Jag håller på att bygga en altan och har inte riktigt funderat klart hur bärlagret under altanen ska se ut än.
Hela tomten ligger på sand minst 80 meter djupt och väldigt stabil, huset har inte rört sig en tum sedan det byggdes 1927 och inga tjälskott märks någonstans i marken.
Jag hade nu tänkt mig att bygga en Altan som är ca 25 cm ovanför gräset så att den precis går in under träfasaden till huset.
Jag har flyttat den del av gräsmattan till ett annat område av tomten och funderar nu på att fylla upp detta och sedan lägga dit murblock istället för att gjuta plintar för jag tror marken är tillräckligt stabil. Frågan är bara vad jag ska fylla upp marken under altanen med. Går det att fylla med först 10cm sand som man paddar ihop och sedan en väv och till sist ett lager grus eller kan man köra med endast sand eller kan man överhuvudtaget använda sand? Altanen är ca 4x6 och jag kommer köra med bärlinor med 2m mellanrum och golvreglar cc60. Vad tror ni, någon som har erfarenhet?
 
Ska du bygga ett träddäck så behöver du knappast pyssla med bärlager mm, med de förhållande du beskriver. Lagret; makadam eller dylikt är där pga dränering.

Du ska inte fylla upp något, om du inte behöver för fundament eller dylikt (eller jämna ut nivå). Eftersom du ska försöka få stor luftspalt även under (mer luftcirkulation, mindre risk för framtida röta).

Eftersom du har så pass goda förhållande så kan du istället gå på flytande golv. Dvs sätta plattor istället för plintar för dina bärlinor (mindre pyssel). Där du sätter plattorna om du tar det alternativet, behöver du bara stämpa samt använda dig av sättsand.

Vilket cc mått du ska använda har att göra med vilken dimension du har på virket. Grövre -> större cc mått.

 
Ok, tack för infon, jag antar dock att jag måste fylla upp så att jag kommer lite ovan eller jämnsmed marknivån, annars blir det väl en blötgrop under altanen när det regnar?
 
Tobbis skrev:
Ok, tack för infon, jag antar dock att jag måste fylla upp så att jag kommer lite ovan eller jämnsmed marknivån, annars blir det väl en blötgrop under altanen när det regnar?
Du ska naturligtvis inte ha fall mot huset, ifall det är det du menar.

Men hursomhelst, här är en "broschyr" med diverse lösningar på grund och trall.

Personligen gillar jag bredare typ 120 i bredd, vilket gör även att du kan öka cc måttet.

Gjutna plintar används ofta, men det är beroende på det är få som är lyckligt lottade med "perfekta" markförhållande.

Vassego:
http://www.grabber.se/websites/grabberse/filbank/TRALL.pdf
 
  • Gilla
Spilloljan
  • Laddar…
Tackar!
 
Någon som har koll på om man kan använda ”sandningsgrus” för att fylla upp under plattorna?

Alltså sån grus som dom sprider ut på trottoarer m.m.
Får det typ gratis så hade varit riktigt bra om det funkade bra.
 
Kommer nog funka bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.