På loftet i Atefallshuset ska ett räcke monteras. På vardera sida om trappöppningen finns en stolpe (90x45) fäst i golvbjälklaget under. Dessa ska nu kapas till rätt höjd så att överliggaren sen kan fästas in. Frågan är hur detta låter sig göras på bästa sätt...

Sänk-, cirkel-, japan-, stick- och ryggsåg samt fogsvans finns att tillgå!

Gjorde ett provskott där två lister spändes fast på 90-sidorna av stolpen. Vägdes in i våg så gott det gick och sen använde jag japansågen. På ena stolpen gick det bra medan det på den andra diffade någon millimeter mellan sidorna. Märkte redan när jag sågade att jag inte var riktigt tajt mot den bakre stödlisten (dvs lutade sågen något) vilket förklarar avvikelsen...

- Förslag på andra tillvägagångssätt inför slutsnitten?
- Tips för att säkra upp min metod?

Trästolpe intill trappöppning i Atefallshus i förberedelse för montering av räcke, med verktyg synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle nog köra med sänksågen, kläm fast en regel en bit ner som sågen vilar på.
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
Vinkelhake med brett anslag som du styr cirkelsågen med eller tvinga fast en träbit på rätt höjd som du kan styra mot.
Festool hks är guld värd i dessa lägen.

Själv brukar jag karatechoppa av reglar i exakt 90 grader men har full förståelse för att inte alla är så bra som jag.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
tobbbias och 6 till
  • Laddar…
Jag skulle markera med ett långpass och sedan sätta fast en raksågningsmojäng med tvingar (sök efter mojängen i forumet, bra grej att ha och i princip gratis). Det är viktigt att du kontrollerar att klingan håller 90 grader mot sågens bottenplatta.
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Vinkelhake med brett anslag som du styr cirkelsågen med eller tvinga fast en träbit på rätt höjd som du kan styra mot.
Festool hks är guld värd i dessa lägen.

Själv brukar jag karatechoppa av reglar i exakt 90 grader men har full förståelse för att inte alla är så bra som jag.
Bästa idag :crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
Erik Gustafson
  • Laddar…
Överliggaren ser lite konstigt ut när den vilar med sin smala undersida på den breda stolpen. Hade inte en 120 mm bräda med rundade kanter varit mer proportionerlig? En sådan bräda kunde man jacka ur på undersidan för stolpen så kan urtaget dölja mindre snedheter i stolpänden.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag skulle nog köra med sänksågen, kläm fast en regel en bit ner som sågen vilar på.
Japp, sänksåg blir nog det jag provar med härnäst. Då får man ju en vinkel gratis så att säga...
 
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Själv brukar jag karatechoppa av reglar i exakt 90 grader men har full förståelse för att inte alla är så bra som jag.
Nja, är nog inte riktigt redo för sådana avancerade manövrar än. Men bra att veta hur proffsen jobbar!! :crysmile:(y)
 
Redigerat:
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Överliggaren ser lite konstigt ut när den vilar med sin smala undersida på den breda stolpen. Hade inte en 120 mm bräda med rundade kanter varit mer proportionerlig? En sådan bräda kunde man jacka ur på undersidan för stolpen så kan urtaget dölja mindre snedheter i stolpänden.
Håller med om att det inte blev riktigt bra där. Det hela har byggts i omgångar så jag har inte haft helheten klar för mig riktigt... Får lösa det vartefter istället! :D

Jag är inne på att 'figursåga' stolpen så den följer bredden på spjälor o lister något sånär. Stolpen är så pass rejäl och räcket lågt så lågt att jag inte är orolig för att det inte ska hålla.
 
Och jag sågar dem med japansåg som du gjort, märker upp med blyerts och sågar på frihand. Det viktiga är att få raka snitt på två sidor och sedan låta sågen löpa, inte tvinga den längs med markering för då har man redan hamnat snett.
Men har du redan kapat och det blivit snett så att du måste jämna till är det nog maskin som gäller, alternativt om det endast är någon millimeter att ta ytan med en oscillerande slipmaskin och ett 120 papper.
 
A AndersS skrev:
Och jag sågar dem med japansåg som du gjort, märker upp med blyerts och sågar på frihand. Det viktiga är att få raka snitt på två sidor och sedan låta sågen löpa, inte tvinga den längs med markering för då har man redan hamnat snett.
Men har du redan kapat och det blivit snett så att du måste jämna till är det nog maskin som gäller, alternativt om det endast är någon millimeter att ta ytan med en oscillerande slipmaskin och ett 120 papper.
Jag har ca 4cm till att ta så det finns utrymme för ytterligare test! :rofl:

Tack för tipsen! (y)
 
Sänksågen tar sig igenom den där stolpen på ett skär så jag skulle ta korta skenan och fixera den med tvingar och sedan göra ett horisontalkap. Kan bli lite strul pga att skenan inte har ordentligt stöd där man börjar såga, men det går antagligen att lösa med en brädbit till och en tving.

I andra hand skulle jag skruva ihop en fixtur med fyra sidor (låda utan botten och topp) som jag kan trä över stolpen och sedan såga med lämplig såg.

Frihandsalternativet använder jag bara på ved då jag helt enkelt är för dålig på det.
 
  • Gilla
RobinJ87 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Sänksågen tar sig igenom den där stolpen på ett skär så jag skulle ta korta skenan och fixera den med tvingar och sedan göra ett horisontalkap. Kan bli lite strul pga att skenan inte har ordentligt stöd där man börjar såga, men det går antagligen att lösa med en brädbit till och en tving.

I andra hand skulle jag skruva ihop en fixtur med fyra sidor (låda utan botten och topp) som jag kan trä över stolpen och sedan såga med lämplig såg.

Frihandsalternativet använder jag bara på ved då jag helt enkelt är för dålig på det.
Snygg lösning med sågstödet! (y) Lite overkill för dessa två snitt men något att fixa i framtiden.

Lägger med länken till beskrivningen här: https://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=18811
 
Sågstödet är fint men inte min idé eller förslag här i tråden. ;)
 
  • Gilla
mattiasp
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Frihandsalternativet använder jag bara på ved då jag helt enkelt är för dålig på det.
Det var samma här att det inte blev rakt tills jag blev övertygad att började med japansåg och så skitar den inte ned som maskinerna även om man har dammsugare ansluten. Satte ett kök i lägenhet förra året till dottern, kapade och klöv nästan allt med japansågen. Antingen är den magisk eller så passar den mig, den sågar ju på draget.;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.