useless useless skrev:
Jag gissar att bovarna har en utrustning som plockar upp bilens signal och länkar den vidare till motsvarande pryl hos kumpanen som står intill dig i butiken. Då tror nyckeln i din ficka att bilen är i närheten och skickar ut sin signal som sen länkas tillbaks till bilen som tror att nyckeln är i närheten och låser upp låset.
Helt rätt, så är det. Det har uppmärksammats mycket på tysk TV på senaste tiden. Bovarnaa kan köpa dessa räckviddsförlängare enkelt och billigt på Internet. Reportrarna har även gjort försök med att linda in nyckeln i aluminiumfolie men det hjälpte inte.
Bilar har lätt stulits från uppfarter då nyckeln hängde innanför den låsta husdörren.
 
Plåtaskar och folie? Jag har svårt redan idag att hitta bilnyckeln så jag fortsätter nog dom vanligt. Sannolikheten att drabbas är nog ungefär som att få 7 rätt på Lotto och det har jag inte haft - än. Men som man säger i reklamen, plötsligt händer det.;)
 
Det verkar ju spontant som en ganska ogenomtänkt säkerhetslösning från början. Men bekvämlighet verkar ju stå högre i kurs än säkerhet i många fall...
 
Ja, man ska inte se det som en säkerhetslösning, utan en bekvämlighetslösning.
Har man en gammal bil kan man limma fast en magnet på nyckeln. Sen kan man sätta fast den på taket så den alltid är tillgänglig när man kommer till bilen. Blir bilen stulen så har man ju en försäkring...
 
"Nyckellösa system kommunicerar vanligtvis med bilen via lågfrekventa radiosignaler eller signaler i ultrahöga frekvenser, och det är en ständig kamp för att ligga steget före tjuvarna. Boschs system Perfectly Keyless använder istället en virtuell nyckel i mobilen, och upplåsningen sker via blåtand."

Vad är det som är revolutionerande? Att man använder ett annat frekvensband för radiosignalerna?
 
Fairlane
En liten vinst är väl att mobilen inte ligger precis innanför dörren. Det finns säkert fler fördelar, men artikeln är inte så tydlig.

Tur att jag hinner byta sambo innan jag får en bil med nyckeln i mobilen, annars skulle jag få åka och hämta bilen ofta när hon har slut på batteri i telefonen. ;)
 
Fairlane Fairlane skrev:
En liten vinst är väl att mobilen inte ligger precis innanför dörren.
Å andra sidan har ju BT längre räckvidd...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det är nog lite svårt att komma på ett system som samtidigt uppfyller kriterierna att inte gå att hacka med räckviddsförlängare och att inte kräva någon aktiv åtgärd från användare för att låsa upp bilen. Det skulle vara med GPS-positionering av nyckeln då...
 
Det går ju att sända ut fejkade GPS-signaler så att saker tror att dom är på en annan plats... Används redan i dag för att kapa/oskadliggöra militära drönare.
 
useless useless skrev:
Det går ju att sända ut fejkade GPS-signaler så att saker tror att dom är på en annan plats... Används redan i dag för att kapa/oskadliggöra militära drönare.
Förstås... :rolleyes:
 
"Dessa skyddsfodral är lämpliga för daglig användning, till exempel för personer med elektroallergi"

Har dom påsar man kan krypa in i?
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Har aldrig kört en bil med dylik anordning men man måste väl kunna stänga av funktionen och endast köra manuellt? Om inte är ska det ju vara rejält prisavdrag.
Är nog störd över att nuvarande bilen låser sig automatiskt trots att jag öppnat nån dörr. En bil ska aldrig ta beslut om detta själv.
 
  • Gilla
panodil och 1 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Har aldrig kört en bil med dylik anordning men man måste väl kunna stänga av funktionen och endast köra manuellt?
Inte på min tyska bil från München i alla fall.

V Ville_Vessla skrev:
Om inte är ska det ju vara rejält prisavdrag.
Tvärtom. Comfort Access kostade extra att få.....;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.