Jag tänker tilläggsisolera min carport, som redan har tre väggar (och med dörrar på så blir det ett garage). Men jag har inte råd att gjuta betonggolv, ännu iaf, så gruset får vara kvar.

Hur bygger jag då den sista biten mellan vägg och mark? Väggen slutar snyggt och prydligt ca en decimeter ovan mark:
Nederdel av en trävägg ovanför grusig mark med löv, kvistar och lite ogräs som behöver städas bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Grenar och kvistar på bilden ska givetvis städas bort...)
Bild inifrån, tagen ovanifrån, där ogräs och bös också ska bort förstås:
Närbild av trävägg som slutar en decimeter över marken med löv och skräp på botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En rad med lecablock innanför väggen? Hur får man ihop det med resten av väggen isf? Ska det grävas ner en bit i marken? osv.
 
Grav ut, isolera gjut i botten och mura med lecablock under befintlig vägg. Då har du gjutformen klar när du ska göra en platta...
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
useless useless skrev:
Grav ut, isolera gjut i botten och mura med lecablock under befintlig vägg. Då har du gjutformen klar när du ska göra en platta...
Hmm, du tänker att man liksom bygger en ram av lecablock? Hur ska det se ut därunder?
Tyvärr blir det inte aktuellt att gjuta betonggolv än på ett tag som sagt, och under tiden behöver jag använda carporten/fuskgaraget.
 
L
Han menar att du gjuter under lecan.

Man bör väl isf ha asfaltpapp mellan lecan och träet tänker jag.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Det beror lite på ambitionsnivån... Ska det vara 'riktigt' gjort (med reservation för att jag inte är expert) så ska du gräva ut så att du får ner en skiva cellplast på grusbädd, sen antingen gjuta en sula i botten eller använda färdiga sulblock, mura upp till rätt höjd och putsa/fuktisolera. Lägg ner slang för dränering/takavvattning innan du fyller igen.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Han menar att du gjuter under lecan.

Man bör väl isf ha asfaltpapp mellan lecan och träet tänker jag.
Det går inte att mura ända upp, så man får anpassa så att man antingen får in en hel extra syllbräda, eller klotsar på jämna avstånd. Alltid syllpapp eller liknande mellan sten och trä.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.