Jag har renoverat ett 2 plans radhus på 104kvm. Min fråga är Jag köpte själv
vitvaror
Köket
Kakl och klikech till 2 badrum Badrums möbler Hur mycket skulle det kosta för material som hantverkarna kmr att använda. Ungifar är det någon som kan hälpa mig.
 
Din text är lite luddigt formulerad. Frågar du för att kunna räkna ut hur mycket du har tjänat på att renovera själv, eller vad är det egentligen du undrar?
 
Nej
Jag har inte hantverkarna.
Jag är ägare till radhus.
Jag vill veta hur mycket det ska kosta mig för den material som hantverkaren kmr att använda.
 
N Nazret skrev:
Nej
Jag har inte hantverkarna.
Jag är ägare till radhus.
Jag vill veta hur mycket det ska kosta mig för den material som hantverkaren kmr att använda.
Det är totalt omöjligt att svara på när du inte ger mer information.

Är det alltså 1 kök och 2 badrum som renoverats och du har själv köpt vitvaror och kakel samt klinkers. Du undrar hur mycket resterande material borde kosta?

Ja, hur långt är ett snöre?
 
Jag har renoverat
2 badrum
Kök
Klinker i köksgolvet
Vitmålad alla vägar
Gepstak på bv
Ett litet förråd
Parker golv alla sov rumm och vardagsrumm
En litet vind
Bytta alla 7 dörrar
Jag köpte själv vitvaror, köket, mosaik,klinkers, kakl
Jag vill veta vad det kostar ungifar för resten av material som hantverkaren använder?
Jag bytt el i helahuset jag betalade separat el arbete o material
 
Badrumsmöbler köpte jag också själb
 
Du kommer alltså att renovera kök och badrum och undrar hur mycket mer material hantverkarna kommer att köpa in utöver det du redan köpt? Enda sättet att få svar på det är att be hantverkarna om en offert.
 
För lite uppgifter.

Vid badrumsrenoveringen:

Hur stor yta är det? Material för tätskikt, kakelfix osv kostar 3 - 500 per kvm golv och vägg. Kan nog vara dyrare också.
Sedan beror mycket på hur mycket flytspackel du behöver på golvet. Jag tror att ett grovt riktpris är 50 - 75 kr per mm tjocklek och per kvm. Räkna med 15 - 20 mm tjocklek.

Hur mycket VVS? Räkna lite grovt med 1000 - 1500kr per pryl som skall vattenanslutas för rör och kopplingar osv. Till det kommer Fördelarskåp för 3 - 5000. Några tusenlappar för avlopps rör.

Skall det vara golvvärme? 3 - 10 000 beroende på golvyta.

Hur är det med el? Räkna med ca 100 - 300 för ledningar, elrör och dosor per "sak" alltså till lampa, uttag brytare osv. Om du inte har jordfelsbrytare tidigare så räkna med kanske 1000 kr för en jordfelsbrytare. Sedan får du räkna med ca 2 - 300 per eluttag och brytare för själva uttaget/brytaren.

Du behöver gips och plywood för väggarna, kanske 200/kvm, golvspånskiva typ 50/kvm. Sedan kan det behövas en del förstärkningar av golvbjälkar osv, inte så dyrt i material.

Köket, liknande priser för VVS, men du behöver troligen ingen fördelarbox. Liknade styckpriser för el. Ofta inte så stora ingrepp i väggar o golv.

Kanske nya dörrar till badrummen?

Priserna jag gissar är väldigt grovt tillyxade, och bygger delvis på egen erfarenhet av renovering för typ 10 år sedan. Så ta det för vad det är värt.

Om du vill ha en mera korrekt prisuppskattning, så titta på monteringsanvisningar för något tätskiktssystem, och vilka produkter som ingår i systemet, då framgår även vilken åtgång av (dyrt) lim osv. Och titta på vad de produkterna kostar. Tänk på att tätningsdetaljer som hörnvinklar, manschetter runt rör osv, ofta kan kosta som 25% av den totala kostnaden.

Även på rörsidan så kan du hitta anvisningar från ex. LK om vilka delar som ingår i en installation.

Om du får fram priser från en webshop, så räkna med att material du köper via en hantverkare blir avsevärt dyrare, på el o VVS bör du räkna med 300 - 700% dyrare, på enstaka saker kan det handla om mer än 1000% extra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.