O Steamboy skrev:
Elsäkerhetsverket verkar gilla tvinnade flerkardeliga ledare. Både FK i rör och lampsladd med fler kardeler. Kika i deras guide för hemmafixare och räkna hur många gånger uppmanningen "Tvinna" återfinns =)


Jag trodde man gjorde så här! Man måste förstås öppna upp snabbklämman med verktyg när den ska anslutas, men det går :-O
[bild]
En biledare lindad på det viset ger mig gåshud:)
Jag reagerar mer över att ELSÄKERHETSVERKET kallar dvärgbrytarna för automatsäkring...

EK=Entrådig koppar PVC
FK=Fåtrådig koppar PVC
MK=Mångtrådig koppar PVC
RK=Riktrådig koppar PVC
 
5
J Johan456 skrev:
En biledare lindad på det viset ger mig gåshud:)
Jag reagerar mer över att ELSÄKERHETSVERKET kallar dvärgbrytarna för automatsäkring...

EK=Entrådig koppar PVC
FK=Fåtrådig koppar PVC
MK=Mångtrådig koppar PVC
RK=Riktrådig koppar PVC
De flesta inkl elektriker vet vad som menas med automatsäkring.
Guiden är skriven för lekmän :)
 
5 AlmostDwarf skrev:
De flesta inkl elektriker vet vad som menas med automatsäkring.
Guiden är skriven för lekmän :)
Jag vet, men jagvtycker man ska kalla saker för vad det är. Det kunde msn förklarar några gånger. Jag använder dock uttrycket själv när Jsg talar med lekmän men tycker det är fel i skrift.
 
  • Gilla
50procent och 1 till
  • Laddar…
O
J Johan456 skrev:
Jag vet, men jagvtycker man ska kalla saker för vad det är.
Fast jag tycker du har fel. En dvärgbrytare är en automatsäkring. Så att kalla den för dett är inte det minsta fel. Sen att det finns många typer av automatsärkingar, men att den genonsnittlige elektrikern aldrig sett eller monterat något annat än just dvärgbrytare, må så vara hänt.
 
O Steamboy skrev:
Fast jag tycker du har fel. En dvärgbrytare är en automatsäkring. Så att kalla den för dett är inte det minsta fel. Sen att det finns många typer av automatsärkingar, men att den genonsnittlige elektrikern aldrig sett eller monterat något annat än just dvärgbrytare, må så vara hänt.
Det finns inget som heter automatsäkring, punkt. MCB, MCCB, ACB, samt säkring det är de skyddsapparter vi har. Automatsäkring är en lekmansterm även om den är begriplig.
 
S Slugge skrev:
Vilken anvisning tänker du på?
Anvisning kanske var fel ordval men det jag syftade på var det Bo skrev:

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I stort all elmateriel är konstruerad för "normal omgivningstemperatur" som är just -5 -- +40 °C.
Vad innebär detta egentligen? Om nu något är konstruerat för att användas vid temperaturer överstigande -5 borde det väl vara vanskligt att använda dem vid lägre temperaturer?

Nu är detta ett sidospår som kanske inte hör hemma här och personligen är jag inte det minsta bekymrad över att använda exempelvis Wago eller annat installationsmaterial i svenskt utomhusklimat.
 
O
Det finns ingen anledning att debattera med någon som har begränsad kunskap och inte tillräcklig ödmjukhet för att förstå det. Ordet automatsäkring är ingen lekmannaterm. Automatsäkring är inte en lekmannaterm, det är en allmän benämning på alla typer av automatiska och återställningsbara överspännins- och skyddskretsar. Förutom klassen "dvärgbrytare" för DIN-normkappslingar som verkar vara det enda du känner till så finns det motsvarande apparater i alla möjliga storlekar, varianter och formfaktorer. Det finns en rätt stor mängd teknik utanför elektrikern lilla bubbla.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad innebär detta egentligen? Om nu något är konstruerat för att användas vid temperaturer överstigande -5 borde det väl vara vanskligt att använda dem vid lägre temperaturer?
Nja. I praktiken är det ju så att man testat produkten vid -5 (här är jag ute på lite djupt vatten, men jag har produktutvecklat annat) för att det är det krav som standarden ställer.

Man vill inte lägga pengar på att testa för sånt som inte kravställs. Tester är dyra och risken finns alltid att man får underkänt.

Nu är ju Wago avsedda att användas till fartygselelektronik (med hög fukthalt och vibrationer med allt vad det innebär) så ett kallförråd eller motsvarande får nog ses som en förlåtande miljö.
 
Mikael_L
Nyfniken Nyfniken skrev:
Som sagt, 8.1c i certifikatet, som är svårtolkat (därav behovet av ett tekniskt datablad/installationsanvisning)

Min fria tolkning är att det generella kravet är -5 till +40. Avviker man från det får man ange det. Här har man angivit +85°

Det handlar till synes om hur materialet åldras, att det inte blir sprött och spricker så länge man håller sig inom intervallet.
Jag hittade aldrig vilket cert det var och vad ni diskuterade, men nu tog jag mig tid och fann det.
Det är alltså i Kema/eur certifikatet, ett ENEC-certifikat...
https://www.wago.com/medias/00DC0B0...hYjYyMzZkNDkyYzJhMDJlMWMxYjQ2&attachment=true


Här finns det i alla fall en tillverkare (eller leverantör) som vågar skicka med Wago 221 i kombination med en produkt för 30 minusgrader. Men det bevisar väl egentligen ingenting ...
https://www.wiska.com/downloads/WISKA-WAGO--221-Series.pdf
 
  • Gilla
50procent och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det bevisar väl egentligen ingenting ...
Jag tror du ställer lite väl hög tilltro till mänskligheten. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.