Har klurat på en planlösning kring min och sambons blivande hus och kommit från till ett första utkast. Tänkte delge det här och vill gärna har feedback på detta!

Alla åsikter tas emot med öppet sinne!
 
  • Handritad skiss av en husplanlösning med rum benämningar och mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har lite tankar och funderingar.

1. Hur stort är huset? Med tanke på ytorna så bör det vara styvt 250m²? Behöver ni så stort?
2. Klädkammaren ni ritat in i Mastern tycker jag är felplacerad om man ser det ur rent ytmässiga ögon, hade ni förlagt den mot ytterväggen istället så hade den blivit större utan att sovrummet upplevts som mindre!
3. Dubbla ingångar till allrummet ser jag inte syftet i, här hade jag gjort 1 av 2. 1. Stängt igen mot hallen, ändrat så dörren in till WC/dusch varit ut i allrummet och sedan fått till en större KLK med dörr mot hallen. 2. Stängt igen mot vardagsrummet, bytt plats på badrummet och sovrummet och på så vis fått till en större KLK samt on suite.

Annars tycker jag att grundupplägget på ritningen är bra, väl tilltagna ytor. Mycket fokus på förvaring vilket jag tycker är bra samt väl tilltagen tvättstuga :)
 
  • Gilla
keeper33
  • Laddar…
L
Jag tycker generellt att det är bra med så direkt ingång som möjligt till köket. När man kommer kånkande på tunga påsar med varor som ska in i frys och kyl och ska ut med droppande illaluktande soppåsar så vill man helst slippa trava runt för långt och förbi möbler mm.
 
  • Gilla
keeper33
  • Laddar…
BirgitS
Om det är meningen att barn ska kunna titta på teve (eller låta på något annat sätt) i allrummet medan vuxna vill samtala, läsa eller titta på annan tevekanal i vardagsrummet behöver man kunna stänga till mellan de två rummen.
 
Handritad grovplanlösning av en bostad med utmärkta rum och mått på ett vitt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kommer en snabbskiss från mig.

Har tittat på ritningen igen och jag ser la följande.

Tvättstugan är stor = bra, men 20m² + en liten halvfjompig KLK känns nästan overkill.
Kontor/spelrum. Behöver detta rum verkligen vara styvt 18m²? Antar att det är Datorer som kommer stå här inne och inte en soffgrupp, tv och PS. För det finns ju ett allrum där det kan stå :)

Stora sovrum är la generellt bra. Men jag resonerar lite som såhär. Har man allrum så behöver man inte ha fullt så stora sovrum och har man inget allrum så bör sovrummen vara större. I o med att allrummet i sig är en allmänyta som nästan räknas in i sovrummen så finns inte behovet av att ha en liten myshörna/fotölj/soffa i sovrummen.

En total öppen sällskapsyta kök/matplats/vardagsrum på nära på 80m² är kyrkliknande och det kommer nog mest bli döytor här och var. Och eftersom man har en matplats i öppet landskap så finns inte riktigt behovet av ett jättevardagsrum. Förr hade man ju större vardagsrum för att få plats med matmöblemang där också men det behövs inte när man har en matplats/matsal. Jag skulle säga att köket/matplats 35m² är en bra måttsättning men att vardagsrummets yta inte behöver överstiga 25m² nyttoyta :)

Och till sist. Klädkammare i all ära! Uppskattar själv klädkammare men för att den ska göra någon nytta så måste den vara tillräckligt stor. Den största du ritat in har ett djup på 1.5m vilket är på tok för lite. Minst 1.8 i min mening. Kring metern i djup? Strunta i den för du huserar mindre i den än om du valt att ha en vanlig hederlig garderob! (y) Har själv en KLK som mäter 1.3x1.3 och den är helt kass, man får inte in någonting och den blir full på nolltid!

Jag hoppas du inte tar illa vid, har inte för avsikt att vara oartig på något vis utan vill ge konstruktiv kritik även om den kan verka hård :rolleyes:
 
  • Gilla
keeper33 och 1 till
  • Laddar…
Tack för inputerna! Har tagit åt oss en del och ändrat lite, dels kvadratmetermässigt samt att man skulle sätta in en dörr från allrummet mot vardagsrummet.

Bifogar en bild igen.

J Jarlsgård skrev:
[bild]
Här kommer en snabbskiss från mig.

Har tittat på ritningen igen och jag ser la följande.

Tvättstugan är stor = bra, men 20m² + en liten halvfjompig KLK känns nästan overkill.
Kontor/spelrum. Behöver detta rum verkligen vara styvt 18m²? Antar att det är Datorer som kommer stå här inne och inte en soffgrupp, tv och PS. För det finns ju ett allrum där det kan stå :)

Stora sovrum är la generellt bra. Men jag resonerar lite som såhär. Har man allrum så behöver man inte ha fullt så stora sovrum och har man inget allrum så bör sovrummen vara större. I o med att allrummet i sig är en allmänyta som nästan räknas in i sovrummen så finns inte behovet av att ha en liten myshörna/fotölj/soffa i sovrummen.

En total öppen sällskapsyta kök/matplats/vardagsrum på nära på 80m² är kyrkliknande och det kommer nog mest bli döytor här och var. Och eftersom man har en matplats i öppet landskap så finns inte riktigt behovet av ett jättevardagsrum. Förr hade man ju större vardagsrum för att få plats med matmöblemang där också men det behövs inte när man har en matplats/matsal. Jag skulle säga att köket/matplats 35m² är en bra måttsättning men att vardagsrummets yta inte behöver överstiga 25m² nyttoyta :)

Och till sist. Klädkammare i all ära! Uppskattar själv klädkammare men för att den ska göra någon nytta så måste den vara tillräckligt stor. Den största du ritat in har ett djup på 1.5m vilket är på tok för lite. Minst 1.8 i min mening. Kring metern i djup? Strunta i den för du huserar mindre i den än om du valt att ha en vanlig hederlig garderob! (y) Har själv en KLK som mäter 1.3x1.3 och den är helt kass, man får inte in någonting och den blir full på nolltid!

Jag hoppas du inte tar illa vid, har inte för avsikt att vara oartig på något vis utan vill ge konstruktiv kritik även om den kan verka hård :rolleyes:
 
  • Handritad skiss av en bostadsplanlösning med rum och mått angivna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kunde inte låta bli att tänka lite på en annan lösning för dörrar.
Med tanke på tre sovrum så är det barn inblandat. Då är det kanske bra att kunna skärma av allrummet helt med tanke på hur det kan låta om det ska tittas på TV men det är eget val.
 
  • Handritad planlösning med anteckningar som föreslår att flytta en dörr och inkludera en spegelskåpsdörr för att spara utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
keeper33
  • Laddar…
Tack för inputerna!

VidarH VidarH skrev:
Jag kunde inte låta bli att tänka lite på en annan lösning för dörrar.
Med tanke på tre sovrum så är det barn inblandat. Då är det kanske bra att kunna skärma av allrummet helt med tanke på hur det kan låta om det ska tittas på TV men det är eget val.
 
VidarH VidarH skrev:
Jag kunde inte låta bli att tänka lite på en annan lösning för dörrar.
Jag vet inte vad regelverket säger, men toalett-/bad-/duschrumsdörrar öppnas väl normalt alltid utåt,
och sovrumsdörrar alltid inåt.
Lilla WC'ts dörr kan ju sättas på den vänstra väggen.
Och sov3's dörr kan mycket väl gå inåt.

I övrigt: Vad vinner man på dessa klädkammare i stället för några garderober, kläd- och linneskåp?
En länga med 60 cm garderobsskåp tycker jag verkar mycket enklare att åstadkomma, och mer platseffektiva!
 
Mina ändringar var de i svart. Jag har alltså inte ritat ut någon ny toadörr...
Men jag hade nog satt den så att den öppnades in i hallen för att det är trängre mot kapprummet.
Å andra sidan så öppnas dörren in i stora badrummet hos mig. Och i lägenheten innan dess.
 
Hur är ytorna tänkta att användas? Är tv viktigt? Gillar ni böcker? Akvarium? Ljusinfall kan styra mer än man tror.
 
  • Handritad skiss av en bostadsplanlösning med olika rum och möbler markerade i färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Cheesen
Hur ser tomten ut? Hur går solen? Vilka väderstreck ligger huset i?
 
Hur går det med skissandet? :)

Då jag i tristess sitter och kollar rundor på hustillverkare så vågar jag sätta en 5a på att all inspiration är tagen ifrån Eksjöhus Havsvik?
 
J Jarlsgård skrev:
Hur går det med skissandet? :)

Då jag i tristess sitter och kollar rundor på hustillverkare så vågar jag sätta en 5a på att all inspiration är tagen ifrån Eksjöhus Havsvik?
Det går framåt! Väntar på pris från hustillverkaren.

Stämmer bra det ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.