Hej alla,

Nyckelfri upplåsning av bilen är ju en bekväm funktion, som låser upp centrallåset åt dig och låter dig starta motorn så länge du har bilnyckeln i din ficka. Men somliga skurkar har ju numera tillgång till "nyckelräckviddsförlängare" när de vill stjäla en bil med nyckelfri funktion. En sådan förlängare gör att din bil tror att någon står utanför förardörren med nyckeln, när nyckeln i själva verket ligger på din hallbyrå, eller i din ficka när du handlar inne i en butik. Inte bra.

Lösningen på detta är, enligt en kvällstidningsartikel jag läst, att lägga nycklarna i en plåtask. Och idag tog jag en liten chokladlös chokladask och lade nycklarna i. Men man är ju inte sämre än att man vill kontrollera att det verkligen fungerar, eller hur? Så jag tog med mig den stängda asken ut till bilen för att se om bilen uppfattade att rätt nyckel fanns i närheten. Jodå, välkommen in, tyckte bilen. Att förvara bilnycklarna i en vanlig plåtask är inte nödvändigtvis ett tillräckligt skydd mot bilstöld.

Så min fråga är följande. Vilket slags material måste asken vara gjord av för att fungera mot elektronisk nyckelstöld?

/Jan

(Ber om ursäkt om det redan skulle finnas en tråd om saken, det är svårt att hitta bra sökbegrepp för detta ämne)
 
Jag har uppfattat det så att busarna blockerar signalen från fjärrkontrollen så att centrallåset inte aktiveras. Därefter kan gods i den olåsta bilen stjälas.

Att ge sig på att knäcka signalerna från fjärrkontrollen kräver avsevärt mer avancerade grejor och är kanske inte intressant för medelsvenssonbilar. Sedan är det startspärrsfunktionen mellan nyckel och tändning som ska hanteras.

Plåt/metall ska räcka för att skärma av signalerna från en sändare, sedan är avståndet mellan mottagare och sändaren i lådan också en faktor.
 
Jag tror snarare att tjuvarna förlänger signalen till en parkerad bil, startar motorn och kör iväg. Knäcker den på riktigt gör de vid destination nummer 2, alternativt så slaktas bilen för delar.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
E etompau skrev:
Jag har uppfattat det så att busarna blockerar signalen från fjärrkontrollen så att centrallåset inte aktiveras. Därefter kan gods i den olåsta bilen stjälas.
Det är det gamla sättet som används när man låser bilen manuellt med en knapp på nyckeln... ;)

Räckviddsförlängaren används när man har sån där modernt keyless-system som låser upp bilen automatiskt när nyckeln är inom ett visst avstånd.
Exakt hur det funkar rent tekniskt vet jag inte, men det borde bygga på att bilen skickar ut en signal med jämna mellanrum som nyckeln svarar på om den är tillräckligt nära.
Jag gissar att bovarna har en utrustning som plockar upp bilens signal och länkar den vidare till motsvarande pryl hos kumpanen som står intill dig i butiken. Då tror nyckeln i din ficka att bilen är i närheten och skickar ut sin signal som sen länkas tillbaks till bilen som tror att nyckeln är i närheten och låser upp låset.

Eftersom man bara skickar vidare de koder som bilen/nyckeln kommunicerar med så behöver man inte knäcka något.
 
  • Gilla
Söker kunskap och 2 till
  • Laddar…
Om du förvarar nyckeln i en plåtask som även är inredd med två lager aluminiumfolie så fungerar det, har själv testat, blir som en Faraday bur.
 
  • Gilla
marmi
  • Laddar…
Känns enklare att ha försäkring på bilen.
Orka oroa sig för att nån ska ta just min bil.
 
  • Gilla
Gimp och 2 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Känns enklare att ha försäkring på bilen.
Orka oroa sig för att nån ska ta just min bil.
Ack om man hade både så mycket pengar och tid att man inte behövde bekymra sig om skurkar.

T TheSwoopis skrev:
Om du förvarar nyckeln i en plåtask som även är inredd med två lager aluminiumfolie så fungerar det, har själv testat, blir som en Faraday bur.
Aha, aluminium-folie, det skall jag testa. Återkommer med labb-resultatet imorgon.
 
richardtenggren
En faraday’s-bur för bilen?
 
Jag har bara sett en video på Youtube där dom gjorde det. Känns ju klart snopet.
Sannolikheten att drabbas är extremt låg. Dom måste vara nära din nyckel och bilen samt att man ändå har försäkring så jag tar risken att behöva betala självrisk för bekvämligheten att det är smidigt.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Känns enklare att ha försäkring på bilen.
Orka oroa sig för att nån ska ta just min bil.
Riktigt så enkelt är det nog inte. Finns några pågående fall där försäkringsbolaget valt att inte ersätta,då det ser ut som"din" nyckel använts för att köra bilen. Detta då förutsatt att bilen återfinns. Sannolikheten att drabbas är nog väldigt liten. Tror däremot att dessa stölder kommer att bli vanligare.
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Man skall alltså använda sig av foliehatt för att skydda sig mot bilstölder?

Jag har sett en husbil med hänglås på dörrarna en gång.
 
  • Gilla
Martin_Swärd
  • Laddar…
För att inte tala om att det tar tid innan försäkringsersättningen kommer. Man får vara utan bil minst en månad.
 
S Sackaros skrev:
För att inte tala om att det tar tid innan försäkringsersättningen kommer. Man får vara utan bil minst en månad.
Då tar man en av de andra bilarna man har ;)

Och ang. låsning av bil så: Är man inte döv så hör man tydligt när ens bil låser dörrarna, så folk som rycker i dörrarna efter låsning har jag aldrig förstått.

Jag har haft en tanke på förvaringsburk, men har inte mina nycklar innanför dörren precis så är inte så orolig.

Och vad som fungerar som avskärmare är ju lätt att kolla genom att ta med burken ut till bilen och försöka öppna bilen med nyckeln i burken. Går det så suger burken!
 
Tokslut Tokslut skrev:
Och ang. låsning av bil så: Är man inte döv så hör man tydligt när ens bil låser dörrarna, så folk som rycker i dörrarna efter låsning har jag aldrig förstått.
Eller så kollar man att backspeglarna är infällda om man har den funktionen.
 
De bilar som stjäls är oftast dyrare modeller som sedan kan säljas utomlands ofta av tyska fabrikat enligt någon statistik jag läste någonstans. Så har man en "normalbil" under halvmiljonen verkar risken inte vara så stor och halverar vi den summan verkar risken vara nästan obefintlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.