Sitter på en hel del telldus/nexa/433mhz prylar och kör det mesta (lampor/motorvärmare) på "timers" via tellstick net ...
Har haft en lampa med fjärrkontroll, men eftersom den (fjärrkontrollen) tappar kopplingen till mottagaren i strömbrytarens dosa används numera enbart nån tredjepartsapp för det...

Nu har frugan börjat tjata om att det vore fräckt med en Google home så hon hade nån att prata med ..

Frågan är vad som är nästa logiska steg för att styra belysning via Google Home?

Jag är rätt nöjd med 433mhz-prylarna, men lite missnöjd med att telldus envisas med att ha saker i ett "premium-abonnemang" (bla kopplingen till G-home just nu, som jag förstår det?).

Ska jag bygga vidare på telldus, eller satsa på något annat? Och i så fall vaddå?
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Jag kollade på Homey som säljs på Kjell och Co, kan styra ALLA grejor, Blåtand, wi-fi brytare, 433Mhz, Zikbee, Mm, men ganska dyr..

Skulle vilja ha nåt sådant, och även ha nån form av hemlarm i samma lösning.

Kör wi-fi brytare idag, slängde alla mina 433Mhz, jag önskar svar att den gått till.

Nån som provat ?

[länk]
Intressant pryl, men kör den sin egen "röst-förståelse"? Siri är ju marginellt imponerande, och de har ju lite ekonomiska muskler bakom sig .... Rätt bra att den går att köra utan internet, men sen man fick fiber har jag ju haft strömavbrott oftare än internetavbrott ..

Priset var väl en nackdel, i alla fall jämfört med Google home utan högtalare
...
 
Förresten, är det någon som vet om man kan köra flera olika belysningssystem med samma home assistant?

Tex. kombinera både Ikeas trådfri (vilket skulle passa bra i ett rum, och tex några "Shelly"?
 
Fick hem 4.st Shelly 1 förra veckan. Inte gjort mer än att testat en av dom. Har själv en blandning av Plejd, Sonoff och Shelly nu...
 
  • Två lådor med "Shelly 1" Wi-Fi-relä strömbrytare och en blå, rund enhet på ett vävt bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Fick hem 4.st Shelly 1 förra veckan. Inte gjort mer än att testat en av dom. Har själv en blandning av Plejd, Sonoff och Shelly nu...
Tackar tackar!
Hur funkar det att blanda?
Hur är kvalitetskänslan på Shelly?
 
Jag kör separata appar för varje system. :dizzy: Jag är inte inne på att flasha ny firmware i Sonoff eller Shelly vilket många gör. Jag hoppas på att kunna samla enheterna i HomeKit eller någon annan röstasistent när jag känner att det är dax att välja ett system. Kvalitén på Shelly har jag inget att anmärka på, lite som Plejd tycker jag.
 
  • Gilla
Älgeby
  • Laddar…
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Kjell & Co kommer att börja sälja Shelly i Sverige.

[länk]
Fanns ju tom i lager! Lite halvdyrt kanske, men man slipper ju frakten ...
 
Telldus lite v2 funkar med Google Home
 
L largab skrev:
Telldus lite v2 funkar med Google Home
Även den äldre Tellstick Net funkar med Google Home. Ett premiumabonemang krävs fram till den 1/3.
 
E etompau skrev:
Även den äldre Tellstick Net funkar med Google Home. Ett premiumabonemang krävs fram till den 1/3.
Tar dom bort premiumkravet 1/3 ??
 
L largab skrev:
Tar dom bort premiumkravet 1/3 ??
Svar ja.
 
E etompau skrev:
Även den äldre Tellstick Net funkar med Google Home. Ett premiumabonemang krävs fram till den 1/3.
Har ju sett det, men jag skulle kunna tänka mig ett skäl till att slippa telldus .... De kör ju samma med "motorvärmarfunktionen" vilket jag inte är helt förtjust i ..
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Förresten, är det någon som vet om man kan köra flera olika belysningssystem med samma home assistant?

Tex. kombinera både Ikeas trådfri (vilket skulle passa bra i ett rum, och tex några "Shelly"?
Ja kör Philips HUE och IKEA Trådlös och TP-Link Kasa Enda bekymret är att HUE inte förstår svenska hos mig, men engelska ok ....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.