Hej!

Har ett 1½ hus från -74 med direktverkande el som är kompletterat med en luft-luftvärmepump på nedervåningen som täcker upp bra. Men börjar fundera på om man skulle kunna få till en lösning på övervåningen också där elradiatorerna går för fullt och kostar pengar.

Planlösningen är dock inte helt optimal för luftburen värme känner jag, men någon kanske har en smart idé på placering av innedelen?
Bifogar en skiss över vår övervåning och hoppas på smart idéer från er :)

Helst vill man väl inte ha innedelen i något av sovrummen, men eventuellt kommer det stora sovrummet till höger att i framtiden bli ett allrum. Så tips på båda lösningar uppskattas.
 
  • Skiss av övervåningen i hus med rumsetiketter inklusive sovrum, toalett, trapp och garderob.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K kungcoopa skrev:
Hej!

Har ett 1½ hus från -74 med direktverkande el som är kompletterat med en luft-luftvärmepump på nedervåningen som täcker upp bra. Men börjar fundera på om man skulle kunna få till en lösning på övervåningen också där elradiatorerna går för fullt och kostar pengar.

Planlösningen är dock inte helt optimal för luftburen värme känner jag, men någon kanske har en smart idé på placering av innedelen?
Bifogar en skiss över vår övervåning och hoppas på smart idéer från er :)

Helst vill man väl inte ha innedelen i något av sovrummen, men eventuellt kommer det stora sovrummet till höger att i framtiden bli ett allrum. Så tips på båda lösningar uppskattas.
Alt 1.
Placering ska ju helst ske i direkt anslutning till en yttervägg.

Man vill helst heller inte ha den inne i ett sovrum.

Så enda placeringen jag ser år ovanför trappan på ytterväggen.

Sedan kör du fullt blås därifrån ut i hallen.

Så monterar du värme förflyttnings
fläktar i väggarna in till alla sovrum.

Alt 2.
Om du ska göra stora sovrummet till allrum så hade jag tagit ned väggen mellan hall och allrummet.

Sedsn placerat luftvärme pumpen på samma vägg som
I alternativt 1.

Sedan värme förllyttnings fläktar till de andra 2 sovrummen eller ventilations galler.

Helst skulle man velat placera den längs med taket och riktad mot de andra två sovrummen men går inte eftersom du skrev det är 1,5 plans...
 
Filip94 Filip94 skrev:
Alt 1.
Placering ska ju helst ske i direkt anslutning till en yttervägg.

Man vill helst heller inte ha den inne i ett sovrum.

Så enda placeringen jag ser år ovanför trappan på ytterväggen.

Sedan kör du fullt blås därifrån ut i hallen.

Så monterar du värme förflyttnings
fläktar i väggarna in till alla sovrum.

Alt 2.
Om du ska göra stora sovrummet till allrum så hade jag tagit ned väggen mellan hall och allrummet.

Sedsn placerat luftvärme pumpen på samma vägg som
I alternativt 1.

Sedan värme förllyttnings fläktar till de andra 2 sovrummen eller ventilations galler.

Helst skulle man velat placera den längs med taket och riktad mot de andra två sovrummen men går inte eftersom du skrev det är 1,5 plans...
Hej och tack svar!

Jag glömde skriva vart snedtaket går i min ritning. Men snedtaket är på Trapp och Toa-sidan utav huset, alltså Norr och Söder i ritningen (och i verkligheten)
 
K kungcoopa skrev:
Hej och tack svar!

Jag glömde skriva vart snedtaket går i min ritning. Men snedtaket är på Trapp och Toa-sidan utav huset, alltså Norr och Söder i ritningen (och i verkligheten)
Ah okej isåfall hade jag satt den mitt på den långa vägen i det stora sovrummet och sen rivit väggen mellan sovrummet och hallen om du vill göra om det till ett allrum.

Då kommer värmen sprida sig bra och blåsa rakt mot de andra två sovrummen där du har ventilations galler eller värme förflyttnings fläktar.
 
I detta läge skulle jag ha placerat den i trappan. Annars på väggen vid stora sovrummet. Jag skulle ha avvaktat med värmeförflyttngsfläktar. De låter mycket och transporterar för lite luft.

Så jag skulle bara ha gjort bättre öppning vid dörr uppe och nertill. För att sedan börja med ventilationsgaller om det behövs. Ha även dörrarna på glänt när du inte behöver ha dem stängda. Du nämner inget om ventilation/tilluft. Tänk på att fläktarna kan ge ett övertryck i sovrummen och ventilationen blir sämre.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.