Kanske svår fråga att svara på, man jag ställer den ändå!
Funderar på att köpa ett oljefyllt el-element till ett utrymme i källaren som inte har något element alls.
Rummet är mitt i huset, dvs inga ytterväggar alls, storleken är på ca 12 kvm (källartrappa ej medräknad).
Hur många W skall elementet vara på?
Vad drar ett el-element?
 
räkna med 60-70w/kvm eller 30-35w/kubikmeter
 
Ok.....tackar för svaret.... :D

Men vad drar ett sånt element?
Visserligen beror det ju på hur mkt det får stå på å värma osv......men finns det några generella värden?
Eller kan man säga så här: Att det knappast märks på elräkningen, eftersom det är "bara" ett rum som skall värmas?
 
om du i detta fallet tar ett 800w element skulle jag tro att det kommer att att ha en förbrukning på 150-200w/timme
 
150-200W/h säger du.....tja.....kan nog stämma....
Skall ev åka till Jula idag å köpa ett element idag (fabr. Gnosjö). Men är det inte bättre å köpa ett större element typ 1000W, ett på 800W kanske måste stå på mkt mer än ett på 1000W? Eller är jag fel ute?
 
Poggan skrev:
150-200W/h säger du.....tja.....kan nog stämma....
Skall ev åka till Jula idag å köpa ett element idag (fabr. Gnosjö). Men är det inte bättre å köpa ett större element typ 1000W, ett på 800W kanske måste stå på mkt mer än ett på 1000W? Eller är jag fel ute?
Det spelar ingen större roll om du väljer ett större element ur strömförbrukningshänseende.
Rummet ifråga har ju ett visst effektbehov, säg att det är nämnda 200W
Rent teoretiskt skulle du då kunna sätta upp ett 200W-element, men det skulle vara påslaget för jämnan för att hålla tempen.
Ett 800W kommer att vara avstängt större delen av tiden om det är en vanlig on/off-termostat.
Ett 1000W kommer att vara avslaget ännu längre del av genomsnittstimmen!
Utslaget på tillslagstid kontra totalt förbrukad energi skulle resultatet alltså bli samma i alla tre fall!
Obs! Detta är i teorin!

I verkligheten är det onödigt att välja ett för stort element eftersom det lättare blir temperatursvängningar då med högre förbrukning till följd, och sämre komfort.
Grövre reglering, kan man säga, även om det till viss del har upphävts av klart mycket bättre elektroniska termostater.

Lagom är bäst.
 
OK, tackar så mkt!
Skall kika på ett 800W med elektonisk termostat hade jag tänkt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.