Jag har idag en ASUS RT-N66U samt en Apple Extreme men det funkar lite dåligt då jag måste ansluta till den jag står närmast.
På jobbet satt jag upp ett antal N66U som har samma SSID och lösen och då ansluter den ganska smidigt till den starkaste, men den lösningen är inte optimalt då jag ibland hänger kvar på en svagare router.

Är det någon här som testat en mesh lösning som ni är nöjd med och kan man förstärka med tråd mellan dessa enheter också? Till exempel att man trådar dessaså man har en enhet per plan.
Bor i en villa med tre plan och 120m2 per plan. Betong är det dominerade innehållet i väggar/tak
 
Det är ju ingen poäng att köpa en mesh-lösning om du ska dra tråd i alla fall ... Då är det bättre du köper bra accesspunkter ...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag har tre stycken Asus Lyra Mini som fungerar bra nu efter den stora firmwareuppdateringen i november (Sen att jag inte läste textfilen för uppdateringen och missade att man skulle byta till en annan app efter uppdateringen...). Asus har bytt till sitt system AiMesh (även för deras Lyra) som är gemensamt för deras nyare routrar. AiMesh tillåter att man kopplar ihop fem stycken valfria AiMesh-kompatibla routrar och ethernet backhaul är inbyggt.

De listar att AiMesh stöds av följande routrar så det är bara att välja vad man vill ha i respektive rum:

GT-AC5300, RT-AC1900, RT-AC1900P, RT-AC1900U, RT-AC2900, RT-AC3100, RT-AC5300, RT-AC68P, RT-AC68R, RT-AC68RW, RT-AC68U, RT-AC68U White, RT-AC68UF, RT-AC68W, RT-AC86U, RT-AC88U
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det är ju ingen poäng att köpa en mesh-lösning om du ska dra tråd i alla fall ... Då är det bättre du köper bra accesspunkter ...
Tänkte bara göra den lösningen med trådat till varje om det gjorde att det blev en ännu bättre lösning då koppar + uttag redan finns.
 
Buuzzz Buuzzz skrev:
Tänkte bara göra den lösningen med trådat till varje om det gjorde att det blev en ännu bättre lösning då koppar + uttag redan finns.
Njä, fördelen med mesh är ju att du slipper dra tråd...

Du har ju en vettig router, komplettera med accesspunkter bara .. (sen vet jag inte om det finns några fördelar med att ha en äpple-produkt med i sammanhanget, men det kan säkert äpple-folket svara på ..)
 
Jag skulle ta någon av dessa och montera en per våningsplan om det inte räcker med en i mitten.

https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-pro/

Jag kör en PRO nu, otroligt stabilt och täcker hela huset i två våningar (dock träbjälklag). Har du krav på hög prestanda till många samtidiga användare kanske den nya HD är rätt. Har du normala krav funkar Lite bra.

Dra kabel till varje. Har inte hört någon person som inte är nöjd med Ubis saker.
 
  • Gilla
plaggis och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Njä, fördelen med mesh är ju att du slipper dra tråd...

Du har ju en vettig router, komplettera med accesspunkter bara .. (sen vet jag inte om det finns några fördelar med att ha en äpple-produkt med i sammanhanget, men det kan säkert äpple-folket svara på ..)
Är själv inte så imponerad av appleroutern som router, men funkar bra med bkup på appleproduketerna hemma så därför står den där. Kanske bättre med accesspunkter då Jag läser vidare.
 
Buuzzz Buuzzz skrev:
Är själv inte så imponerad av appleroutern som router, men funkar bra med bkup på appleproduketerna hemma så därför står den där.
Det går att ställa in Appleroutrarna så att deras routerfunktion helt inaktiveras, då kan de agera filserver som vanligt trots att du har appleburken kopplad till en annan router.

Jag vet att det här inte alls är ett svar på din frågeställning, jag tar bara upp det för att visa att appleroutern fortfarande kan hänga med som filserver för dina backuper oavsett vilken lösning du väljer i övrigt :)
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Buuzzz Buuzzz skrev:
Är själv inte så imponerad av appleroutern som router, men funkar bra med bkup på appleproduketerna hemma så därför står den där. Kanske bättre med accesspunkter då Jag läser vidare.
Nä, jag tror heller inte den är något vidare, men Asus-routern funkar säkert hyfsat bra ... Inaktivera wifidelen och sätt valfri ubiquity AP, en på varje våningsplan bara..
 
Jag har deco m5 mesh och kör med Ethernet backhaul. Otroligt stabil tack vare de är trådad. 250kvm fördelad på 3 olika byggnader.
 
@MathiasS förslag om två AC Pro eller möjligvis AC Lite skulle jag gå på om du har Apple-prylar som kör trådlöst. Unifi har visat sig vara riktigt bra ersättare till Apples egna AP som utgått, om man har begränsad budget. Enda nackdelen är att de inte publicerar landskod.
Till detta en riktig router/brandvägg med pfsense som också har lite extra stöd för Apple-specifika funktioner, t.ex. NAT-PMP, Bonjour gateway, m.m. https://teklager.se/en/products/routers/apu2d4-router

Mesh har vi aldrig fått att fungera i praktiken med EUs begränsningar på 20dBm på sändarstyrka. Blir inte mycket kvar till för själva trafiken.
 
Jag kommer fortsättningsvis att skapa en 10 i topp-lista som jag ska lita blint på. Listan startas nu och kommer att fyllas på med punkter som jag kommer att leva efter....
1. Följ alltid råd som @MathiasS föreslår, funkar alltid! Unifi Istallerad och full fart på nätet hemma, familjen och pappan är glada.
2. Köp verktyg/maskiner för att de kan vara bra att ha, behovet behöver inte finnas. Kan strida mot punkt 10
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10. Kolla med frun om det är OK.
 
Redigerat:
  • Gilla
SSSS och 5 till
  • Laddar…
Jag kör med Google wifi och är nöjd, tuffar på utan problem och bra täckning i hela huset (1 1/2 villa med källare). Lätt app att hantera för den som inte vill göra en massa "proffs" inställningar. Enda nackdelen jag märkt är att man inte kan välja manuellt vilken frekvens den ska ansluta mot utan den väljer automatiskt den starkaste vilket kan medföra problem om man ska konfigurera trådlösa enheter som endast hanterar 2,4GHz bandet. jag löste detta genom att gå ner i källaren där endast 2,4GHz når och konfigurerade dessa där.
 
Kan bara hålla med om UniFi AC Pro. Satte en på övervåningen och den klarar allt utom källaren där routern får regera.
Fördelen med att ha den lämpligt placerad på övervåningen blev att den täcker i princip hela vår tomt på 1200 kvm.
 
Tänkte också hoppa på Unify-tåget när tid och lust faller in, hoppas kunna sätta i taket i krypgrunden på vårt L-formade hus (trästomme) för att täcka in huset bättre. Hoppas även signalen kan leta sig ut genom grundmuren (betonghålsten) så att tomten också täcks in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.