lärjungen
Nu behöver jag lite hjälp av er på forumet. Jag och familjen kommer eventuellt få möjlighet att förvärva ett nybyggt hus på Island. Det är min svärfar som äger huset, men vi kommer troligen att få köpa det eller ha det till låns när vi är på ön (vilket ofta blir flera månader varje år). Huset är en 1,5-plansvilla där hela utsidan i princip är färdigställd med fönster, dörrar, fasad och tak, medan insidan är helt ogjord, så när som på att man satt golvspån på båda våningarna. Ingen el eller avlopp är draget i dagsläget heller. Huset byggdes hos en lokal byggfirma våren 2018 och flyttades med kranbil till nuvarande plats.

Jag kommer vara den som bygger insidan på huset (tillsammans med svärfar), förutom el och avlopp.

Det vi gärna vill ha er hjälp med är bra förslag på planlösningar. Huset är, beroende på hur man räknar, 103 m2 med båda våningarna inräknade (68,3 m2 bottenplan med farstukvist). Då har jag räknat bort all area på på övre plan där takhöjden understiger 2 meter. Räknar man all golvyta uppe och nere rör det sig om nästan 129 m2. Taket på övre plan är brant (45°). För att få 2 m takhöjd på övre plan får man flytta sig 120 cm från väggen mot rummets mitt. Takhöjd på bottenplan är 249 cm, samma på övre plan mitt i huset. Vid ytterväggarna uppe dock bara 69 cm. Takfönster finns på övre plan (se ritning). Trappuppgång också utmarkerad.

Jag är osäker på hur många rum man bör ge sig på att göra så det är en av anledningarna till att tips gärna mottages. De enda viktiga önskemål jag har i utgångsläget för planlösningen är att huset skall funka för en familj på två vuxna och tre barn, att man på bottenvåningen helst skall kunna ta sig runt som i en cirkel (sjukt roligt för barnen och tycker personligen om sådana varianter), och att det skall finnas en toalett nära entrén. Ett av fönstrena på husets bottenplan intill farstukvisten ser ut att vara tänkt som badrumsfönster (se bilder). Ett badrum på övervåningen är att föredra också. Och om möjligt även ett gästrum.

Så ja, det är bara att komma med idéer om ni orkar och har lust, så kan vi kika på dem och pussla ihop de förslag vi tycker bäst om.

Projektet kommer inte börja förrän troligen till nästa år, men innan dess är det ju bra om vi har planlösningen klar för oss. Jag bifogar ett gäng bilder och ritningar på huset så ni får en bättre uppfattning av hur det ser ut. Om jag missar att delge viktig info är det bara att hojta till.

Tack på förhand ;):D(y)
 
  • 1,5-plansvilla med röd fasad och grått tak på Island, exteriör vy som visar fönster och farstukvist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt rött hus med två våningar på Island, takfönster och farstukvist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålad 1,5-plansvilla med svart tak, vitfönstrade på Island i dagsljus, omgiven av gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålat 1,5-planshus med vita fönster, dörrar och tak, beläget på en öppen isländsk landsbygd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rött, 1,5-plans hus med vita fönster och dörrar, grått tak och farstukvist, omgivet av grus och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oinredd inre del av ett nybyggt hus med exponerade träväggar och flera fönster, förpackat isoleringsmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ogjord övervåning i nybyggt hus med isoleringsrullar och trästomme synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oinredd övervåning i en 1,5-plansvilla med synliga takbjälkar, takfönster, och förpackade byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Obehandlad interiör av övre våning i en 1,5-plansvilla med synliga takbjälkar och oslipat trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av en 1,5-plansvilla med måttangivelser och markerade fönster samt trappuppgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en 1,5-plansvilla med måttangivelser, 63,5 m² bottenplan markerat och utrymmen för takfönster på övre våning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt hus är väl planmässigt något liknande och jag blev förtjust när du skrev om rundgången i bottenvåningen. Det var just ett sådant krav jag hade och efter många år i huset har det visat sig mycket lyckat (inte bara för att småttingarna tycker det är kul att springa runt). Huset blir mycket rymligare när man kan röra sig fritt utan att hamna i ett slutet rum. Min bottenyta är 70 kvm och taklutningen 45%. I bottenvåningen ligger den raka trappan till övervåningen mitt i huset. Man kommer in i en möblerbar, rymlig, hall och vidare genom arbetskök, vardagsrum, genom atelje/matsal tillbaka till hallen som även har dörr in till duschrum gemensamt med teknikutrymme, tvättpelare, bastu och groventre.
I den smala övervåningen finns arbetshörna i hallen, gästrum som kan delas i två små sovrum, och längst bort det större sovrummet med liten toa.
Mitt lilla hus är alltså bara anpassat för mig och min hund och kan bara nyttjas för 3 sovrum. Arbetsköket är inte heller lämpligt för så stor familj som din men min atelje är lika stor som vardagsrummet.
Vad du bör tänka på är att det finns 2 toiletter. Det kommer att bli svårt med 4 sovrum i den smala övervåningen. Eftersom det är ett fritidshus kanske två av barnen kan dela rum?

Min boyta är på 106 kvm. En duktig arkitekt ritade mitt hus och varje kvadratdecimeter är tillvaratagen på fiffigt sätt. Snedtaken rymmer platsbyggda skåp vilket är en nödvändighet.

Du får säkert många råd härinne men det kan ändå vara värt att ta in en arkitekt för planlösningen. Jag sparade faktiskt en hel del på detta - iom att ytan planerades optimalt kunde huset bli så litet som det faktiskt är.
 
lärjungen
yonna yonna skrev:
Mitt hus är väl planmässigt något liknande och jag blev förtjust när du skrev om rundgången i bottenvåningen. Det var just ett sådant krav jag hade och efter många år i huset har det visat sig mycket lyckat (inte bara för att småttingarna tycker det är kul att springa runt). Huset blir mycket rymligare när man kan röra sig fritt utan att hamna i ett slutet rum. Min bottenyta är 70 kvm och taklutningen 45%. I bottenvåningen ligger den raka trappan till övervåningen mitt i huset. Man kommer in i en möblerbar, rymlig, hall och vidare genom arbetskök, vardagsrum, genom atelje/matsal tillbaka till hallen som även har dörr in till duschrum gemensamt med teknikutrymme, tvättpelare, bastu och groventre.
I den smala övervåningen finns arbetshörna i hallen, gästrum som kan delas i två små sovrum, och längst bort det större sovrummet med liten toa.
Mitt lilla hus är alltså bara anpassat för mig och min hund och kan bara nyttjas för 3 sovrum. Arbetsköket är inte heller lämpligt för så stor familj som din men min atelje är lika stor som vardagsrummet.
Vad du bör tänka på är att det finns 2 toiletter. Det kommer att bli svårt med 4 sovrum i den smala övervåningen. Eftersom det är ett fritidshus kanske två av barnen kan dela rum?

Min boyta är på 106 kvm. En duktig arkitekt ritade mitt hus och varje kvadratdecimeter är tillvaratagen på fiffigt sätt. Snedtaken rymmer platsbyggda skåp vilket är en nödvändighet.

Du får säkert många råd härinne men det kan ändå vara värt att ta in en arkitekt för planlösningen. Jag sparade faktiskt en hel del på detta - iom att ytan planerades optimalt kunde huset bli så litet som det faktiskt är.
Stort tack för dina råd och synpunkter. Låter som du har en riktigt trevlig planlösning :) Ja angående rundgång på bottenplan har jag alltid tyckt att det gör att bostaden känns rymligare och mer mysig på något sätt. Vårt bostadshus i Sverige är i samma storlek ungefär som detta projekt, men saknar möjligheten att ta sig runt, vilket gör att huset känns väldigt litet och på något sätt instängt. Detta vill vi till varje pris komma ifrån.

Absolut, två toaletter är ett måste. Vi tänkte oss en på bottenplan och en på övre plan, med ett något större badrum uppe. Groventré hade varit trevligt, men jag tror att det kommer ta för mycket plats dessvärre, i alla fall om vi vill ha ett gästrum på nedervåningen. Vad beträffar antal rum uppe är det nog som du säger, att det blir svårt med fyra stycken. Håller på och leker lite med en floor planner-app och skall se vad jag kan åstadkomma. Har fått fram en variant som jag knåpade med igår kväll som du och alla ni andra gärna får kommentera och komma med förslag på förändringar. Bifogar den här nedan.

Vad beträffar arkitekt får det nog vänta om inte annat eftersom läget fortfarande är osäkert vem som skall äga huset och pga lite andra omständigheter. Ungefär kan man vänta sig att det kostar att anlita en arkitekt om det ändå skulle bli aktuellt? Vad har de för timpenning?

Återigen, tack för svar, och ge gärna feedback på planlösningen nedan. Det är än så länge bara på bottenplan.

Edit: Alla typer av symboler finns inte med i den app jag använder, därav en rak trappa som börjar i väggen. Tanken är en svängd trappa.
 
  • Ritning av en bottenvåningsplanlösning med markerade ytor, möbler och en rak trappsymbol där en svängd trappa är planerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Möjligen något OT men vad värmer man husen på Island med? Nyttjar man den värme som finns i form av varma källor på något sätt eller är det vanlig bergvärme eller el som gäller?
 
lärjungen
M Myckling skrev:
Möjligen något OT men vad värmer man husen på Island med? Nyttjar man den värme som finns i form av varma källor på något sätt eller är det vanlig bergvärme eller el som gäller?
Det vanliga här är att man kör vattenburen värme där vattnet leds med en pipeline från ett värmeverk. Värmeverket pumpar upp hett vatten från marken och skickar ut det till närliggande samhällen. Vattnet som pumpas upp har en temperatur på ca 70°C. Den by vi befinner oss i ligger ca 15 km från värmeverket, och när vattnet når hit har det tappat ca 5°C i pipelinen.

Mycket av elen på Island produceras också med hjälp av det varma vattnet, men vattenkraft är en annan stor energikälla. Det är billigare här än i Sverige att värma upp huset, och elpriset är också något lägre. Vet dock inte de exakta priserna eftersom vi aldrig själva ägt någon fastighet i landet.
 
Tack för svar. Jo det borde ju vara lägre produktionskostnader iom att man har energin så lättillgänglig. Så då funkar det som svensk fjärrvärme men utan att man behöver elda i värmeverket. :D
 
lärjungen
M Myckling skrev:
Tack för svar. Jo det borde ju vara lägre produktionskostnader iom att man har energin så lättillgänglig. Så då funkar det som svensk fjärrvärme men utan att man behöver elda i värmeverket. :D
I princip ja :D Här behöver man snarare kyla ned vattnet än värma upp det ;)
 
lärjungen
Nu har jag planlösningsförslag för både bottenplan samt övre plan. Titta gärna på dem och kom med synpunkter om ni tycker att nåt bör ändras och göras bättre.
 
  • Arkitektritning av ett bottenplan med möblering och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planlösningsförslag för ett hus med möblerade rum, angivna mått och beteckningar på bottenplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett sätt att få en naturlig "rundningsplats" samt bättre utnyttjande av ytan på övervåningen vore att sätta trappan mer i mitten av huset. Då kan du utan problem ha två sovrum i den ända där trappan är nu.

Att tänka takhöjd 2 meter blir ju lite galet begränsad golvyta på övervåningen, med låga sängar kan man utnyttja väldigt mycket av golvytan under snedtaket. Våra väggar går vid 120 cm takhöjd, det är inga som helst problem att ha soffa och sängar direkt mot väggen med huvudet in under snedtaket. Även toaletten står så inne i badrummet. Hade nog inte varit något problem att ha dem vid 100 cm takhöjd heller om det inte vore för att det skulle ställa till det med takstolarna.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Bara för att säga något - jag skulle vänt hängningen på dörrarna på bottenvåningen till både badrum och sovrum så att de har gångjärnen på högersidan istället. Det känns normalare (för mig iaf) att dörrbladet öppnas så att det i uppfällt läge står "mot väggen" och därmed bjuder in till rummet, snarare än tvärtom så att det skymmer större delen av rummet under öppnandet. Kanske bara jag?
 
  • Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
lärjungen
B b8q skrev:
Bara för att säga något - jag skulle vänt hängningen på dörrarna på bottenvåningen till både badrum och sovrum så att de har gångjärnen på högersidan istället. Det känns normalare (för mig iaf) att dörrbladet öppnas så att det i uppfällt läge står "mot väggen" och därmed bjuder in till rummet, snarare än tvärtom så att det skymmer större delen av rummet under öppnandet. Kanske bara jag?
Angående hängningen på dörrarna är det bara jag som inte lyckats lista ut hur man ändrar den i appen. De verkar hamna helt slumpmässigt och lyckas inte vända dem. Men jag håller absolut med dig :)
 
lärjungen
Anna_H Anna_H skrev:
Ett sätt att få en naturlig "rundningsplats" samt bättre utnyttjande av ytan på övervåningen vore att sätta trappan mer i mitten av huset. Då kan du utan problem ha två sovrum i den ända där trappan är nu.

Att tänka takhöjd 2 meter blir ju lite galet begränsad golvyta på övervåningen, med låga sängar kan man utnyttja väldigt mycket av golvytan under snedtaket. Våra väggar går vid 120 cm takhöjd, det är inga som helst problem att ha soffa och sängar direkt mot väggen med huvudet in under snedtaket. Även toaletten står så inne i badrummet. Hade nog inte varit något problem att ha dem vid 100 cm takhöjd heller om det inte vore för att det skulle ställa till det med takstolarna.
Spännande förslag med flytt av trappan. Värt att ta i beaktning. Tack. Det trista är att huset är tillverkat med ett hål för trappan just i hörnet, men det är ju inga större problem att ändra på.

Angående takhöjden håller jag absolut med dig. Enda anledningen till att jag räknade bort den lägre takhöjden var för att man inte brukar räkna med golvytan under den lägre delen av snedtaket. Det var alltså mer för att illustrera hur mycket "normal" golvyta som finns med högt till tak. Jag personligen anser att all golvyta som syns ÄR golvyta :D(y) Vi kommer använda all yta som går, och i planlösningarna jag postat är all yta representerad.
 
Redigerat:
Jag har bara skjutdörrar i mitt hus - bortsett från bad/toa-dörrar. Man sparar mycket plats!
 
yonna yonna skrev:
Jag har bara skjutdörrar i mitt hus - bortsett från bad/toa-dörrar. Man sparar mycket plats!
Gör man det? Väggarna blir oftast tjockare, så det blir en del golvyta som försvinner.
 
lärjungen
yonna yonna skrev:
Jag har bara skjutdörrar i mitt hus - bortsett från bad/toa-dörrar. Man sparar mycket plats!
Tack för tipset. Jag tror dock vi kör på vanliga dörrar. Dels är jag väl lite gammaldags av mig så jag tycker om klassiska dörrar, men sen måste man ju (som nämndes här ovan också) göra väggen ihålig och eventuellt därmed också tjockare. Det beror kanske på dörrtillverkare etc men jag känner att jag inte vill ha ihåliga väggar. Blir kanske lite mer lyhört också. Och platsbristen är inte så påtaglig tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.