Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Vi har redan överskott av Co2 neutral elproduktion i sverige.
Hur kan utbyggnad av solceller bli bättre för klimatet?
Att bygga solceller släpper ut massor med koldioxid ..
i
Se live CO2 utsläpp
[länk]
Fel sommartid har vi vanligen underskott av el då vi stoppar kärnkraften halvårsvis för revision.... medans resten av samhället och industrin kräver en massa el även under sommartid och dagtid!

Vintertid så importerar vi mycket fossil kolkraft från Danmark och Tyskland pga att vi har ont om vatten i magasinen...
Mer sol på sommaren hade även gett mer vatten i magasinen inför vintern :)
 
Nej, nu har du fel. Om du tittar på elpriserna är dr normalt sett inge höga på sommaren. Dvs. det är inte elbrist.
Vattenkraften skulle redan nu spara mer vatten till vintern om det gick, efter som det ör bättre pris då. Men det gpr inte att spara mer vatten från sommar till vinter. Så solceller är inte den lösning på elproblemen som du hoppas på.
 
Elpriset speglar tyvärr ej om elen är co2 neutral eller om den kommer från Sverige! Tyvärr är tysk kolkraft vädigt billigt pga att efterfrågan på just kol minskat drastiskt....
 
Redigerat:
M magnetens skrev:
Fel sommartid har vi vanligen underskott av el då vi stoppar kärnkraften halvårsvis för revision.... medans resten av samhället och industrin kräver en massa el även under sommartid och dagtid!

Vintertid så importerar vi mycket fossil kolkraft från Danmark och Tyskland pga att vi har ont om vatten i magasinen...
Mer sol på sommaren hade även gett mer vatten i magasinen inför vintern :)
Sluta svamla. Man gör aldrig revisioner på alla verk samtidigt.
Jag har varit på på massor av revisioner.
Visa när vi har importerat kolkraft från tyskland på sommaren
 
M magnetens skrev:
Elpriset speglar tyvärr ej om elen är co2 neutral eller om den kommer från Sverige! Tyvärr är tysk kolkraft vädigt billigt pga att efterfrågan på just kol minskat drastiskt....
Nej tvärt om.Tysklands kolkraft går som tåget och efterfrågan har inte varit så här hög på länge.
De fattade ju det briljanta beslutet att lägga ner kärnkraften....
 
D Daniel 109 skrev:
Varför det? Solceller har en produktionsfördelning som ligger helt fel över året. Det medför att de inte tillför någon effektkapacitet till elnätet alls. Man kan med andra ord inte ta bort ett enda annat kraftverk. Det medför att driftstiderna för dem blir kortare. De måste då ha ett högre elpris på vintern för att gå runt. Solcellerna kommer med andra ord att öka prisskillnaden på el mellan sommar och vinter. Solkraft är inget riktigt bra alternativ i Norden.
Solkraft ligger helt rätt om man ser på dygnsförbrukningen som är störst när solen är uppe. Solcellsel gör att man kan lagra/spara vattenkraft till tider då solen lyser mindre. Vindkraften ger som regel mer på vintern och så har vi ju kärnkraft som redan i dag används i huvudsak vintertid.

Med kommande elbilar kommer dygnsvariationen säkerligen öka, särskilt om vi får ladda när vi vill, det går ju särskilt vintertid flytta den huvudsakliga elbilsladdningen till kvällstid då förbrukningen är som lägst.

Förstår inte varför man ser elbilar, solceller och vindkraft som hot. Jag ser det som möjligheter till att det kan finnas människor kvar på jorden med ett drägligt liv om hundra år. Vågat provköra en elbil? Farligt, man blir fast på en gång...
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Nu skrev jag att fördelningen var fel över året, inte dygnet. Det kan inte vattenkraften hjälpa till med mer än den gör. Elbilar kommer framförallt att vara ansluta till laddare över natten. När det blir standard med rörligt elpris på korta intervall kommer folk att ladda när det är billigast, oavsett om de får ladda mär de vill.
 
Så här såg svensk elproduktion ut 2017-18
orOb8tcb1JWpyUIqYM5BzIL__Fmvo20mkg37iimuS_FhgwXrJnPuVtIlkxIWed-DfNjI7tSC_1o64EJarHWc2nzHypJHY4E-Y3WC1DGUS77syJA9d8KH_oWcgDJuveKy7WN6ah0BwBqdr4CtwShXudnRJvIqcQ5V3y61F7qVRjmLH_8gD21fzbycpivoxScUye1T2FlCRgnXs8s_7AlZxRvaCSzGypzDHrChuKZaS0iK-Od2z3NrCFGpcRuFcsoYXtVBy6FVNlP1zYo3b8I4-1fwt0Ft4oJyG0wr6sJbYdB0dfUOK-X2PUGQ3p5Bc50InpzeKs7gOcfpNnOPLriVEhqLnv53pAt0flRANPhjTBfRU7VoEtK4SHxRD9JucfTw_rSlJMg6_DobCoioZP5AHcNhTnPERklfpqZNmXFHbQYDaCJvsdfDBrjY5ay5uc5bdVTWlY3FU3vFd_lTY3QxIGvF720urSiMymqAI06Ev-J-lNVp5GV2gz0PnFsmX0FRVBFZDFcRiMpkMKmUr1ZIIbaGnBlUSmMmEzD3K3098oyiO0Bj93McP3SqYsjHl3e-YsqmMuutWEPF98vcMUfJiTiTnk-6CGMYRWDmHVEylE9NLm1emKYATk1yO0tMk-HT7rq2R6RMe_Si1w-fpZ7UKlzilw=w688-h827-no

Torkan gjorde att kärnkraft gick om vattenkraft.
Att det sen finns en del gökar som påstår att vi lätt kan ersätta kärnkraften med vind och sol.
Vad ska man säga? Vind minskade, sol syns inte.
Vi kommer att få tredubblade elpriser och ökade utsläpp.
Samt risk för instabilitet och elbrist.
Så bygger man inte ett land.
 
  • Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
DLRX DLRX skrev:
Solkraft ligger helt rätt om man ser på dygnsförbrukningen som är störst när solen är uppe. Solcellsel gör att man kan lagra/spara vattenkraft till tider då solen lyser mindre. Vindkraften ger som regel mer på vintern och så har vi ju kärnkraft som redan i dag används i huvudsak vintertid.

Med kommande elbilar kommer dygnsvariationen säkerligen öka, särskilt om vi får ladda när vi vill, det går ju särskilt vintertid flytta den huvudsakliga elbilsladdningen till kvällstid då förbrukningen är som lägst.

Förstår inte varför man ser elbilar, solceller och vindkraft som hot. Jag ser det som möjligheter till att det kan finnas människor kvar på jorden med ett drägligt liv om hundra år. Vågat provköra en elbil? Farligt, man blir fast på en gång...
Proportionerna. Det är tyvärr så att om man inte vet något om storleksordningen på våra producenter så kan man lätt tro att lite vindkraftsparker eller solceller kan ersätta kärnkraften, det är tyvärr ingen realitet.

Vi har idag 9 kärnkraftsreaktorer med en installerad effekt på cirka 9000MW. Ett vindkraftverk ger normal 3-5 MW (när det snurrar) verkningsgraden kan beräknas till 30%. Allt går, men det är inte ekonomiskt försvarbart. Solceller är ännu mer kostnadsdrivande.

Jag tror såhär, ingen eller väldigt få människor vill ha kärnkraft om det fanns rimliga alternativ. De flesta som har koll på proportionerna är dessvärre rörande överens om att det inte finns det idag.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
För att återgå till trådens ursprungsämne så kan man konstatera att Tesla återigen haft problem med att leverera.

En inte en helt färsk artikel: https://www.cnbc.com/2018/09/24/tesla-solar-roof-tiles-where-are-they.html

Tydligen så är det ganska mycket som behöver finslipas:
"While traditional solar panels can be installed in a day, it took a team of 10 to 15 workers two weeks to install this roof."

Prioriteringen mellan alla kunder i kö verkar bygga på att väljer ut de kunder som ligger närmast fabriken/servicestället och har enkla tak.

Särskilt billigt blir det inte heller:
"Tesla's customers are paying a premium for the tile's sleek look. Huynh's roof cost him about $100,000, though he did need to replace his roof anyway."
"I don't think this will ever pay for itself honestly"
 
J Johan456 skrev:
Proportionerna. Det är tyvärr så att om man inte vet något om storleksordningen på våra producenter så kan man lätt tro att lite vindkraftsparker eller solceller kan ersätta kärnkraften, det är tyvärr ingen realitet.

Vi har idag 9 kärnkraftsreaktorer med en installerad effekt på cirka 9000MW. Ett vindkraftverk ger normal 3-5 MW (när det snurrar) verkningsgraden kan beräknas till 30%. Allt går, men det är inte ekonomiskt försvarbart. Solceller är ännu mer kostnadsdrivande.

Jag tror såhär, ingen eller väldigt få människor vill ha kärnkraft om det fanns rimliga alternativ. De flesta som har koll på proportionerna är dessvärre rörande överens om att det inte finns det idag.
Verkningsgraden för vindkraft är högre än 30%. Jag skulle gissa på 50%. Kärnkraften ligger runt 30%. Men är det av intresse alls? Solkraften ligger på knappt 20%. Vattenkraften på drygt 90%. Men allt detta fullständigt ointressant i samanhanget.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Verkningsgraden för vindkraft är högre än 30%. Jag skulle gissa på 50%. Kärnkraften ligger runt 30%. Men är det av intresse alls? Solkraften ligger på knappt 20%. Vattenkraften på drygt 90%. Men allt detta fullständigt ointressant i samanhanget.
D Daniel 109 skrev:
Verkningsgraden för vindkraft är högre än 30%. Jag skulle gissa på 50%. Kärnkraften ligger runt 30%. Men är det av intresse alls? Solkraften ligger på knappt 20%. Vattenkraften på drygt 90%. Men allt detta fullständigt ointressant i samanhanget.
Du har rätt men jag är ganska säker på att @Johan456 menade utnyttjandegrad (alltså hur stor del av tiden som vindkraftverket faktiskt genererar nominell effekt) och inte verkningsgrad.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Verkningsgraden för vindkraft är högre än 30%. Jag skulle gissa på 50%. Kärnkraften ligger runt 30%. Men är det av intresse alls? Solkraften ligger på knappt 20%. Vattenkraften på drygt 90%. Men allt detta fullständigt ointressant i samanhanget.
Ja det är av jättestort intresse. Effekterna jag angav för kärnkraften är installerad nettoeffekt. Med andra ord får man ut den effekten. Ska man byta mot vindkraft så specificeras dessa i installerad effekt, men vad går man ut? Jag löser lite nu. Verkningsgraden ligger på kring 50% och utnyttjsndegraden verkar variera. Jsg blandade ihop desss men poängen är att det inte går att ersätta 9000MW kärnkraft med lika mkt vindkraft. Inte ens det dubbla.
 
Ja, nyttjande graden är av visst intresse. Men då framflr allt i kombination mef hur styrbar den är. Vattenkraften och vindkraften har en liknande nytjandegrad, men vattenkraften är mycket bättre efter som den är styrbar.

Men i den här diskussionen är verkningsgraden helt utan intresse.
 
Mycket spännande. Såg nyligen en elbil med solceller på taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.