Hej,

2013 köpte jag ett hus tilsammans med min familj. Uppfarten var innan vi flyttade in omlagd och fin. Tomten ligge i en backa och uppfarten ligger mitt i backen som en liten uppbyggd hylla. Ganska snart började uppfarten sätta sig. Inget jag tänkte så mycket på mer än att underarbetet kanske var dåligt gjort och behövdes göras om.

Nu fem år senare så har plattorna på uppfaterten flyttat sig ganska mycket och det är glipor på 5-10cm på sina ställen. Förmidligen dags att fixa till det :)

Jag upptäckte nu att en vägg på cartporten har flyttat sig lite utåt också vilket har medför att taket satt sig lite vilket i sin tur gör att stuprännan lutar åt fel håll.

Frågan är om detta kan klassas som ett dolt fel från köpet? Att uppfarten har dåligt underarbete? Vem tar man kontakt med? Kan det gå på hemförsäkringen?

Eller får man bara ta smällen och ta dit någon som kan fixa till det och ta kostnaden själv?
 
P permagnuso skrev:
vilket i sin tur gör att stuprännan lutar åt fel håll.
Det måste var en väldigt kraftig sättning om stupröret lutar uppåt istället för neråt :surprised: Eller menar du hängrännan? ;)
 
  • Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
Väldigt svårt att säga, finns det någon dokumentation på bygget och grundarbetet?
Det faktum att det ligger i en rejäl sluttning tror jag föranleder fördjupad undersökningsplikt, dvs att du borde ha frågat om grundarbetet för att försäkra sig om att det är rätt gjort, när det är såpass nygjort. Jag uppfattar det som att även carporten var ny/nyss omgjord i samband med att uppfarten lagts om? Och gissar att man gjorde det för att den gamla hade sättningar.
 
useless useless skrev:
Det måste var en väldigt kraftig sättning om stupröret lutar uppåt istället för neråt :surprised: Eller menar du hängrännan? ;)
Haha, jaja, hängränann...
 
Anna_H Anna_H skrev:
Väldigt svårt att säga, finns det någon dokumentation på bygget och grundarbetet?
Det faktum att det ligger i en rejäl sluttning tror jag föranleder fördjupad undersökningsplikt, dvs att du borde ha frågat om grundarbetet för att försäkra sig om att det är rätt gjort, när det är såpass nygjort. Jag uppfattar det som att även carporten var ny/nyss omgjord i samband med att uppfarten lagts om? Och gissar att man gjorde det för att den gamla hade sättningar.
Nu kommer jag inte ihåg riktig då det är några år sedan men carporten var hyfsat nybyggd (2009 tror jag) och sedan hade man nog bara lagt om plattorna och fixat till gruset under. Om det gjordes samtidigt eller senare vet jag inte.

Jag hade en besiktningsman om det spelar någon roll...

Frågan är vart jag börjar. Ska jag kontakta säljaren och försöka komma överräns (om han nu är villigt till det). Eller tar jag kontakt med mitt försäkringsbolag? Har jag något att hämta där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.