Kan rekommendera följande: https://www.lohelectronics.se/mega_...raspberry-pi--rfxtrx433-och-domoticz?mbpath=8
Domoticz är då själva mjukvaran och man kan använda en dator, Raspberry eller tex Synology NAS för att drifta lösningen. Ger extremt mycket mer flexibilitet än Telldus men är lite mer pill att få till.
Jag är inte särskilt "kodnära" men lyckades sätta upp allt på mitt NAS på någon timme, blir ganska billigt också framförallt om man "bara" kör 433 prylar.
Tror dock inte att röststyrning är ett alternativ om detta var en deal breaker.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har ju sett det, men jag skulle kunna tänka mig ett skäl till att slippa telldus .... De kör ju samma med "motorvärmarfunktionen" vilket jag inte är helt förtjust i ..
Använder själv inte motorvärmarfunktionen, men kan tycka att dom (Telldus) har satt en lågt och rimligt pris på sitt premium-abonemang. Det flesta funktioner kostar gratis, några extra grejor ex. SMS-tjänst tar man 25 €/år för.
Kanske skulle dom prissatt i kronor istället sett till kronans utveckling.

Har kört med mina Net i snart 6 år, under denna tid har Telldus stått för el till serversystemet, hostingavgift, brand och inbrottskydd av servar, patchning och uppgradering av deras servar utan det har kostat mig ett öre.
Mig veterligen är det få andra företag som erbjuder så fördelaktiga villkor.
 
  • Gilla
PerSkar och 2 till
  • Laddar…
Jag kör med Google home och telldus live, Jag har 31 brytare i 2 hus som jag styr. Funkar kanon.
Precis som att man får kratta manegen när man sätter ut en robotklippare i trädgården kommer man på att man måste trixa lite för att optimera vissa saker med google home.
Som tex att jag har 2 hallar och det ibland blir fel och då tänder/släcker jag i fel stad....lol.
Så hur man döper sina saker påverkar faktiskt hur det fungerar sen. Jag är från Halmstad så min dialekt är ju inte den enklaste....
Att gruppera lampor blir också mycket enklare. Vissa lampor tänder man alltid ihop, då är det mycket lättare att gruppera dessa.
ett exempel:
När jag vaknar på morgonen så har jag en grupp som heter "God morgon home" då tänds alla lampor inne UTOM den i sovrummet, för då skulle min fru bli skitförbannad för hon ligger ju alltid kvar och drar sig.....
Sen har jag en grupp som heter bara home för det räcker då att säga släck home. så slocknar hela kåken.
Har däremot inte fått till det med Daikin värmaren och IFTTT än.
Det kommer också att bli en Xiaomi Roborock s50 robotdamsugare som går att styra men Google home.
Vad som är bara roligt eller nytta kan jag däremot inte på rak arm säga. Men kul är det :rofl:
 
  • Gilla
StyvBoard och 1 till
  • Laddar…
Homey bygger på att man kör "appar"/tillägg som man själv kan utveckla, eller som finns i deras bibliotek. Shelly och Trådfri finns i biblioteket idag. Dvs en lampa kopplad till Shelly-brytare och en trådfri lampa hanteras på samma sätt så snart man lagt till dessa som enheter via appen (har själv inga Shelly dock).

https://apps.athom.com/app/cloud.shelly

Röststyrningen har de tagit bort, då den var kass, istället ber man Google säga till Homey vad den ska göra, om man vill röststyra.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
E etompau skrev:
Använder själv inte motorvärmarfunktionen, men kan tycka att dom (Telldus) har satt en lågt och rimligt pris på sitt premium-abonemang. Det flesta funktioner kostar gratis, några extra grejor ex. SMS-tjänst tar man 25 €/år för.
Kanske skulle dom prissatt i kronor istället sett till kronans utveckling.

Har kört med mina Net i snart 6 år, under denna tid har Telldus stått för el till serversystemet, hostingavgift, brand och inbrottskydd av servar, patchning och uppgradering av deras servar utan det har kostat mig ett öre.
Mig veterligen är det få andra företag som erbjuder så fördelaktiga villkor.
..fast å andra sidan har jag nog aldrig använt någon tjänst som har så dålig tillgänglighet som Telldus Live. Så man får vad man betalar för i detta fall.

Jag kör Home Assistant och en Aeon Z-wave sticka. Migrerar bort från 433MHz och Telldus mot det. Har även IKEA Trådfri och lite andra intressanta komponenter i mixen.

Home Assistant kan ses som en hub som kan brygga mellan "allt".

https://home-assistant.io/
 
E etompau skrev:
Använder själv inte motorvärmarfunktionen, men kan tycka att dom (Telldus) har satt en lågt och rimligt pris på sitt premium-abonemang. Det flesta funktioner kostar gratis, några extra grejor ex. SMS-tjänst tar man 25 €/år för.
Kanske skulle dom prissatt i kronor istället sett till kronans utveckling.

Har kört med mina Net i snart 6 år, under denna tid har Telldus stått för el till serversystemet, hostingavgift, brand och inbrottskydd av servar, patchning och uppgradering av deras servar utan det har kostat mig ett öre.
Mig veterligen är det få andra företag som erbjuder så fördelaktiga villkor.
Njä, det kanske inte är överdrivet dyrt, och det är ju klart att driften kostar ... Jag har nog haft min "net" i 6-7 år med ...
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
T ThomasN skrev:
Jag kör Home Assistant och en Aeon Z-wave sticka. Migrerar bort från 433MHz och Telldus mot det. Har även IKEA Trådfri och lite andra intressanta komponenter i mixen.

Home Assistant kan ses som en hub som kan brygga mellan "allt".

[länk]
Jag har precis börjat bygga smart och kör precis som Thomas med Home Assistant, i mitt fall på en Raspberry PI. Benchmarkade ett antal system och föll för Home Assistant. Funkar bra och har en ganska låg tröskel för att komma igång, tycker jag.

Har nu kopplat mot Google Home och kör Ikeas Trådfri lampor och Yale Doorman. Precis beställt "startkit" Telldus Net för att återanvända alla "gamla" 433 MHz-brytare, får se hur det går.

Home Assistant är jag kanska impad av såhär långt!
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Ingen som jag som sliter med openhab?
Är homeassistant att föredra?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Kan rekommendera Home Assistant. Särskilt Hass.io-installationen på en Raspberry Pi 3B eller 3B+. En billig och smidig grund i vad som kan bli i stort sett hur avancerat man vill.

Givetvis behövs även controllers för att kommunicera med vissa prylar men att samla allt i HA är guld. Styra lampor, strömbrytare, Chromecasts, Sonos, larm, lås, dammsugare, uppvärmning, ventilation etc. utifrån tid, larmstatus, närvaro, temp, fukt eller något annat och få sakerna att ”prata” över gränserna är som sagt grunden i ett smart hem.

HA kräver lite logisk förståelse men det finns gott om forum och hjälpsamma användare runt om, både i Sverige och utomlands.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Vad ska man med röststyrning till? Vill ha nåt där man slipper datorn, utan endast telefonen.

Kör Claes Ohlssons wi-fi brytare, funkar bra, men lite för dålig app, går ej att lägga dem i grupper samt inget Astro ur, men funkar ändå..
 
R RIOBLAST skrev:
Jag tänkte prova Animus home. Verkar kunna prata med det mesta och kostar en halv Homey. [länk]
Klart intressant! Prisvärd! Undrar hur installation funkar...
 
Hej!
Jag kör hela huset via z-wave och Fibaro Home Center 2, fungerar fint med Google home
 
Ikea trådfri ska ju funka rakt av med Google Home. Har bara testat stödet för Apple home och det funkade väldigt bra i allafall. Ikea släpper också väggpluggar snart.

Shelly-puckarna är magiskt bra och även deras app och även dessa kan du koppla till google home.

Min högst ovetenskapliga marknadsundersökning kom fram till att dessa två är mest bang for the nicks just nu. Riktigt bra verkar det kunna bli i kombination med Home Assistant.
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Kjell & Co kommer att börja sälja Shelly i Sverige.

[länk]
Vilka av prylarna får man koppla in utan behörighet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.