Hej!
Har lite förhöjt radonvärde i huset (blåbetong) och funderar att sätta in några stycken rumsvärmeväxlare. Har hittat på marknaden några olika och vet inte riktig, vilken är den bästa. Rum som ska ventileras är på 10-20 m2.
Airstar kostar 5300,- Forclima 2320,- Vento550, miljöfläkt ? (hittade bara pris i Norge på 6553 NOk resp. 4385 NOK)
Airstar, Vento och Miljöfläkt verkar dra mindre energi än Forclima....
Airstar "bullrar" lite mer än Forclima... men upplever man nåt skillnad egentligen? (ska sitta bland annat i sovrummet), men MIljöfläkt och Vento verkar bullra mest

Airstar har väldigt enkelt installation, hur det är med Forclima vet jag inte - hittade inga information på hemsidan, med Vento krävs det troligen sladdragning, likadant med Vento

Känner man kallt luft, när det blåser in och ute är kallt?


http://www.airstar.se

http://radonlab.no/Minivent-produktark.pdf
http://www.citcop.se/pdf/SE/pd//pd_forclima.pdf?knapp1=+++Produktblad++++
http://www.radonlab.no/Minivent.htm


EDIT: [timestamp=1130917345] MathiasS: Länkarna fixade!
 
Har verkligen ingen rumsväxlaren hemma ???
 
Jag har lyssnat på AIRSTAR på byggcentrum i gbg, låter väl något mindre än en dammsugare, men betydligt mer än en persondator.
 
Poiu,
försökte hitta hur mycket låter min damsugare eller datorn, men hittade inga uppgifter :-[, däremot hittade jag att min kyl och frys låter mellan 35 och 39 db

Nån till som har sett och hört dessa aparater :surprised:
 
Jag tror att objektivt sett så låter den kanske inte mer än si eller så många dB, men det finns ett begrep som kallas ljudkvallitet. Det stora problemet är troligen att fläktens ljud inte hinner dämpas och omformas i en kanal. Resultatet blir ett väldigt tröttsamt ljud som åtmindstone jag aldrig skulle orka lyssna på. Även ventilation hörs ju ibland utan att vara störande (tyvärr är väl den oftast mycket störande), vanligen som ett svagt vindsus.
 
Poiu,
visst upplever man ljud på olika sätt. Funderar om det var så att Airstar som du lyssnade på stod bara för sig själv - kanske blir det annorlunda när man faller den i väggen, som det är tänkt. Sen kan kanske även hastigheten på fläkten påverka - troligen behöver man inte köra på max. ::)
 
Exakt hur den stod minns jag inte, men helt klart hörde man både ut och insida, men kan inte svara på om sidorna bidrog till ljudnivån.
Är väl ganska misstänksam mot produkten för jag gillar inte företag som snackar skit i marknadsföringen; "naturliga sättet att ventilera", "fungerar som en lunga" osv. Funktionen är den samma som på en roterande värmeväxlare! Vilken inverkan på luftläckningen kommer övertrycket apparaten skapar att ha på luftläckningen i byggnadsdelar som inte består av betong?
Jämför man med de norska varianterna så är de åtmindstone platseffektiva, med så stor låda kunde de lika gärna ha använt två fläktar och en korsströms VVX (låg verkningsgrad är ju nödvändig för att undvika kondens). Hur löser de kondensproblem i VVX? Det står inte ett dyfft om det!

Är "vanlig" FTX uteslutet? Ofta är det praktiskt svårt i betonghus, men det bör ju övervägas i första hand.

För att ta grund problemet:

När gjordes radon mätningen? (årstid)
Hur stort var utslaget, och vad är kravet?
Vad har du för ventilation idag?
Är det inrapporterat till myndighet?
Rökar ngn i familjen? (korrelationen mellan lungcancer och radon är mycket hög, så en "lösning" kan vara att sluta röka och skita i radonen. För troligen dör du av hjärtinfarkt.)



 
poiu skrev:
Är väl ganska misstänksam mot produkten för jag gillar inte företag som snackar skit i marknadsföringen; "naturliga sättet att ventilera", "fungerar som en lunga" osv. Funktionen är den samma som på en roterande värmeväxlare! Vilken inverkan på luftläckningen kommer övertrycket apparaten skapar att ha på luftläckningen i byggnadsdelar som inte består av betong?

Jämför man med de norska varianterna så är de åtmindstone platseffektiva, med så stor låda kunde de lika gärna ha använt två fläktar och en korsströms VVX (låg verkningsgrad är ju nödvändig för att undvika kondens). Hur löser de kondensproblem i VVX? Det står inte ett dyfft om det!
Jag är ju ingen tekniker, därför ställda jag frågan på forumet och hoppades på att få svar.
Är "vanlig" FTX uteslutet? Ofta är det praktiskt svårt i betonghus, men det bör ju övervägas i första hand.
Det är just det, som är problemet - dra rör genom betongbjälklag är inte det lättaste och billigaste  :-[

När gjordes radon mätningen? (årstid)
höst/vinter

Hur stort var utslaget, och vad är kravet?
470 på årsbasis, kravet ät under 200
Vad har du för ventilation idag?
´
icke fungerande självdrag

Är det inrapporterat till myndighet?
Vadå inrapporterat? Menar du om myndighet vet om att jag har radon? - då är svaret ja.
Rökar ngn i familjen? (korrelationen mellan lungcancer och radon är mycket hög, så en "lösning" kan vara att sluta röka och skita i radonen. För troligen dör du av hjärtinfarkt.)
inga rökare, men jag behöver i alla fall få fart på luftcirkulation. Stänger jag dörren i rummet, blir luften dålig :(




 
Jag menade inte att vara ohövlig, ber om ursäkt om det uppfattats så.

Jag hade hoppats att de höga värdena på radon orsakades av för dåligt drag på sommaren, då hade en frånluftsfläkt räckt. Du behöver rejält ökad luftomsättning för att komma ner i rätt nivå.

Jag hittade den här länken inom forumet.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=44789

Om värdet är inrapporterat beror på vem som har mätt osv.

I en roterande värmeväxlare lagrar man energin i plåten och roterar den mellan frånluft och tilluft. I de här produkterna gör man samma sak men växlar riktning på värmetransporten genom att vända riktning på luftströmmen, och låta VVX vara still.

Faran ,som jag uppfattar det, är att man när fläkten trycker in luft i rummet trycker ut fuktig luft i väggar och bjälklag. Det är bla den risken som gör att man använder frånluftfläkt och inte tilluftfläkt som enda fläkt, och strävar efter ett visst undertryck i huset. Jag uppfattar lösningen som en riskkonstruktion, men det är bara en "pappers" bedömning.

Fukten i luften fälls ut om luften kyls (tex dimma, eller kondens på badrumsspegeln), det gör att man ofta får vatten i värmeväxlare som måste ledas bort. Kallas vanligen kondensavlopp, och finns vanligen med i beskrivningen på FTX agregat tex termovex. I riktigt bra VVX fryser vattnet om man inte sänker verkningsgraden. Det sker genom att snurra långsammare eller bypasa tilluften.
 
Det står fortfarande väldigt lite skrivet om Forclima. Är det någon som har gjort några erfarenheter?
Har sett på detta agregatet, men finner inget pris. http://www.forclima.com/eng/testi/e100r.htm Någon som känner till det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.