N norddal skrev:
Inkommande vatten , svarta slangen har jag värmekabel, men vattenslangar mellan toalett och kök inne i isoleringen har ingen värmekabel och svårt i efterhand att sätta.
Har det frusit eller är du rädd för det?
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Är det första året du har vatten? Eller hur har du gjort förregående år?

Går det inte stoppa in värmeslinga på nåt sätt så klart bäst, finns det ingen lucka eller nåt så man komma in under huset? Annars är det väl ingen krypgrund;)
Sant just nu är det ingen krypgrund:confused: men förberett var jag kan göra lucka, andra året med indraget vatten och klarat mig hitintills utan frysning.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har det frusit eller är du rädd för det?
Inte frusit ännu men den trådlösa termometern under huset (det var ju ingen krypgrund:D) visade sist 0 grader så en frysning känns väl inte osannolikt.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är normal fysik. Om du blåser ner varm luft i ett kallt utrymme kommer du potentiellt få kondensutfällning eftersom den varma luften kan bära mer fukt. Det går att göra säkert men då måste man ha väldigt bra koll på parametrarna (daggpunkt och RH) i utrymmena och stoppa fläkten vid ogynnsamma driftförhållanden. Det är rätt pyssligt att göra. Därav rekommendationen att istället bara värma upp befintlig luft i krypgrunden.

Om du inte kommer åt krypgrunden på något bra sätt bör du börja med att lösa det problemet. Förr eller senare lär du ha ett rör som fryser och då måste du komma åt.
Okey jag förstår, ser många här skriver att skicka ner värme är en dålig ide. Kanske då man också skulle satsa på att isolera grunden bättre utifrån, hade jag inte skottat snö runtom grunden hade det säkert redan frusit.
 
tommib
Skicka ner värme kan man väl möjligen göra men inte fukt (i form av vattenånga i varmluft). Om du absolut inte kommer ner och vill ha en fläkt som blåser ner luft där är det bättre att ta en kanalfläkt som suger luft utifrån och värmer upp den med ett elvärmepaket i röret. Även detta är en lösning som måste styras så att du inte skickar ner uteluft när den är varmare än krypgrunden (eller ja, när risk för kondens finns, men det är mycket stökigare att räkna på).

Förhoppningsvis har du en hygrometer på din trådlösa termometer där nere. Förresten, hur fick du ner den?
 
Du kanske kan montera/delvis gräva ner isolering av typ tjock frigolit runt den utvändiga grunden på höst/vintern?
 
Mikael_L
Och en sak till norddal.
Det blir ju liksom inte mindre uppvärmningskostnader att du först värmer luften inne i huset för att sen skicka ner den i grunden, du kan då lika gärna värma nere i grunden direkt med en frostvakt, så blir det nog några färre kWh varje vinter.
 
tommib tommib skrev:
Skicka ner värme kan man väl möjligen göra men inte fukt (i form av vattenånga i varmluft). Om du absolut inte kommer ner och vill ha en fläkt som blåser ner luft där är det bättre att ta en kanalfläkt som suger luft utifrån och värmer upp den med ett elvärmepaket i röret. Även detta är en lösning som måste styras så att du inte skickar ner uteluft när den är varmare än krypgrunden (eller ja, när risk för kondens finns, men det är mycket stökigare att räkna på).

Förhoppningsvis har du en hygrometer på din trådlösa termometer där nere. Förresten, hur fick du ner den?
Ja det verkar vara en mindre vetenskap, fick in termometern genom ventilen i grunden trodde det även var hygrometer men icke har inte hitta någon sådan trådlös.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.