visar 17.5°C för ventilationstilluft med temperaturjusteringsknappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur mycket värmen den upp luften om du har 45 grader vatten och vilket luftflöde har du? Funderar på att ha ett vattenbatteri som kompensation för att jag har ftx en en kallare källare som kommer sänka tilllluften i boytan....
 
M M.sandström skrev:
Hur mycket värmen den upp luften om du har 45 grader vatten och vilket luftflöde har du? Funderar på att ha ett vattenbatteri som kompensation för att jag har ftx en en kallare källare som kommer sänka tilllluften i boytan....
Jag kommer inte ihåg vad jag har för luftflöde. Kan se om jag hittar injusteringsprotokollet i helgen.
 
jörgen H,
En så kallas FTX-ventilation(alltså värmeväxling av frånluft med tillluft) dimensioneras väl lufttillflödet efter Folkhälsomyndigheten riktvärde för ventilation i bostäder:

0,35 L/(m2 s) eller
minst 4 L/(person s)

m2 = golvyta i bostad.

Vet du golvytan och antal personer i huset, då kan du räkna fram ventilationsflödet, dvs totala luftflödet som kommer från utomhus och in i huset.
T.ex. boyta: 140 m2 och 5 personer.
Då blir ventilationsflödet = 49 Liter luft per sekund.

Sedan kan du fortsätta att räkna utgående från det hur mycket effekt som behövs för att värme luften. När du ska beräkna erforderlig toppvärmning(kW) av tillluften, efter värmeväxlaren, får du välja kallaste utomhustemperaturen på året och ansätta en inomhustemperatur på 20 oC. Du får ansätta en temperaturverkningsgrad för FTX-värmeväxlaren, ofta anger FTX-tillverkaren en sådan, kan vara t.ex. 85 %.

T.ex hus med golvyta 140 m2 och 5 personer.
Inomhustemp = 20 oC
utomhustemp = -15 oC
Temperaturverkningsgrad FTX-värmeväxlaren = 85 %.
Då blir:
frånlufttemp = -9,7 oC (alltså den som släpps ut i fria luften)
tilllufttemperatur, efter FTX-värmeväxlaren: 14,7 oC
Denna 14,7-gradiga tilluften värms av apparater(spis, datorer, radio,) och kroppsvärme ett par grader.

Toppvärmer du inte den kommer det alltså in 14,7 gradig luft. Känns nog litet kallt.
Toppvärmning av den tilluften till 20 oC kräver 305 W, och det är den effekten ett vattenbatteri skulle behöva för detta fallet. Skulle man köra ett helt år med 305 W (men det gör man inte) blir det bara 2672 kWh. Så de som säger att det inte lönar sig med vattenbatteri med tanke på den extra installationskostnaden, har nog rätt. Billigare att toppvärma tilluften med el, de dagarna det behövs.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jörgen H
  • Laddar…
Min fundering är när man tar från luft både från boyta typ 22 grader samt källare typ 16 grader så borde värmebehovet för att ha bra inluft temperatur i boytan på 20+ ge ett större värmebehov...
 
JörgenH,

i inlägg nr 42 anger jag en värmeeffekt på 305 W för toppvärmning av tilluften med vattenbatteri Observera att det är för enbart värmeförlusterna för FTX-ventilationen, beroende på att värmeväxlaren i den inte har 100 % värmeåtervinningsgrad. Sedan har du givetvis värmeförluster genom väggar, tak och golv som är betydligt större.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.