Hej

Jag håller på att bygga ett garage och har fått problem med att få till det med vindskiva, gavelbaslag och nockpannan. Jag får inte upp vindskiva tillräckligt högt vid nocken för att gavelbaslaget skall täcka nockpanna på ett bra sätt. Jag har dubbla 22x170 finsågat som vindskiva och om jag sätter den övre brädan så att den "rår" över nocken så tar den slut nedtill i linje med nedre kanten på råsponten. Det blir alltså inget överlapp med nedre brädan. Brädorna bör väl överlappa någon centimeter. Trekantsläkt och tegel är på plats. Nedre brädan hade jag tänkt gå upp med mot råsponten och fästa i en läkt på insidan och i den övre brädan på utsidan.

Någon som har tips? Jag vill ju ha en rak och snygg linje på hela vindskivan och inte vinkla upp över nockpannan. Det känns som att jag fått nockpannan lite högt.


Hälsningar,
Håkan
 
Kan Du inte lyfta den undre vindskivan högre?
Så den rår lite över läkten.
Alternativt byta den undre till en 22X220.


Mvh Putte
 
Den undre kan jag lyfta upp mot råsponten, men inte förbi den för då blir det en lucka mellan trekantsläkten och övre brädan. Kanske alternativet är att byta den övre? Men nu är allt grundat och målat...
 
Jacka ur nockpannan istället och lägg över vindskiveplåten. Om du tittar på hus i omgivningen så ser du att det är ganska vanligt.
 
Gripen
Menar du att jag ska mejsla/hugga av toppen så att nockpannan blir tunnare under gavelbeslaget?

/Håkan
 
Nej, du skall göra två jack på sidan så att du kan skjuta över pannan över plåten,

sen kan du bocka upp plåten lite precis i toppen så att vatten som blåser under nockpannan rinner ner på pannorna.

det viktigaste med höjden på vindskivorna är att vindskiveplåten täcker pannorna lagom,
 
Okej, ska jag göra liknande spår på var sida av pannan eller slå av hörnen på nockpannan? Ber om ursäkt för att jag är lite trög, men jag ser det inte riktigt framför mig hur det kan tänkas bli.
 
Idag åkte jag runt på ett område med nybyggda villor och kollade in nockavslut mot vidskiveplåtar. På vissa hus såg det ut som att nockpannan inte gick in alls under eller uppe på plåten, bara fram till plåten. Kan det stämma eller är det troligt att de gjort någon annan lösning under plåten? Visst ska väl nocpannan vara antingen under eller ovanför plåten? Att bara lägga pannan fram till plåten känns inte rätt.

Någon som har en idé hur de löst det på dessa hus?

/Håkan
 
Detta sätt att bara gå med nockpannan fram mot vindskiveplåten är också ganska vanligt, särskilt på nybyggen. Då kan man lägga en liten plåtbit vikt över pannorna vid nock och sedan lägga nockpannan över. Då leder denna plåt bort vattnet så det rinner längs pannorna.

Snyggast är dock att lägga nockpannan under eller över plåten.
Ang urjackning så lägg nockpannan mot plåten, markera var plåten möter pannan på höger o vänster sida. Mät sedan hur bred plåten är och kapa sedan bort detta med vinkelslipen. Sedan kan du lägga nockpannan över plåten och översidan på denna kommer att ligga över plåten och leda bort vatten.

Det finns bild på denna länk: http://www.did.se/ccbygg/default.asp?meny=gds&avdelning=7&instruktionid=99&kat=44

Lycka till!
 
Mikael_L
Den där mögelstoppern som sätts fast över "doshålet", är det istället för takfotsventilation?
Och om taket är utfört med takfotsventilation så blir denna mögelstopper då onödig?

??
//Mikael
 
Är inte "doshålet" i stället för ventilerad nock? I så fall behövs väl inte dessa om man har ventilerad nock?

/Håkan
 
M Martinsson skrev:
Idag åkte jag runt på ett område med nybyggda villor och kollade in nockavslut mot vidskiveplåtar. På vissa hus såg det ut som att nockpannan inte gick in alls under eller uppe på plåten, bara fram till plåten. Kan det stämma eller är det troligt att de gjort någon annan lösning under plåten? Visst ska väl nocpannan vara antingen under eller ovanför plåten? Att bara lägga pannan fram till plåten känns inte rätt.

Någon som har en idé hur de löst det på dessa hus?

/Håkan
Gammal tråd, men blev nyfiken. Har du någon bild på den lösning du omnämnde där man bara går fram till vindskivebeslaget med pannan utan att nockpannan går under eller läggs över vindskiveplåten. Låter lite märkligt i mina öron, och har aldrig sett det tror jag, men det är klart att ligger det en plåtbit över nock-plankan fyller ju den samma funktion och leder ner den skvätt som kommer mellan panna och vindskivebeslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.