Jag har två trösklar som jag skulle vilja byta ut. Dessa är 60-tals trösklar som sitter ihop med karmen enligt bild. Jag antar att man kan bryta bort dessa på något sätt men innan jag skrider till verket undrar jag om någon gjort detta med lyckat resultat? Jag vill inte sluta med en karm där tröskeln är helt misshandlad. Min tanke var att såga upp ett snitt i mitten av tröskeln och på så bryta upp den åt höger och vänster, är det en idé? Som ni ser så är det laminat på båda sidor så jag vill få dit en enkel tröskelplatta där.
 
  • Gammal 60-tals tröskel ihop med karm mellan rum med laminatgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal tröskel i trä som ansluter till en dörrkarm, med laminatgolv på båda sidor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tröskeln är ofta fastskruvad alternativt spikad underifrån upp ihop med karmen.
Så om du kapar på mitten och bryter så är det stor risk att du spräcker karmarna.
vad du kan göra är att mha ett multiverktyg kapa av tröskeln tätt intill karmen på båda sidor (lätt att repa karmen så du åker ev på att måla om den).
Om du inte vill att det sitter kvar bitar av tröskeln under karmarna så kan du spräcka tröskelbitarna mha ett stämjärn och en hammare. och peta bort dem.
Ev spik/skruvar kan du sedan såga av mha ett bågfilsblad eller ett metallblad i multiverktyget.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
S
eller slipa o behåll tröskeln ,ek blir jättefint nyslipat o lackat , sätt sen tunn kvartslist mot golv o tröskel
 
  • Gilla
Robban8
  • Laddar…
feinsåg och ett par plåtbitar med en 5mm kant på som skyddar laminaten medan du sågar tröskeln på mitten, de är troligen spikade från karmen med 2 spik som du klipper av och sen knackar tillbaka lite in i karmen

kolla först att du får tag i tröskelplattor som är tillräckligt breda
t
 
Kollar man lite närmare på tröskeln (se bild och pil) verkar den enbart ligga under smygen? Inte under själva karmen?
 
  • Tröskeln under en dörrsmyg med pil som pekar på att den inte ligger under karmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tergo skrev:
feinsåg och ett par plåtbitar med en 5mm kant på som skyddar laminaten medan du sågar tröskeln på mitten, de är troligen spikade från karmen med 2 spik som du klipper av och sen knackar tillbaka lite in i karmen

kolla först att du får tag i tröskelplattor som är tillräckligt breda
t
Denna kommer täcka
https://www.bauhaus.se/troskel-ek-obehandlad-4.html
 
Håller med användaren Stenna.. jag ser ingen fördel med att att byta tröskel.
Skrapa och slipa rent tröskeln från all ytbehandling och lägg sedan på en lack eller olja. Använd en kvartstav eller en annan tunn list för att dölja glipor.
 
  • Gilla
stenna
  • Laddar…
Corpes Corpes skrev:
Denna kommer täcka
[länk]
jo
ev får du kapa av dörren lite oxså
 
R robba5 skrev:
Håller med användaren Stenna.. jag ser ingen fördel med att att byta tröskel.
Skrapa och slipa rent tröskeln från all ytbehandling och lägg sedan på en lack eller olja. Använd en kvartstav eller en annan tunn list för att dölja glipor.
Tanken är att en robotdammsugare ska ta sig över vilket den i dagsläget har problem med.....
 
  • Gilla
Robban8
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag bytte alla min sådana trösklar i mitt 60-talshus nu i samband med renovering. Jag knackade då bara loss dessa, så kan du dock inte göra pga. Golvet. De är spikade men som du beskriver borde gå bra. Karmen sitter ihop med en bräda under tröskeln. Så var det iaf hos mig, det kan ju skilja men kör på! :) Däremot kan det bli skador på karmen efter spiken så du kan behöva lite snickerispackel och färg.
 
A
Använd fein sågen och se om du kan ta bort kanten på befintliga tröskeln (den dörren stänger mot).

Var försiktig och lämna gärna några mm som du sen slipar ner.

Givetvis går en fräs eller stämjärn också att använda för att justera höjden.


När du är klar får du slipa rent och lacka om.
Borde bli lika mycket/lite jobb som att riva ut tröskeln.
 
Hej,
Har med framgång gjort precis det du är ute efter och av precis sammma anledning, samt att rummen knyts ihop bättre.
Sågade på mitten och bröt uppåt, inga problem med dörrkarmarna. Hade jag gjort om det hade jag gjort två snitt en bit från mitten för att få tre bitar, detta för att slippa slåss mot så mkt fastsättning som möjligt.
Sågat och uppbrutet trätröskel mellan två rum, med synlig del av dörrkarmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nilatack och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.