A
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är väl främst i minikylar i hotellrummen?
Där de passar perfekt, trots rätt hög energiförbrukning,
för att de är tysta, då de saknar bullrande kompressor.

Det ammoniak-drivna kylskåpet uppfanns för övrigt av de svenska ingenjörsstudenterna Munter och von Platen. Ett stycke intressant svensk industrihistoria. Läs vidare på [länk]
Används oxå i mycket stora kylanläggningar.
 
electroluxaren skrev:
Omfg
R134a är en f-gas med 1340 i GWP!
Användning av den skall upphöra enligt EU ’s avvecklingsplan gå GWP överstiger 800.
Intressant. När skall användningen upphöra? Jag har noterat att den används i många torktumlare med kompressorer.
 
C carra skrev:
Fick kontakt med Bosch för några minuter sedan.... minimum plus 10 vid drift. Garantin gäller inte om skåpets förvarats kallare . Detta gäller både i påkopplat och avstängt skick.... Elektronikan kan sluta fungera.....
Frågade du inte hur dom gör när dom transporterar kylskåpen till butikerna under vintern? Kör dom med uppvärmda lastbilar?
 
  • Gilla
  • Haha
carra och 1 till
  • Laddar…
Det finns inget som tar skada av minusgrader i en frys när den inte är igång. Vid drift däremot finns det problem med låga temperaturer. Den du pratade med visste sannolikt inre skillnaden.

När vi specificerar prylar på jobbet är det med ett temperaturspann vid drift och ett vid förvaring. Förvaring är -50 har jag för mig, det är temperaturer som i värsta fall kan uppstå vid flygfrakt. Kappast sannolikt för en frys. Men -30 på en lastbil i norrland är inte helt osannolikt. Jag är övertygad om att frysen tål det.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns inget som tar skada av minusgrader i en frys när den inte är igång.
Det är dock viktigt att låta dörrarna till kyl/ frys stå öppna under den kallställda tiden!
Anledning i korthet : 1 skåpen är ej helt lufttäta. 2 efter en längre kallperiod är skåpen genomkalla. 3. när sedan varmare ( och fuktigare ) luft kommer att läcka in i det kalla skåpet är risken överhängande att det bildas kondens. 4. fukt under längre tid ger stor risk för mögel !
 
Du har nog en övertro på hur bäl isolerade de är. Men jag brukar låta dörren stå på glänt oavsett temperatur när de är avstängda. De luktar inte så roligt om de varit stängda länge.
 
Vi har glömt att lämna dörrarna till kyl och frys på glänt i stugan nån vinter. Det brukar inte se så trevligt ut nästa vår...
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
C
C carra skrev:
Fick kontakt med Bosch för några minuter sedan.... minimum plus 10 vid drift. Garantin gäller inte om skåpets förvarats kallare . Detta gäller både i påkopplat och avstängt skick.... Elektronikan kan sluta fungera.....
Fick mail idag från Bosch... De backar från ovanstående svar... Det går bra att ha skåpet i köldgrader i kallställt hus och skåpet är avstängt...
 
  • Gilla
torbeno och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Frågade du inte hur dom gör när dom transporterar kylskåpen till butikerna under vintern? Kör dom med uppvärmda lastbilar?
Men hur gör de egentligen med diskmaskiner? De provkörs väl (ibland/oftast) på fabriken före leverans?
 
De måste väl se till att det inte finns farliga mängder vatten kvar i maskinen.
 
D Daniel 109 skrev:
De måste väl se till att det inte finns farliga mängder vatten kvar i maskinen.
Men är inte det väldigt svårt på diskmaskiner? Har fått för mig att det är rätt hopplöst och därför handdiskas det på landet. Skulle gärna ha fel... :cool:
 
Har man en tanke om hur det ska göras redan vid konstruktionen är det nog inte så svårt. Men hur man gör är ju en annan sak. Det kan ju vara en serie vändningar av maskinen tex. Men frågan är om de ens testkörs med vatten.
 
A
Det brukar vara kvar vatten i såväl diskar som tvättar från fabrikens testkörning.
Det luktar konstigt så det kanske är något mer i än rent vatten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.