A
Jag har en del plåtbitar, däck, bräder och annat bra o ha grejor som jag har staplat upp men grannen tycker att det är skräp och tycker jag ska städa bort detta och grannen lägger till att om någon gör sig illa typ barn på mina grejor så blir jag ansvarig för att inte säkra det ordentligt.

Kan detta vara riktigt?
 
Inte helt omöjligt att du kan åka dit om ngn skadas på dina grejor.
Att hålla ordning på sin tom ingår i en husägares uppgifter, dock kan det bli långa processer om din grannen skulle ta det till kommunen och få hjälp därifrån.
 
JanneJanne123
Ge oss en bild! Jag personligen stör mig otroligt på grannar med oordning i trädgården, men jag har förlikat mig vid tanken på att alla tycker inte som jag, så jag knyter näven i fickan...
 
  • Gilla
shomakie
  • Laddar…
A
Vill inte lägga upp en bild men jag är skälv ganska ordningsam men någon stans måste man ju lägga överbliven plåt, reglar, stenplattor etc, tror nog att dom flesta villaägare har kvar grejor från byggprojekt som man väntar med att åka iväg med då det kan vara bra att ha men att säkra upp detta så att ingen kan göra sig illa, jag menar, detta är ju inne på min tomt och det är ingen tvekan hellre att det är inne på min tomt. Tycker det låter konstigt att jag skulle vara ansvarig för om någon skulle göra sig illa på min tomt, jag har ju staket och träd som också är klätter vänligt.
 
  • Gilla
uuu och 1 till
  • Laddar…
Kanske överreagerar din granne. Ligger de beskrivna grejorna i någorlunda i ordning, staplade på varandra och kanske avgränsade av något staket eller liknande, så är det i min värld lugnt.
Är grejorna bara slängda i en stor oformlig hög som bara växer med tiden hade nog jag också reagerat.
 
  • Gilla
DakerScania och 3 till
  • Laddar…
Det KAN vara riktigt som grannen säger. Det beror på hur mycket det är, hur lätt det är att komma in på tomten, osv. Enklast är om du själv frågar kommunen vilken bedömning de skulle göra om någon anmäler dig.
 
JanneJanne123
Det som oftast blir irritationsmoment gällande diverse lagringsplatser på tomter är ju att man tenderar att lägga grejorna på ett ställe där man själv störs så lite som möjligt. Ofta brukar det tyvärr bli nära tomtgräns eller bakom något förråd vid väggen mot grannen där man själv inte ens ser det.

Har du möjlighet att bygga något enklare skydd för att täcka din ”bra att ha”-hög? Det ökar ju även livslängden för sakerna och gör då kanske även grannen glad.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
JanneJanne123
A AbRhesus skrev:
Tycker det låter konstigt att jag skulle vara ansvarig för om någon skulle göra sig illa på min tomt,
Du är definitivt ansvarig om någon gör sig illa på saker på din tomt.

Ett citat från byggnadsnämnden i Lund som var en av de första träffarna på Google:

”Tomter ska skötas så att risken för olyckor begränsas och betydande olägenheter för omgivningen och trafiken inte uppkommer. Skräpiga tomter fyllda med diverse föremål (upplag) som exempelvis gamla bilar, gammalt byggnadsmaterial eller skrot är att betrakta som ovårdade. ”
 
  • Gilla
mrZnake och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle inte vara så definitiv i mitt svar att du är ansvarig för alla olyckor.

Man får ju inte göra uppenbart farliga saker i sin trädgård, men annars är det nog ganska fritt fram.

/ATW
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
JanneJanne123
Nej kan hålla med om att jag formulerade mig lite väl snävt. Det jag försökte väga upp var TS tro (som jag uppfattade det) om att man får göra vad man vill så länge det sker på egen tomt.
 
Jag tror att gränsen för var man blir ansvarig är rätt luddig. Därav uppkommer skrönor om att någon påstås fått betala skadestånd till en tjuv som ramlar ned från taket vid inbrottsförsök.

Om någon ramlar och skadar sig på din entretrappa, som är vanskött ur halkbekämpningssynpunkt, då tror jag du kan bli ansvarig oavsett om det är Jehovas vittnen som vill ringa på, eller om det är en tjuv med kofot. Om tjuven däremot halkar på din källartrappa på baksidan av huset är det en annan femma. Såvida du inte speciellt har putsat isen för att inkräktare skall halka.

Ett barn som ramlar ned från ditt träd, kan jag inte tänka mig att du blir ansvarig för, om ett barn kläms fast under ett bilvrak som tippar så skulle jag tro att du blir ansvarig.

Du är ju ex, skyldig att säkra en pool, antingen med staket eller poolskydd så att inte barn kan komma åt poolen.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Tja, olika tomtägare har olika åsikter om vad som är skräpigt eller inte.
Vi har ett praktexempel på "annan åsikt" i byn, gamla bilar, ett par husvagnar, tillfälliga tält, byggmaterial, ofärdiga projekt o.s.v.

Andra grannar retar sig mer än vi och har hjälpt till med röjning, bortforsling av skrot på egen bekostnad, röjt sly mm.
Otacksamt tyvärr och "andra åsiktsgrannen" skall fixa sen lovar han utan att något händer.

Trist läge.

//Jante
 
Angående ansvarsbiten. Ställ den i proportion till sannolikheten till att det kan inträffa. Skiter högaktningsfullt i om ngn olovandes går in på min tomt och skadar sig på något som ligger där. Sen är det upp till dem å driva ngt ärende om de så vill. Hur kan man ens bry sig om den risken???
 
  • Gilla
  • Älska
sinclairhacker och 3 till
  • Laddar…
Jag hävdar bestämt att man måste få skrota en lastbil eller stapla upp ett par tusen löpmeter virke eller ett par hundra kubikmeter ved eller några ton järnskrot på egen mark när man vill. Får jag inte det faller hela bottnen ur min ekonomi och den enda karriärvägen som finns kvar blir som apatisk egendomslös socialbidragstagare.
Får man inte ha lösegendom på tomten då har man flyttat för långt från civilisationen........ fast med den här friheten följer givetvis ett ansvar.

Naturligtvis bor man se till att stapla upp sina grejor snyggt och ordentligt och täcka över sådant som förstörs av väder och vind och lyfta upp sådant som sjunker i marken. Se till att allt står stadigt och vända grejorna så att det blir så få vassa kanter som möjligt som barn kan skada sig på.
 
H heimlaga skrev:
Jag hävdar bestämt att man måste få skrota en lastbil eller stapla upp ett par tusen löpmeter virke eller ett par hundra kubikmeter ved eller några ton järnskrot på egen mark när man vill. Får jag inte det faller hela bottnen ur min ekonomi och den enda karriärvägen som finns kvar blir som apatisk egendomslös socialbidragstagare.
Får man inte ha lösegendom på tomten då har man flyttat för långt från civilisationen........ fast med den här friheten följer givetvis ett ansvar.

Naturligtvis bor man se till att stapla upp sina grejor snyggt och ordentligt och täcka över sådant som förstörs av väder och vind och lyfta upp sådant som sjunker i marken. Se till att allt står stadigt och vända grejorna så att det blir så få vassa kanter som möjligt som barn kan skada sig på.
Nja du.. Låter som att du har ett upplag eller materialgård hemma, mer åt industri/näringshållet än åt bostad. Då kan det vara så att kommunen kommer och knackar på och vitesförelägger för miljöfarlig verksamhet och kanske kräver bygglov. Då blir det måttligt kul och det kan bli dyrt också.
 
  • Gilla
DakerScania
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.