att man får in möss i nybyggda hus som i gamla? Har en kompis som byggt nytt (på landet) och hon menar att nyare hus är tätare och man slipper möss, är det så?
 
Madeleine skrev:
hon menar att nyare hus är tätare och man slipper möss, är det så?
Så är det.
 
Helt säker kan man inte vara. Mössen kan komma in på sommaren när dörren e på glänt. :-/ Men i övrigt så är det säkrare, om man nu vill kalla det säkert. ::)
 
Uppsök en kognitiv beteendeterapeut som kan hjälpa dig komma över din fobi istället för att grubbla på ganska meningslösa frågor.
 
Imorse hittade jag en fet råtta mitt ute i trädgården, har faktiskt bara sett möss i min egen närmiljö innan så jag tyckte den såg rätt äcklig ut, jag gillar inte småkryp heller.

Jag trodde det hade fastnat nåt i munnen på den, men det var ett par långa gula tänder. Den var nog ihjälfrusen iallafall.

Blev jättegod med sötsur sås till! ;)
 
Våra möss tar sig in via rörgenomföringarna i grunden upp i skåpet under diskbänken men verkar inte komma in någon annanstans och då är vårt hus byggt 1936 (men en mus behöver bara 3-4 mm för att kunna ta sig igenom). Vet inte om man tätar rörgenomföringar bättre nu då men det faktum att många nybyggda hus har platta på mark snarare än krypgrund minskar säkert musantalet i nyare hus. Jag har dock fått nog av mössen och köpte därför i julas två kattungar till barnen. Nu är ju de bara 6 månader och har inte vad jag vet fångat något än men det har blivit väldigt tyst under diskbänken!
 
Lyssna på Volvo. En sådan fobi är relativt enkel att arbeta med och behandligen brukar vara väldigt framgångsrik. Och jag håller med Volvo i att det är onödigt att lägga energi på sådana saker när det finns hjälp.
 
Tss. På samma tema kanske man ska föreslå kognitiv värmeterapi för sådana som fryser hemma och överväger att isolera?

Nä, fram för klassiska motmedel som burar, ost och kissekatter.
 
Faidros skrev:
[quote author=Madeleine link=1145473076/0#0 date=1145473075]hon menar att nyare hus är tätare och man slipper möss, är det så?
Så är det.
[/quote]

Vad har vi då missat som har möss i väggar och bjälklag i ett nytt hus?
När man sitter vid datorn hör man hur de sitter och käkar under fötterna på en (under golvet alltså). Och de lever om som tusan, klart irriterande ljud om man inte kan somna. Men nu har de nog flyttat ut i vårvärmen, var ett tag sen det hördes nåt.

Edit: Ojdå, förlåt Madeleine, menade inte att skrämmas! Måste tillägga att vi aldrig haft någon mus inne i huset :)
 
Vilma skrev:
[quote author=Faidros link=1145473076/0#1 date=1145473732][quote author=Madeleine link=1145473076/0#0 date=1145473075]hon menar att nyare hus är tätare och man slipper möss, är det så?
Så är det.
[/quote]

Vad har vi då missat som har möss i väggar och bjälklag i ett nytt hus?
När man sitter vid datorn hör man hur de sitter och käkar under fötterna på en (under golvet alltså). Och de lever om som tusan, klart irriterande ljud om man inte kan somna. Men nu har de nog flyttat ut i vårvärmen, var ett tag sen det hördes nåt.

Edit: Ojdå, förlåt Madeleine, menade inte att skrämmas! Måste tillägga att vi aldrig haft någon mus inne i huset :)[/quote]

Det där med att ha möss inuti väggarna är definitivt ett problem som bara finns i nyare hus! Våra väggar består (utifrån och in) av panel, timmer, lerklining, spännpapp och tapet. Det finns helt enkelt ingenstans för mössen att springa! Jämför detta med en modern väggkonstruktion, bestående av två skivor med alldeles lagomt musstort mellanrum emellann, dessutom fyllt med mysigt, varmt ludd...

Vi hade musinvasion under diskbänken, men 99,9% av besökarna stannade där, och gick ganska snart i fällan. Två stycken lyckades krypa upp i mellanrummet mellan murstocken och ett par väggfasta garderober, så att vi faktiskt hörde dem ifrån vårt sovrum på övervåningen, men längre än så kom dom inte.

Timmerhus rekomenderas alltså, om man vill slippa lyssna på tassande och knaprande!
 
spikmas skrev:
Tss. På samma tema kanske man ska föreslå kognitiv värmeterapi för sådana som fryser hemma och överväger att isolera?

Nä, fram för klassiska motmedel som burar, ost och kissekatter.

- MOTmedel?? Nä, kissar tar in möss, de stänger inte ute dem... Och gärna levande, så de får leka med dem en stund. Är de döda kommer de ibland upp med dem i sängen, som en trevlig present sådär på morgonkvisten.
Eller varför inte råttor och fåglar? Det är alltid lika spännande att gå på skattjakt i huset när man hittar lite fjädrar i hallen...
Mmmm, det är härligt att ha katter!! ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.